649 läst ·
15 svar
649 läst
15 svar
Byta trasigt T-rör i slamavskiljare - vad innebär det? Rimlig kostnad?
Min snart 85-åriga mamma har fått besked från sin kommun om att "T-röret" i slamavskiljaren tillhörande hennes fritidshus är trasigt och måste bytas. Anläggningen är en "1 kbm BDT".
Ingen av oss vet ett dugg om sådant här. Jag ringde en vanlig rörmokerifirma igår men de sa att de inte sysslar med sådant.
Nu har jag kontaktat kommunen som i mail bifogade en länk till något som heter Avloppsguiden, där vi ska välja entreprenör.
Vad innebär det att byta T-rör i en slamavskiljare? Vad är en rimlig kostnad? Om det tar tid att hitta en entreprenör som vill åta sig jobbet - kan man använda vattnet under tiden? Övrigt att tänka på?
Ingen av oss vet ett dugg om sådant här. Jag ringde en vanlig rörmokerifirma igår men de sa att de inte sysslar med sådant.
Nu har jag kontaktat kommunen som i mail bifogade en länk till något som heter Avloppsguiden, där vi ska välja entreprenör.
Vad innebär det att byta T-rör i en slamavskiljare? Vad är en rimlig kostnad? Om det tar tid att hitta en entreprenör som vill åta sig jobbet - kan man använda vattnet under tiden? Övrigt att tänka på?
Inte för att montera ett T-rör, har själv satt ett nytt sådant på plats när den som tömde lyckaded peta bort det gamla i trekammarbrunnen/slamavskiljaren.
Klev ned på skiljeväggen och tryckte det på plats
Klev ned på skiljeväggen och tryckte det på plats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Då kanske det inte är lika exceptionellt avancerat som jag befarade.
Jag ställde samma fråga till Google AI, som gav ett mycket långt svar där det bl a framgick att en sannolik kostnad för projektet är mellan 20 000 och 50 000 kr, lågt räknat, samt att bygglov troligen krävs.
Vet att man ska vara kritisk mot AI-svar generellt, men om ens kunskaper på området är på en 3-årings nivå, så är det svårt att göra någon rimlighetsbedömning....
Jag ställde samma fråga till Google AI, som gav ett mycket långt svar där det bl a framgick att en sannolik kostnad för projektet är mellan 20 000 och 50 000 kr, lågt räknat, samt att bygglov troligen krävs.
Vet att man ska vara kritisk mot AI-svar generellt, men om ens kunskaper på området är på en 3-årings nivå, så är det svårt att göra någon rimlighetsbedömning....
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Jag tror att i värsta fall så går det inte att fixa ovanifrån som på bilden. Då kan man behöva tömma brunnen, och kanske viss renspolning så att man kan stå nere i brunnen och arbeta. Då blir det en kostnad för sug/spolbil också. Men själva monteringsjobbet borde inte vara mer än typ en timme.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Är detta OK att skicka till några entreprenörer i området:
"Hej!
Min mor XX äger ett fritidshus med adress YY. Fastighetsbeteckningen är ZZ.
Fastigheten har enskilt avlopp och en tvåkammarbrunn för s k "gråvatten". Anläggningen är av typen 1 kbm BDT.
I samband med slamtömning har kommunen noterat att T-röret i slamavskiljaren är trasigt, och behöver bytas ut.
Vi undrar nu om ni kan åta er att åtgärda detta; gärna så snart som möjligt.
Vi ser fram emot ett svar med kostnadsförslag."
Är det något viktigt jag har missat? Är som sagt TOTALT okunnig gällande sådant här.
Jag vill helst inte bli uppringd av firmorna och få obegripliga frågor typ "Jamen tjena, är det en seriekopplad ekofiltrerad XYZ-anläggning med separat B70-stag och överliggande kamaxel du har där, eller är det en gammal Hudson med friliggande tvillingrör?", utan försöka få med all relevant info i mailet.
Ger sådana här åtgärder rätt till ROT-avdrag, förresten?
"Hej!
Min mor XX äger ett fritidshus med adress YY. Fastighetsbeteckningen är ZZ.
Fastigheten har enskilt avlopp och en tvåkammarbrunn för s k "gråvatten". Anläggningen är av typen 1 kbm BDT.
