Jag tycker man kan sammanfatta det mesta nuförtiden i att finns det nåt man inte får cancer av?
Vår rena friska luft vi andas in dagligen innehåller också ämnen man kan få cancer av och inte ens de mest inbitna fanatikerna på andra produkter går omkring med gasmask hela dagarna så det blir ju lite skenheligt att peka på vissa saker bara som passar agendan. Den stora grejen är ju att det inte finns nå pengar i att mena att folk ska andas in nån annan luft istället........men vi kanske kommer dit också. Specialrenad luft på tuber som man ska kånka omkring på för att undvika sådan cancer.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag tycker man kan sammanfatta det mesta nuförtiden i att finns det nåt man inte får cancer av?
Redan min mormor brukade säga ”Ät morötter medans det är nyttigt!”

• Haha
  • Gilla
  • Älska
JohnBergq och 2 till
  • Laddar…
Min kommentar till trådar som denna är att:
ät vad du vill och känner för, och låt andra äta vad de vill och känner för.

Lev och låt leva och lägg dig inte i vad andra väljer att äta eller dricka, och framförallt inte börja komma med pekpinnar för att du själv tror att du vet och kan bättre än alla andra.

Det är när aktivister kommer med sina krav och pekpinnar som vägen jämnas för sådana som Trump och numera även Musk...

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H
Sammanfattning av en del av inläggen i tråden om man hårdrar det:
Det som är helt säkert, en köttbit eller salladsblad upprör de mest inbitna.
Ät allt för allt är giftigt mer eller mindre, så ät allt.
Expertisen vet inte och vet de något så ha de säkert fel, expertisen har inte heller tagit med alla möjlig och omöjliga aspekter i sina uttalande, forskning, undersökningar, skrivelser osv.
Det är fantastiskt, vad ska vi forskning till när vi har så kunniga i denna tråden?

H HEM2121 skrev:
Har du provat eller är det bara som du tror?
Var och en får äta hur mycket kött man vill äta, vill någon äta rött kött 3 ggr per dag året om så är det inget jag bryr mig om. Är man vegetarian så är det heller inga problem för mig. Själv föredrar jag varierad kost och inte så mycket rött kött. Det bästa med allt, jag bestämmer själv vad jag äter. Precis som alla andra får göra.
Problemet är att alla veganer måste besvära sin omgivning med deras specialkost. Det handlar mer om social tillhörighet och identitet.

Det är samma sak med alla andra aktivisttyper som har för mycket fritid, och som söker en mening med livet.

• Gilla
  • Haha
STB och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Klart vi ska ha bra och internationellt kompetitiv forskning i Sverige!

Men jobbar man som forskare i ett fält med epidemiologi och enkla korrelationer som forskningsmetoder ska man kanske ta det lite piano och inte trumma ut budskap man inte riktigt har täckning för. Och inte blir det bättre av att man använder sig av kommunikatörer som vill ha enkla och svartvita budskap. Något som inte epidemiologi och enkla korrelationer kring kost ger.

Just kost är nog den del av forskningen där vi kan dra ned anslagen rejält. Efter all forskning som har gjorts internationellt vet vi att stora genombrott inte kommer att komma där.

Ska bli intressant att se långtidseffekterna av GLP-1-agonisterna. Om den industriella farmakologin och studiet av cellsignalering och fysiologi kanske har löst en stor del av de kostrelaterade välfärdssjukdomarna? Vi får se om tio år eller så. Vore ju fantastiskt för mänskligheten och lite kul att ta kostmoralisternas livsluft ifrån dem.

• Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
H
T tmjreviews skrev:
Problemet är att alla veganer måste besvära sin omgivning med deras specialkost. Det handlar mer om social tillhörighet och identitet.

Det är samma sak med alla andra aktivisttyper som har för mycket fritid, och som söker en mening med livet.
Kan inte se att Veganer besvärar sin omgivning, mer fel vänner som inte respekterar personen/personerna. Skall en Vegan på middag och vet att alla andra äter kött, då pratar de med varandra och löser det. Kanske tar den personen med sig något veganska och värden köper något också som passar. Idag finns så mycket att välja på för alla så det är inga problem som går att lösa lätt. Problemet ligger mer i attityden till den person som inte äter samma kost som den som klagar.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart vi ska ha bra och internationellt kompetitiv forskning i Sverige!

