24 247 läst ·
320 svar
24k läst
320 svar
Vad innebär effektavgiften?
Elnätsbolagen har dock mer pengar att tjäna på att höja avgifterna (mer avkastning kan tas ut på en större omsättning), så de har inga större incitament att behålla dem. Men det lär ta tid.K KMNelhas skrev:Viktigt nu i början att det blir rätt. EI ska slopa sina regler om krav på avgifterna senast 30 juni. Det står dock vidare i artikel att:
"Nu försvinner tvånget att införa effektavgifter. Bolagen kan fortsätta att frivilligt implementera dem men regeringen bedömer att så inte kommer att vara fallet rent ”konsumentpolitiskt”."
Lite konstigt resonemang när det gäller monopol men vi får se vem som har rätt.
Regeringen "förbjuder" alltså inte affektavgiften. Den blir valfri inom det avgiftsparadigm elnätsbolagen verkar.
Medlem
· Västmanland
· 2 067 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Ja, jag är rätt övertygad om att inget bolag som infört den kommer ta bort den nu iallafall.TorpAnders skrev:
"Samtidigt ska Energimarknadsinspektionen utreda om kravet på effekttariffer kan återinföras. Den utredningen ska vara klar den 12 april nästa år."
Det är väl ingen som tar bort den för att sen kanske få ett krav om ett år igen.
Om något bolag sen tar bort den så kommer de ju höja överföringsavgiften igen och något säger mig att det kommer bli ett väldigt liv då.
Effektavgiften i sig hade jag väl inte jättemycket emot i början, sedan gick det upp för mig att den skulle gälla åt andra hållet, dvs för utmatad solcellsel eftersom nätet måste vara dimensionerat åt bägge håll.
Många tappade då nappen totalt.
Min anläggning kan dom mest producera 17,5 kW och det kan ibland ske kalla vårdagar med strålande sol, känns surt att den stunden ska ligga mig i fatet resten av månaden.
Min anläggning kan dom mest producera 17,5 kW och det kan ibland ske kalla vårdagar med strålande sol, känns surt att den stunden ska ligga mig i fatet resten av månaden.
Inte för att jag gillar de höga fasta avgifterna på elabonnemanget det minsta, men om man nu inför effekttariffer med hänvisning till att nätet ska avlastas är det väl rimligt de även tas ut för levererad effekt till nätet om det har påvisbar påverkan.H Haagbard skrev:Effektavgiften i sig hade jag väl inte jättemycket emot i början, sedan gick det upp för mig att den skulle gälla åt andra hållet, dvs för utmatad solcellsel eftersom nätet måste vara dimensionerat åt bägge håll.
Ingen kritik mot din känsla att det är surt, instämmer helt och hållet i frågan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden