L L Jan skrev:
Precis, processad och ultraprocessad mat och "rött kött" är enligt mig en tidnings-, woke-, miljöstolle-, myndighetanka, osv....

Ingen vet, men många uttalar sig som de vore experter.

Nästan all mat i en affär är processad, till och med äpplen, för de är ozonade. Kanske inte ägg, men de blir ultraprocessade när de steks, molekylerna ändras då. Säkert jättefarliga då 😉
Uppenbarligen har du tagit del. Men inte förstått. Ett äpple kan du plocka direkt från trädet men inte mamma Scans köttbullar.

P
L L Jan skrev:
De passade på att äta rött kött när de hade fällt något, för att överleva. Idag "får man cancer av det"
De svalt nog ofta också och kunde inte var dag äta din meny ovan

Å fasen, hade de inte skjutvapen på stenåldern? Just det ja. Bra info, hade missat det. Flintlåsbössor trodde jag var standard på stenåldern.
Torkning och rökning har använts sen begynnelsen för att förlänga hållbarheten på animaliska matvaror, så de behövde inte jaga eller fiska dagligen.
Självklart åt våra förfäder vegetabilier också, lika klart som att de inte var veganer 🙄

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är alldeles för opålitligt att vara beroende av jakt och fiske, en skrev idag att han åt 6 hg kött, 4-12 ägg plus en massa ister etc varje dag, vilket för en familj på 5 skulle betyda att en person skulle behöva fälla ett djur som har en köttvikt på väldigt många kg varje dag (ägg kan man bara få tag i några få månader om året) och vilt innehåller ju knappt något fett.Det duger alltså inte med en enstaka hare. Du får tänka på att jakten under samlar- och jägarstenåldern inte hade några moderna skjutvapen utan det var t.ex. pilbåge.

Nej, man kan inte fiska när isen håller på och smälter t.ex.
De vanligaste metoderna för att få tillgång till animalisk föda var helt säkert inte jakt och utan fällor för vilt och fisk.
Det kräver liten fysisk aktivitet, så det är mycket säkrare för överlevnad.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, tyvärr verkar det skilja rätt rejält mellan det som borde vara samma produkt. Såg denna video för ett tag sedan (han testar många fler olika sorter i andra video):

[media]
Intressant att kolla på. 👍

P Peter787 skrev:
Torkning och rökning har använts sen begynnelsen för att förlänga hållbarheten på animaliska matvaror, så de behövde inte jaga eller fiska dagligen.
Självklart åt våra förfäder vegetabilier också, lika klart som att de inte var veganer 🙄
Snnica Snnica skrev:
Sluta nu! Jag är utbildad sjuksköterska och har jobbat med ätstörda (har fått lära mig mkt om näringslära) och jag är intresserad i ämnet. Men jag är ingen expert. Hitta egna säkra källor på internet, t ex Livsmedelsverkets hemsida. Det finns många andra. Jag är ingen uppslagsbok.
Förstår. Ingen? vet dock skillnaden i realiteten, nyttighet, onyttighet, näring, osv på tex Mamma Scans köttbullar eller tex Felix kylda tomatsoppa eller något liknande jämfört med om man gör de själv hemma?

Det tjatas om att det är bättre med hemlagat. Men vad är bättre? Du är ju dietist.

(Hoppa över om man föredrar Mamma Scans eller hemgjorda för att man föredrar någon viss smak, eller E nummer, för "E nummerfritt" finns också att köpa färdiglagat)

Redigerat:
Jag lyssnade på en Cancerforskare som hade hittat ett starkt samband mellan fermentering av aminosyran Glycin och ökad tillväxt hos cancerceller. Teorin var att höga glykogennivåer var en starkt bidragande orsak till cancertillväxt. Så utan bränsle till cancercellerna växer dom inte, oavsett vad det var som orsakade deras skapelse.

Höga nivåer om intaget av kolhydrater/glykogen är högst och snabbt innan insulin hinner reglera?

Kostrådgivningen som följd blir då naturligtvis att minska spikar i blodsocker, långsammare kolhydrater och mer fett/fiber fullkorn/grönsaker skulle då kunna minska risker men även perioder av fasta.

Svårt att komma fram till någon gyllene medelväg när man bara läser på hobbynivå 😅

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Förstår. Ingen? vet dock skillnaden i realiteten, nyttighet, onyttighet, näring, osv på tex Mamma Scans köttbullar eller tex Felix kylda tomatsoppa eller något liknande jämfört med om man gör de själv hemma?

Det tjatas om att det är bättre med hemlagat. Men vad är bättre? Du är ju dietist.

(Hoppa över om man föredrar Mamma Scans eller hemgjorda för att man föredrar någon viss smak, eller E nummer, för "E nummerfritt" finns också att köpa färdiglagat)
E-nummerfritt är ju bara trams. Det är som att säga, ät saker man inte har koll på vad det innehåller

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_E-nummer

Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag lyssnade på en Cancerforskare som hade hittat ett starkt samband mellan fermentering av aminosyran Glycin och ökad tillväxt hos cancerceller. Teorin var att höga glykogennivåer var en starkt bidragande orsak till cancertillväxt. Så utan bränsle till cancercellerna växer dom inte, oavsett vad det var som orsakade deras skapelse.

Höga nivåer om intaget av kolhydrater/glykogen är högst och snabbt innan insulin hinner reglera?