Men jobbar man som forskare i ett fält med epidemiologi och enkla korrelationer som forskningsmetoder ska man kanske ta det lite piano och inte trumma ut budskap man inte riktigt har täckning för. Och inte blir det bättre av att man använder sig av kommunikatörer som vill ha enkla och svartvita budskap. Något som inte epidemiologi och enkla korrelationer kring kost ger.

Just kost är nog den del av forskningen där vi kan dra ned anslagen rejält. Efter all forskning som har gjorts internationellt vet vi att stora genombrott inte kommer att komma där.

Ska bli intressant att se långtidseffekterna av GLP-1-agonisterna. Om den industriella farmakologin och studiet av cellsignalering och fysiologi kanske har löst en stor del av de kostrelaterade välfärdssjukdomarna? Vi får se om tio år eller så. Vore ju fantastiskt för mänskligheten och lite kul att ta kostmoralisternas livsluft ifrån dem.
O
H HEM2121 skrev:
Kan inte se att Veganer besvärar sin omgivning, mer fel vänner som inte respekterar personen/personerna. Skall en Vegan på middag och vet att alla andra äter kött, då pratar de med varandra och löser det. Kanske tar den personen med sig något veganska och värden köper något också som passar. Idag finns så mycket att välja på för alla så det är inga problem som går att lösa lätt. Problemet ligger mer i attityden till den person som inte äter samma kost som den som klagar.
Skulle gärna vilja se veganen bjuda på kött till dem som vill bli mätta och njuta av maten!

• Gilla
  • Haha
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Expertisen vet inte och vet de något så ha de säkert fel, expertisen har inte heller tagit med alla möjlig och omöjliga aspekter i sina uttalande, forskning, undersökningar, skrivelser osv.
De videos som postades tidigare i tråden gick igenom den seriösa forskningen på ett bra sätt. Som Dr Mike sa, rött kött är en riskfaktor, men ju bättre statistiken på området blir, ju mindre av en riskfaktor framstår köttet i sig och ju mer andra faktorer (däremot är det tydligt att processat kött inte är hälsosamt).

H
B Byggmarodören skrev:
De videos som postades tidigare i tråden gick igenom den seriösa forskningen på ett bra sätt. Som Dr Mike sa, rött kött är en riskfaktor, men ju bättre statistiken på området blir, ju mindre av en riskfaktor framstår köttet i sig och ju mer andra faktorer (däremot är det tydligt att processat kött inte är hälsosamt).
Ja, håller med.
Det jag skrev var ju en sammanfattning av vissa inlägg.
Inte de seriösa inläggen var sammanfattade i mitt inlägg.

H
T tmjreviews skrev:
O

Skulle gärna vilja se veganen bjuda på kött till dem som vill bli mätta och njuta av maten!
Det beror ju på hur inbitna veganerna är. De brukar säkert inte gå på fester med människor som äter kött heller, så det blir inga problem. I våran krets är vi öppna, där finns alla typer representerade. Spännande att prova andras mat också. Allt är inte gott men helt ok och en del mat är väldigt gott.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T tmjreviews skrev:

Räkna gärna här i tråden hur många som skryter om sin vegankost kontra hur många som skryter om hur mycket kött de äter, kom tillbaka med resultatet så kan vi diskutera det i små grupper.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Räkna gärna här i tråden hur många som skryter om sin vegankost kontra hur många som skryter om hur mycket kött de äter, kom tillbaka med resultatet så kan vi diskutera det i små grupper.
Just "Sveriges gubbigaste forum" kanske inte är en central plats för den missionerande veganismen tänker jag.

Vad är andelen veganer i befolkningen? 2% tycks snabb googling ge. Vegetarianer kring 6%. Och man kan kanske tänka sig att de är överpresenterade i opinionsundersökningar eftersom det s a s upplevs som moraliskt rätt i gruppen att ha den mathållning de har. Det kan rimligen inte finnas många veganer och vegetarianer som skäms för sin kosthållning tänker jag och gruppen lär svara på opinionsundersökningar i hög grad.

• Gilla
mooneh och 4 till
  • Laddar…
K
T tmjreviews skrev:
O

Är utgångspunkten att det krävs kött för att bli mätt och kunna njuta av matt? Ge dig.
Jag äter kött, men det där bara barnsligt.

• Gilla
mooneh och 2 till
  • Laddar…
K
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just "Sveriges gubbigaste forum" kanske inte är en central plats för den missionerande veganismen tänker jag.
😂😂😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.