D Dilato skrev:
Alltså, ingen dog av kostinducerad cancer på den tiden så vilken kost man åt har noll betydelse.

Människan levde inte speciellt länge på stenåldern. Fram tills för ungefär 30 000 år sen var livslängden rent ut sagt värdelös och väldigt få blev mer än 30 år gamla.

De jägar och samlarfolk som finns idag eller som fanns fram tills början av förra århundradet lever eller levde inte heller särskilt länge.
Deras medellivslängd, även om de klarat sig upp till 45 års ålder, är jämfört med dagens industrisamhällen fortfarande dålig.
Ser man till siffror överlag så lever de inte ens längre än svenska bönder på 1700-talet.
[bild]

Överlevnad hos jägar och samlarfolk samt svenska bönder på 1700-talet. Väldigt får levde eller lever förbi 80 års ålder. Mer än 50 procent dog som småbarn.
Källa: Internet 😃
Vad har du för indikation på att ingen dog av kostinducerad cancer förr? Jag ser det som väldigt mycket sannolikare att många av dem som blev hyfsat gamla dog just av kostinducerad cancer, efter att ha ätit mögelgifter, för mycket bränd mat, och en massa annat som ökar cancerrisk i tarmen.

MultiMan
Jag har uppmärksammat vad jag ätit hela livet och är 60 år nu. Redan i tonåren började det varnas för grillning med kol pga benspyrener. Allt jag sett och läst under alla år har visat att det är tillagningsmetoder och tillsatser som är det huvudsakliga problemet. T ex E250 i charkprodukter för att stoppa botulism, nitritsalt som ger nitrosaminer vid tillagning och i magen och som är dokumenterat cancerframkallande. Det gör även köttet rödare.

Termen "rött kött" anser jag är vilseledande för gemene man. Problemet är inte rent kött utan tillsatser i sig, utan tillagningsmetoderna och tillförda ämnen för smak eller konservering. Kokt kött utan tillsatser är något helt annat än att svartkolgrilla samma kött, kanske även chark såsom korv med natriumnitrit. Äter man sedan inte tillräckligt med fibrer och inte rör på sig så att maten tar en vecka genom mag/tarmkanalen så är det upplagt för skador.

Exempel på sätt att tänka: Gör ni egen ärtsoppa, använd rent bogkött och inte rimmad bog som innehåller E250. Salta själv måttligt med vanligt salt.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har uppmärksammat vad jag ätit hela livet och är 60 år nu. Redan i tonåren började det varnas för grillning med kol pga benspyrener. Allt jag sett och läst under alla år har visat att det är tillagningsmetoder och tillsatser som är det huvudsakliga problemet. T ex E250 i charkprodukter för att stoppa botulism, nitritsalt som ger nitrosaminer vid tillagning och i magen och som är dokumenterat cancerframkallande. Det gör även köttet rödare.

Termen "rött kött" anser jag är vilseledande för gemene man. Problemet är inte rent kött utan tillsatser i sig, utan tillagningsmetoderna och tillförda ämnen för smak eller konservering. Kokt kött utan tillsatser är något helt annat än att svartkolgrilla samma kött, kanske även chark såsom korv med natriumnitrit. Äter man sedan inte tillräckligt med fibrer och inte rör på sig så att maten tar en vecka genom mag/tarmkanalen så är det upplagt för skador.

Exempel på sätt att tänka: Gör ni egen ärtsoppa, använd rent bogkött och inte rimmad bog som innehåller E250. Salta själv måttligt med vanligt salt.
Nja. Som TS skriver finns det ett problem i sig med just rött kött oavsett tillsatser och tillagning. Därav hans fråga i trådstarten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
För den som funderar på studier har jag ett förslag på senaste tio åren studier rörande rött kött och ändtarmscancer. Behöver förstås flitreras lite mer än såhär för att få fram de mest relevanta, annars kan ni börja med att läsa lite i de första träffarna och de som heter något med "metastudie". https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?te...ilter=years.2015-2025&sort_order=asc&size=100

Länk till just metastudier: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?te...ilter=years.2015-2025&sort_order=asc&size=100

K
Det är spännande att det är så omöjligt att föra nyanserade diskussioner om de möjliga nackdelarna med konsumtionen av kött. Har det uppstått en köttätarreligion? 😅.

Vad gäller diskussionen om rött kött och cancer så är det två saker som irriterar skiten ur mig:
1. användningen av begreppen processat/ ultraprocessat (har även hört "processerat"), och
2. att rent kött (primärt skelettmuskulatur, med vidhängande fett och bindväv) så ofta avhandlas tillsammans med värmebehandlade köttprodukter som innehåller otaliga andra ingredienser utöver kött.

Om någon på ett tydligt och begripligt viss kan förklara för mig vad f-n som i sammanhanget avses med processat respektive ultraprocessat vore jag oerhört tacksam! 🙏

G
Här är två videor som jag tycker sammanfattar ämnet bra:

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Köttälskaren skrev:
Jag älskar rött kött. Vad är det i rött kött som är cancerframkallande?
Slutsatserna om rött kött grundar sig på s.k observatoonsstudier dör man frågar folk en eller par gånger om året vad de äter.
Där klassar man in t.ex. snabbmat från hamburgerrestauranger som rött kött men är det själva burgaren, brödet, dressingen, pomfriitten eller läsken som är det farliga?
Seriösa forskare vill att vi ska sluta med observationsstudier pga så osäkra slutsatser.
Och ärligt talat vem kommer ihåg vad man åt det senaste året och hur ofta?
JAG kommer inte ens ihåg vad jag åt förra veckan.
Och hur mycket spelar andra livsstilsfaktorer in som dåligt med motion , rökning etc
Och observatoonsztudier visar på svaga eller mycket svaga samband ej orsaken, dvs "The root cause"
Rött kött är det som våra förfäder jägarna åt, och de hade aldrig cancer.
Orsaken finns någon annanstans t.ez vegetabiliska oljor, dom potatisen friteras i....t.ex
Googla på Lowcarbdownunder och dr. Chris Knobbe

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
All mat är ju i princip processad/ultraprocessad, även vegetarisk sådan. Matlagning är ju att processa råvaror till något som är aptitligt och ätbart. Så det är mycket illa valda begrepp. Vore intressant om det används vetenskapligt att se strikta definitioner på dessa begrepp. Någon som har intresserat sig för frågan med kritiska ögon, alltså bortom folkhälsopropaganda?

