L L Jan skrev:
Ja, Som bullshittet att de åt bättre på 40-50 talet tex. Krig, ransoneringskuponger, avsaknad av frys, ofta kyl också, speceriaffärer, dåligt med pengar, osv.
Mina släktingar berättade att det blev mkt gröt varje dag, bröd, kaffe till barnen när de var hungriga eller surrogatkaffe, surnad mjölk och smör 😢, de åt bara ett mål om dagen lagad mat och det var mitt på dagen, brist på frukt och grönt på vintern.
Bara att läsa en historiebok.

Så som det står i Hus &Hem speglar bara ett fåtal procent av befolkningen. Resten hade det rätt dåligt matmässigt sett.
Hus och hem verkar vara en favorit hemma hos dig. 😂

Snnica Snnica skrev:
Det skiljer ju: typ av kött, fettmängd, fibermängd, saltmängd, socker. Du kan säkert hitta en dokumentär nån stans om hur maten i fabrik tillverkas och varför det gör den sämre.

Rött kött är; nöt, gris (och korv, skinka mm).
Kyckling är inte rött kött och inte fisk heller.

Vill/orkar du inte ta reda på nåt själv? I stället frågar du och sedan misstror du svaret och den som svarat.
Misstror inte alls. Kan mkt väl stämma.
Har försökt att ta reda på själv. Hittar ingen veriferad info någonstans. Bara info om härdat fett, salt, socker osv. i en del. fabrikstillverkad mat.

Återstår om det är likadana ingredienser, om det skiljer något? Ingen vet det hittills.

Hus & Hem beskriver ofta om den gamla goda tiden, en tid som aldrig har funnits. Förutom hos kanske mindre än 1% av befolkningen förr. Min svägerska gillar den tidningen och låtit renovera upp 20-talskåk så som det visas i tidningen. Snyggt, men dunkelt inne och ändå gammalt snett hus med högre energiförbrukning och kalla golv som kostat multum. Totalt IQ enligt mig. Men alla är olika.
Men de kör modern el-bil, märkligt? Att de inte fixar upp någon Amazon eller PV och kör omkring i istället? Om man ändå är inne på den gamla goda tiden.......

Har själv en mkt bättre 20 talskåk, fast 100 år senare.

Redigerat:
L L Jan skrev:
Misstror inte alls. Kan mkt väl stämma.
Har försökt att ta reda på själv. Hittar ingen veriferad info någonstans. Bara info om härdat fett, salt, socker osv. i en del. fabrikstillverkad mat.

Återstår om det är likadana ingredienser, om det skiljer något? Ingen vet det hittills.

Hus & Hem beskriver ofta om den gamla goda tiden, en tid som aldrig har funnits. Förutom hos kanske mindre än 1% av befolkningen förr. Min svägerska gillar den tidningen och låtit renovera upp 20-talskåk så som det visas i tidningen. Snyggt, men dunkelt inne och ändå gammalt snett hus med högre energiförbrukning och kalla golv som kostat multum. Totalt IQ enligt mig. Men alla är olika.

Har själv en mkt bättre 20 talskåk, fast 100 år senare.
Jag försökte förklara (flera ggr) att
ingredienserna skiljer sig åt. Nu får du acceptera svaret eller söka svar själv.

Om du stör dig på din svägerska, så det med henne, inte mig.

Snnica Snnica skrev:
Jag försökte förklara (flera ggr) att
ingredienserna skiljer sig åt. Nu får du acceptera svaret eller söka svar själv.

Om du stör dig på din svägerska, så det med henne, inte mig.
Om de ingredienserna inte skiljer sig åt då? Du har fortfarande inte svarat.

Du frågade ju själv om Hus & Hem, nu vet du hur jag känner till den tidningen, i detalj.
???? Va??? Stör mig inte alls på henne, hon är trevlig och vi umgås. Det är deras liv hur de gör.
Tycker det bara är ett idiotiskt val.

Redigerat:
L L Jan skrev:
Om de ingredienserna inte skiljer sig åt då? Du har fortfarande inte svarat.

Du frågade ju själv om Hus & Hem, nu vet du hur jag känner till den tidningen, i detalj.
???? Va??? Stör mig inte alls på henne, hon är trevlig och vi umgås. Det är deras liv hur de gör.
Tycker det bara är ett idiotiskt val.
En gång till då: ej rent nötkött, mer mättat fett och fett och, mer salt och socker, sämre fiber innehåll

Nej
Snnica Snnica skrev:
En gång till då: ej rent nötkött, mer mättat fett och fett och, mer salt och socker, sämre fiber innehåll
Nej nej nej, du svarar inte på min fråga. En klassiker när någon får tunghäfta.
Ha ett bra liv!

• Haha
Snnica
  • Laddar…
Snnica Snnica skrev:
Här sitter du då och basunerar ut massa klassiska myter som om det vore sanningar från den sedan länge intryckta myten om att fett är skadligt och i synnerhet då mättat fett.

Mättat fett har symmetriska fettkedjor och det är därför det är fast form i rumstemperatur. Mättat fett med sina raka fettkedjor är lättare för kroppen att hantera än fleromättade fättkrdjor.

Det som gör olivolja och avokadoolja bättre än raps och solrosolja är framförallt att de har bättre balans mellan Omega 3 och Omega 6.