I samband med slamtömning har kommunen noterat att T-röret i slamavskiljaren är trasigt, och behöver bytas ut.
Vi undrar nu om ni kan åta er att åtgärda detta; gärna så snart som möjligt.
Vi ser fram emot ett svar med kostnadsförslag."
Är det något viktigt jag har missat? Är som sagt TOTALT okunnig gällande sådant här.
Jag vill helst inte bli uppringd av firmorna och få obegripliga frågor typ "Jamen tjena, är det en seriekopplad ekofiltrerad XYZ-anläggning med separat B70-stag och överliggande kamaxel du har där, eller är det en gammal Hudson med friliggande tvillingrör?", utan försöka få med all relevant info i mailet.
Ger sådana här åtgärder rätt till ROT-avdrag, förresten?
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Har du möjlighet att åka dit och fotografera T-röret, så tror jag att du lättare får bra svar från en firma.
Jag skulle börja med att leta omdömen om 2 - 3 av fiormorna på listan. Sedan ringa 2 - 3 av dem och diskutera. Räkna inte med att få ett sådant jobb till fastpris. Framförallt om det inte är helt klart exakt vad som är fel, eller exakt vilken typ av brunn T-rör det gäller. Det är ett för litet jobb för att en firma skall lägga speciellt mycket tid på att undersöka inför offert, offertskrivandet (om det görs seriöst) tar längre tid än jobbet i 9 fall av 10. Så de kommer att antingen inte skriva offert alls, eller ta höjd för allt strul som kan hända i det där 10e fallet.
Räkna med att några av firmorna kommer att vilja sälja in ett helt nytt avloppssystem, vilket eventuellt inte vore totalfel. Finns ju risk att ni fixar detta nu, men så kommer kommunen med en annan anmärkniong nästa år osv.
Jag skulle börja med att leta omdömen om 2 - 3 av fiormorna på listan. Sedan ringa 2 - 3 av dem och diskutera. Räkna inte med att få ett sådant jobb till fastpris. Framförallt om det inte är helt klart exakt vad som är fel, eller exakt vilken typ av brunn T-rör det gäller. Det är ett för litet jobb för att en firma skall lägga speciellt mycket tid på att undersöka inför offert, offertskrivandet (om det görs seriöst) tar längre tid än jobbet i 9 fall av 10. Så de kommer att antingen inte skriva offert alls, eller ta höjd för allt strul som kan hända i det där 10e fallet.
Räkna med att några av firmorna kommer att vilja sälja in ett helt nytt avloppssystem, vilket eventuellt inte vore totalfel. Finns ju risk att ni fixar detta nu, men så kommer kommunen med en annan anmärkniong nästa år osv.
Jag har tyvärr ingen möjlighet att fotografera T-röret. Jag är fullständigt opraktisk, lider av psykisk ohälsa och utmattningssyndrom, har autism, saknar körkort och bor dessutom i en annan stad.H hempularen skrev:Har du möjlighet att åka dit och fotografera T-röret, så tror jag att du lättare får bra svar från en firma.
Räkna med att några av firmorna kommer att vilja sälja in ett helt nytt avloppssystem, vilket eventuellt inte vore totalfel. Finns ju risk att ni fixar detta nu, men så kommer kommunen med en annan anmärkniong nästa år
Nytt avloppssystem är inte aktuellt nu. Mamma blir snart 85 år och framtiden för fritidshuset är osäker. Det är väldigt mycket med fritidshuset som skulle behöva åtgärdas men ingen av oss orkar.
Vi måste fixa det här på enklast tänkbara sätt.
Jag har plockat ut fyra firmor från listan i Avloppsguiden som jag tänkte kontakta.
Enligt kommunen behöver jag bara tala om för firmorna att "T-röret i slamavskiljaren är trasigt och behöver bytas ut".
Usch, nu känns detta fullständigt oöverstigligt.
Redigerat:
För en händig person tar det 10 minuter att tillverka t-röret och montera det. Men räkna med att en VVS/markfirma tar betalt för långt fler timmar än vad själva jobbet tar. Kläder ska tvättas, framkörning ev rengöring av verktyg och en straffavgift för vad som kan vara ett skitjobb.
5000:- är nog inte orimligt för att få någon att göra jobbet!
5000:- är nog inte orimligt för att få någon att göra jobbet!