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Alltså, ingen dog av kostinducerad cancer på den tiden så vilken kost man åt har noll betydelse.
Nja. Man åt ju väldigt mycket av mållor, kardborre, ekollon, pilört och andra växter.
Och. Man åt mycket av rötter från vissa ormbunkar som ger magcancer om man äter dem under en längre tid.

H HEM2121 skrev:
Där är vetenskapen eniga, rött kött är inte bra, vad det är i köttet som inte är bra är de inte helt klara med.
De är inte eniga, det finns gott om motsatsen

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
All mat är ju i princip processad/ultraprocessad, även vegetarisk sådan. Matlagning är ju att processa råvaror till något som är aptitligt och ätbart. Så det är mycket illa valda begrepp. Vore intressant om det används vetenskapligt att se strikta definitioner på dessa begrepp. Någon som har intresserat sig för frågan med kritiska ögon, alltså bortom folkhälsopropaganda?
Edit:

Har sökt svar, men innebörden verkar växla med användare (om användaren ens funderat över innebörden).

Jag har jobbat med lagstiftningen på livsmedelsområdet i 20 år.
Jag tror dock verkligen inte att det är i den svaret finns.
MEN, av den engelska versionen av förordning (EG) nr 852/2004 följer:

‘processing’ means any action that substantially alters the initial product, including heating, smoking, curing, maturing, drying, marinating, extraction, extrusion or a combination of those processes

‘processed products’ means foodstuffs resulting from the processing of unprocessed products. These products may contain ingredients that are necessary for their manufacture or to give them specific characteristics.

I de svenska versionerna av förordningen används begreppet - bearbetad/bearbetning.

Om begreppet processad används i enlighet med de engelska definitionerna ovan (vilket jag inte tror), då är en köttbit som grillats över öppen eld en kortare tid eller blivit ordentligt torkad processad. Vad som avses med ultraprocessad har jag inte (heller) någon aning om.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
E El oso skrev:
Slutsatserna om rött kött grundar sig på s.k observatoonsstudier dör man frågar folk en eller par gånger om året vad de äter.
Där klassar man in t.ex. snabbmat från hamburgerrestauranger som rött kött men är det själva burgaren, brödet, dressingen, pomfriitten eller läsken som är det farliga?
Seriösa forskare vill att vi ska sluta med observationsstudier pga så osäkra slutsatser.
Och hur mycket spelar andra livsstilsfaktorer in som dåligt med motion , rökning etc
Och observatoonsztudier visar på svaga eller mycket svaga samband ej orsaken, dvs "The root cause"
Orsaken finns någon annanstans t.ez vegetabiliska oljor, dom potatisen friteras i....t.ex
Jag håller med i mycket, men visst hade de cancer, det finns visat i fossil. Dock är cancer primärt en sjukdom man drabbas av när immunförsvaret sviktar med ökande ålder, därför hann väldigt många på stenåldern aldrig få cancer, plus då givetvis betydligt mindre DNA-störande ämnen rent generellt. Medelåldern var väl ungefär hälften av vad vi har idag, om ens det.

De blev t ex utsatta för lika mycket kosmisk/joniserande strålning som vi och alla som bodde i grottor på olämpliga ställen med uran och radium som gav höga halter radon, samtidigt som de andades in en massa rök från eldar som inte ventilerades ut, drabbades garanterat i större utsträckning av lungcancer om de överlevde tillräckligt länge.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E El oso skrev:
Har du läst några av studierna på pubmed jag länkade till ... ?

• Gilla
Snooper24
  • Laddar…
TRJBerg
Det här illustrerar sammanblandning mellan samband och orsak.
Om A förekommer i samband med B betyder det inte nödvändigtvis att A orsakar B. Det kan vara så att B orsakar A eller - det mest troliga - att C orsakar både A och B. Där C kan vara flera olika saker.

Noterar f ö att i länken till undersökningen som säges visa att rött kött inte är ett signifikant problem så använder till undersökningen kritiska forskare ad hominem argument. Intressant.

Om det är grillat som är den stora lockelsen så är det som luktar "grill" i själva verket lättflyktiga kolväten som går under samlingsnamnet Polyaromatiska kolväten (oftast bensenringar) som i sig är cancerframkallande. Detta förekommer såklart är man kraftigt upphettar annat på grillen även om just kött är duktigt på att generera rätt mycket bensenringar.

Bensenringar är en beståndsdel i ftalater som då består av en bensenring och två esterbindningar.
Ftalater är hormonstörande och brukar användas som mjukgörare i PVC.

Enkla bensenringar klassas som cancerframkallande och har ingen nivå som är känd där dess påverkan på människor upphör. Primärt uppstår dessa från fordon med bristande avgasrening (trasig katalysator).

Just polykedjor av kolväten bedöms som cancerframkallande av WHO men mängden vi får i oss från maten ases "risken för hälsa är låg". Detta har primärt med tillagningssätt att göra och inte rött kött i sig.

Bör man oroa sig? Nja, kanske inte häva i sig grill när det luktar som starkas och stå i röken när maten tillagas mer än nödvändigt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.