Kostrådgivningen som följd blir då naturligtvis att minska spikar i blodsocker, långsammare kolhydrater och mer fett/fiber fullkorn/grönsaker skulle då kunna minska risker men även perioder av fasta.

Svårt att komma fram till någon gyllene medelväg när man bara läser på hobbynivå 😅
jo men då är man ju där igen? På vilka typer av människor har man sett sambandet och hur många var det? Det är liksom inga problem att hitta samband på saker och ting om man bara forskar på rätt personer........eller för få.......

Långsamma kalorier är bra.

Äter själv aldrig spagetti och annan vetemjölsmat, inte vitt ris heller, väldigt lite socker också.

Inte Konstigt att barnen får sockersjuka med den Kosten som många föräldrar av bekvämlighet serverar dem. Förr fanns det knappt hos barn.

Grovt rågbröd, havre, grönsaker, råris, m.m. blir det.

Och fisk + kött. men är de långsamma kalorier?

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Förstår. Inget vet dock skillnaden i realiteten, nyttighet, onyttighet, näring, osv på tex Mamma Scans köttbullar eller tex Felix kylda tomatsoppa eller något liknande jämfört med om man gör de själv hemma?

Kött är en naturlig produkt och du tillsätter ägg kryddor mm och steker det = du lagar mat från grunden. Mamma Scan är en fabrik, eller hur? Här är vad deras köttbullar innehåller;

INNEHÅLL​

INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (73%)*, vatten, potatismjöl, fett från nötkött*, lök, salt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, kryddextrakt. Stekta i animaliskt fett. *Ursprung Sverige

Min köttbullar innehåller bara nötkött (dessutom köper jag helst ekologisk färs) inget socker alls såklart och dessutom ägg, jag tar havregryn (bra produkt med fibrer i) och riktiga kryddor, inga extrakt. Och Kötthalten blir betydligt högre.
Det är skillnad mot Mamma Scans innehåll, eller hur?

Sen bearbetas deras smet i maskiner som slår sönder alla naturliga strukturer. Och så steks de i animaliskt fett (det vi bör äta mindre av, dvs mättat fett).

Jag steker i lite svensk rapsolja och lite smör.

Tittar vi på näringsinnehållet på Mamma Scans köttbullar så ser det ut så här;

NÄRINGSVÄRDE PER 100G​

• Energi900 kJ / 220 kcal
  • Fett15 g
  • Varav mättat fett6 g
  • Kolhydrater8 g
  • Varav sockerarter1 g
  • Protein13 g
  • Salt1,4 g

Eftersom jag INTE är dietist så kan jag inte näringsberäkna i huvudet, de kan de säkert inte heller. Du får själv slå i listor för att beräkna, om det är viktigt för dig att jämföra. Men mina hemlagade köttbullar är inte så där feta, har inte så mkt mättat fett i sig, inget socker alls och definitivt inte så mkt salt. (Du kanske har hört att vi äter alldeles för mkt salt? Påverkar blodtrycket negativt). Dessutom innehåller de fibrer.

Det är såklart inte farligt att äta mamma scans köttbullar ibland. Men en del barn lever ju på detta, chicken nuggets, fiskpinnar och korv. Till detta får de makaroner (också processat, men inte ultra) eller kanske pulvermos. Förr lagade man egna köttbullar med potatis och sås, riktig mat, nu hinner folk inte.
I USA har man dragit det till sin spets och många lagar inte mat själva alls, utan köper snabbmat. Den är allra sämst. Massor av tillsatser, socker och salt, och knappt någon näring. Dessutom beroendeframkallande.

Hoppas du blev lite klokare. Tack för mig.

Intressant! Mer fett tror jag dock är en dålig att gå. Vi äter för mkt mättat fett, ger hjärt och kärlsjukdom, och det är det som dödar mer än cancer gör.

S Stefan1972 skrev:
jo men då är man ju där igen? På vilka typer av människor har man sett sambandet och hur många var det? Det är liksom inga problem att hitta samband på saker och ting om man bara forskar på rätt personer........eller för få.......
Jo fast man kan ju i labbmiljö forska på tillväxt av cancerceller med stor säkerhet, lugna dig med vetenskapsförnekandet

Snnica Snnica skrev:
Intressant! Mer fett tror jag dock är en dålig att gå. Vi äter för mkt mättat fett, ger hjärt och kärlsjukdom, och det är det som dödar mer än cancer gör.
Det är inte fettet i sig som är problemet..........Här har ju marknadskrafterna fått oss att tro helt fel. Problemet är att vi äter för mycket fett samtidigt som vi inte gör oss av med kalorierna........
Fett i sig är utmärkt mat även om vi lärt oss annorlunda. Det är ju nåt man lärt sig att sky som pesten ibland och ser nästan som skräp och sekunda. Kött ska vara fettfritt för att vara bra typ.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
E-nummerfritt är ju bara trams. Det är som att säga, ät saker man inte har koll på vad det innehåller

[länk]
Vet det. Trams, många av dem.
Många E-nummer är kryddor och och annat som man ändå använder i maten hemma. Tex Citronsyra, C-vitamin till sylt, bakpulver,

AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Jo fast man kan ju i labbmiljö forska på tillväxt av cancerceller med stor säkerhet, lugna dig med vetenskapsförnekandet
Jag förnekar ingen vetenskap.
Påpekar bara att statistik visar att det är hjärt och kärlsjukdomar som vi dör av allra mest, därefter kommer cancer. (Numera är överlevnadensgraden i cancer dock mycket större än förr).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.