Jag upptäckte att Polarvagnen Polar 520GI 1988 på nått sätt leder ström nästintill överallt på utsidan. Aluminiumlister och rakt på väggarna.
Vad kan orsaken till det vara? Även antennen till radion är strömförande.
Vad kan orsaken till det vara? Även antennen till radion är strömförande.
Orsaken är rimligen att din mätning inte är tillförlitlig.
Man vet helt enkelt inte vad det är man mäter med en sådan mätare. Då kan man inte dra några slutsatser.
Varför gör du denna mätning undrar jag. Vad är det du vill få reda på?
Man vet helt enkelt inte vad det är man mäter med en sådan mätare. Då kan man inte dra några slutsatser.
Varför gör du denna mätning undrar jag. Vad är det du vill få reda på?
Redigerat:
Avsaknad av fungerande skyddsjord mellan husvagnen och fasta elnätet samt att något med avstörningsfilter (kopplat mot jord) är ansluten i husvagnen. På så sätt har du ca 115V mellan "jordade" delar i husvagnen och "sann jord".
Ta och mät upp spänningen mellan husvagnen och "sann jord".
Ta och mät upp spänningen mellan husvagnen och "sann jord".
Jag tror Demmpa är inne på rätt lösning.
Den där pennan fungerar mha kapacitiva kopplingar. Om chassit höjs upp till en mätbar potential eller om du själv har kapacitiv kontakt med något spänningsförande så kommer den ge utslag.
Om man t ex lägger en sådan penna mot en gammal ojordad klass 0-armatur i metall så kommer den ge utslag mot chassit då det blir en kapacitiv koppling mellan chassit av det elektriska fältet - till pennan - genom användarens kropp och kretsen sluts även fast det inte är något fel i armaturen.
Den där pennan fungerar mha kapacitiva kopplingar. Om chassit höjs upp till en mätbar potential eller om du själv har kapacitiv kontakt med något spänningsförande så kommer den ge utslag.
Om man t ex lägger en sådan penna mot en gammal ojordad klass 0-armatur i metall så kommer den ge utslag mot chassit då det blir en kapacitiv koppling mellan chassit av det elektriska fältet - till pennan - genom användarens kropp och kretsen sluts även fast det inte är något fel i armaturen.
Redigerat:
Varför jag ville mäta var att jag får ström i mig, speciellt kännbart vid en list. Då gick jag vidare med att mäta runt hela vagnen. Upptäckten är att även draganordningen till dragkroken och det ger ut ström.O skrev:
En bristfällig neutralledare ger inte det fenomenet, däremot en bristfällig PEN-ledare kan ge det fenomenet.Hannuse skrev:
Hej FiveOF FiveO skrev:
Att mäta med en ”testpenna” du håller i handen utan att mäta medl jord som referens kan ge ”konstiga” och svårförklarade resultat.
Elektriska fältet i ett rum med ”vanligt” 230 V enfas 50 Hz elnät
Detta är en starkt förenklad beskrivning av det elektriska växelfältet i ett rum med 230 V enfas 50 Hz.
Om vi tänker oss ett rum med en normal elektrisk enfasig 230 V installation, se figur nedan. Golvet är av betong och utfört med potentialutjämning till betongens armering (skyddsledaren ansluten till betongens armering eller i en husvagn till chassiet i metall) och en ledning med fas- noll- och skyddsledare är förlagd i taket som är beläget 2,30 m över golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan ledningen i taket och golvet uppstår då ett elektriskt växelfält. Genom att summera bidragen från respektive ledare i ledningen kan vi beräkna totala styrkan på det elektriska växelfältet i rummet.
Styrkan på fältet (V/m) från respektive ledare får vi om vi delar spänningen (V) i ledningen med avståndet (m) mellan ledningen och det jordade golvet.
Fasledaren har spänningen 230 V och avståndet är 2,3 m mellan ledningen och golvet.
Bidraget till det elektriska växelfältet i rummet från fasledaren är då ca 100 V/m
Nolledaren har spänningen 0 V och avståndet är 2,3 m mellan ledningen och golvet.
Bidraget till det elektriska växelfältet i rummet från nolledaren är då ca 0 V/m
Jordledaren har spänningen 0 V och avståndet är 2,3 m mellan ledningen och golvet.
Bidraget till det elektriska växelfältet i rummet från jordledaren är då ca 0 V/m
När vi skall summera bidragen från de tre ledarna så ser vi, att det bara är fasledaren som ger ett bidrag, så det totala växelfältet i rummet är ca 100 V/m
Om du tar en ”testpenna” i handen och sätter den tex mot ett metallföremål som är kopplat mot jord i ett utrymme där det finns ett 230 V elsystem då är sannolikheten stor att du är potentialsatt till ca 115 V. Testpennan mäter och lyser då för denna spänning mot jord.
Gör om mätningen med en voltmeter vars ena mätkabel är ansluten till skyddsledare och den andra mot de punkter som du mätte mot tidigare och se om du då får samma testresultat.
Redigerat:
Men det ska inte finnas något nätanslutet i husvagnen där fas eller nolla är fysiskt kopplat till chassiet.Hannuse skrev:
Eftersom du kunde känna ström så finns det ett jordfel någonstans som en jordfelsbrytare borde upptäckt, om det funnits en ...
Vad har du för nätanslutna prylar i vagnen?
Nej, det var inget jordfel i vagnen, felet var i uttaget som den var ansluten till.D Dilato skrev:
Men visst fanns det en hel del prylar som var nätanslutna.
Största förbrukarna var värmepanna/varmvattenberedare och A/C.
Sedan fanns ju kyl/frys och batteriladdare mm.
Man får ingen stöt av att fas är ansluten till en fungerande förbrukare även om nollan är oansluten.Hannuse skrev:
Någon pryl läcker till chassiet på vagnen och det ska inte ske.