Fett och fiber i maten gör att kolhydrater tas upp långsammare, om man då tillsätter fett till en rätt som har druvsocker, stärkelse etc. Så minskar det blodsockerspiken.

Vad är skickar iväg blodsockret mest?
Typ apelsinjuice utan fruktkött. Nästan som en spruta glukos

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Här sitter du då och basunerar ut massa klassiska myter som om det vore sanningar från den sedan länge intryckta myten om att fett är skadligt och i synnerhet då mättat fett.

Mättat fett har symmetriska fettkedjor och det är därför det är fast form i rumstemperatur. Mättat fett med sina raka fettkedjor är lättare för kroppen att hantera än fleromättade fättkrdjor.

Det som gör olivolja och avokadoolja bättre än raps och solrosolja är framförallt att de har bättre balans mellan Omega 3 och Omega 6.

Fett och fiber i maten gör att kolhydrater tas upp långsammare, om man då tillsätter fett till en rätt som har druvsocker, stärkelse etc. Så minskar det blodsockerspiken.

Vad är skickar iväg blodsockret mest?
Typ apelsinjuice utan fruktkött. Nästan som en spruta glukos
Jag håller mig till Livsmedelsverket råd och apelsinjuice skulle jag aldrig dricka.

S
Snnica Snnica skrev:
Mättat fett är inte bra. Medans fett från olivolja, avocado osv är bra.
Nja, just mättat fett trodde man var farligt förr. Det finns ingen evidens för det i modern forskning.

"Nyligen publicerade Mente och kollegor en stor studie, PURE-studien, som undersökte kostmönster och lipiddata från över 100 000 människor i 18 länder runt om i världen. När datan analyserades fann man att ett högre intag av mättat fett var förknippat med positiva effekter på ett antal kardiovaskulära riskfaktorer, inklusive högre HDL-nivåer, lägre triglyceridnivåer, och – vad som verkade vara den starkaste prediktorn för risken för hjärtkärlsjukdom – sänkt ratio mellan ApoB (finns i LDL-partiklar) och Apo A (finns i HDL-partiklar)."
Från https://www.dietdoctor.com/se/lchf/mattat-fett
De numrerade prickarna som finns överallt i texten är länkar till de vetenskapliga studier som det hänvisas till. Detta gör att jag tycker att Dietdoctor är en av de mest trovärdiga källorna till kostrelaterad information. Fler borde läsa den så skulle vi slippa onödiga killgissningar.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Med rött kött menas kött från fyrbenta djur som nöt, gris, lamm, ren och vilt.
[länk]
Korv och skinka m.m är charkprodukter vilket är mycket värre än rött kött.
”tror” lamm, ren och vilt är ngt bättre

BirgitS
L L Jan skrev:
De passade på att äta rött kött när de hade fällt något, för att överleva. Idag "får man cancer av det"
Precis, den dag som någon fällde ett rådjur var det fest på kött och sen dröjde det kanske en vecka innan det blev något kött igen. Ingen vet om den tidens människor hade fått cancer av den dieten om de hade lyckats bli 80 år gamla. Cancer är väldigt åldersrelaterat och när få blir mer än 60 år gamla så är det få som får cancer.

Du överdriver för det där är ju inte sant. Du måste skilja på små och stora mängder.

• Gilla
Snnica
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, den dag som någon fällde ett rådjur var det fest på kött och sen dröjde det kanske en vecka innan det blev något kött igen. Ingen vet om den tidens människor hade fått cancer av den dieten om de hade lyckats bli 80 år gamla. Cancer är väldigt åldersrelaterat och när få blir mer än 60 år gamla så är det få som får cancer.

Du överdriver för det där är ju inte sant. Du måste skilja på små och stora mängder.
Det var ironi ;)
😉
Så klart att man inte får cancer av kött. Det är Woke, alternativa människor, eller någon annan agenda Som några har. Det finns alltid tokar runt omkring oss, som vill ha makt. Eller lobbying från spannmål/grönsakssodlare?
Dessa antikött- tokar har tex viljat införa pruttskatt på kor, på riktigt, faktiskt.

Inuiterna levde nästan på 100% kött förr. Hade det fått cancer av det skulle de upphört att existera för flera 1000 år sedan. Delar av Indien är vegetarianer och klarar sig också bra. Säkert lika bra som inuiterna.

L L Jan skrev:
Inuiterna levde nästan på 100% kött förr. Hade det fått cancer av det skulle de upphört att existera för flera 1000 år sedan.
Om ett folk ska dö ut p g a cancer så måste en stor andel av dem dö i cancer före de får barn. Cancer är ett relativt stort bekymmer nu eftersom vi lyckats förhindra de saker som var stora bekymmer förr. Relativt. Relativt. Relativt. Relativt.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Om ett folk ska dö ut p g a cancer så måste en stor andel av dem dö i cancer före de får barn. Cancer är ett relativt stort bekymmer nu eftersom vi lyckats förhindra de saker som var stora bekymmer förr. Relativt. Relativt. Relativt. Relativt.
???
Hört talas om 15-30-45? I historieböckerna kan man läsa om det. Inte föräldrarna alltså, utan generationerna, för överlevnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.