22 158 läst ·
289 svar
22k läst
289 svar
Vad i rött kött är cancerframkallande?
Mättat fett är inte bra. Medans fett från olivolja, avocado osv är bra.S Stefan1972 skrev:Det är inte fettet i sig som är problemet..........Här har ju marknadskrafterna fått oss att tro helt fel. Problemet är att vi äter för mycket fett samtidigt som vi inte gör oss av med kalorierna........
Fett i sig är utmärkt mat även om vi lärt oss annorlunda. Det är ju nåt man lärt sig att sky som pesten ibland och ser nästan som skräp och sekunda. Kött ska vara fettfritt för att vara bra typ.
En typisk skröna, Sockersjuka har varit en känd sjukdom i flera tusen år (Googla), men behandling fanns inte innan 1921.L L Jan skrev:
Sen har naturligtvis diagnostisering blivit mycket bättre med tiden, så fler fall hittas.
Däremot har allergier ökat betydligt de senaste åren, en orsak är helt säkert maten vi stoppar i oss, samt den 'för' rena omgivningen för barn. "Lite skit rensar magen" brukade man säga, och det stärker immunförsvaret.
Tack, nej inte klokare. Du skriver bara om ingredienser. Man kan välja färdigmat med olika ingredienser och bra ingredienser.Snnica skrev:
Kött är en naturlig produkt och du tillsätter ägg kryddor mm och steker det = du lagar mat från grunden. Mamma Scan är en fabrik, eller hur? Här är vad deras köttbullar innehåller;
INNEHÅLL
INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött (73%)*, vatten, potatismjöl, fett från nötkött*, lök, salt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, kryddextrakt. Stekta i animaliskt fett. *Ursprung Sverige
Min köttbullar innehåller bara nötkött (dessutom köper jag helst ekologisk färs) inget socker alls såklart och dessutom ägg, jag tar havregryn (bra produkt med fibrer i) och riktiga kryddor, inga extrakt. Och Kötthalten blir betydligt högre.
Det är skillnad mot Mamma Scans innehåll, eller hur?
Sen bearbetas deras smet i maskiner som slår sönder alla naturliga strukturer. Och så steks de i animaliskt fett (det vi bör äta mindre av, dvs mättat fett).
Jag steker i lite svensk rapsolja och lite smör.
Tittar vi på näringsinnehållet på Mamma Scans köttbullar så ser det ut så här;
NÄRINGSVÄRDE PER 100G
- Energi900 kJ / 220 kcal
- Fett15 g
- Varav mättat fett6 g
- Kolhydrater8 g
- Varav sockerarter1 g
- Protein13 g
- Salt1,4 g
Eftersom jag INTE är dietist så kan jag inte näringsberäkna i huvudet, de kan de säkert inte heller. Du får själv slå i listor för att beräkna, om det är viktigt för dig att jämföra. Men mina hemlagade köttbullar är inte så där feta, har inte så mkt mättat fett i sig, inget socker alls och definitivt inte så mkt salt. (Du kanske har hört att vi äter alldeles för mkt salt? Påverkar blodtrycket negativt). Dessutom innehåller de fibrer.
Det är såklart inte farligt att äta mamma scans köttbullar ibland. Men en del barn lever ju på detta, chicken nuggets, fiskpinnar och korv. Till detta får de makaroner (också processat, men inte ultra) eller kanske pulvermos. Förr lagade man egna köttbullar med potatis och sås, riktig mat, nu hinner folk inte.
I USA har man dragit det till sin spets och många lagar inte mat själva alls, utan köper snabbmat. Den är allra sämst. Massor av tillsatser, socker och salt, och knappt någon näring. Dessutom beroendeframkallande.
Hoppas du blev lite klokare. Tack för mig.
Det där med fabrikstillverkat har ingen fortfarande inte förklarat skillnaden mellan att laga själv hemma.
"som slår sönder alla naturliga strukturer" vadå? Isf fall hade köttbullarna varit vätska, utan naturliga strukturer.
I USA och i Sverige finns massor av bra snabbmat också, Chipotle, Five Guys, Thai, Wok, hamburgare med kiosklagat mos (ej bröd) från gatukök, typ Foodora använder sig många av i Sverige också.
"Nu hinner folk inte" ? Vad tar då alla ingredienser och råvaror i livsmedelsbutiken vägen? Är det snabbmatskedjor som köper dem?
Anser att du tycker, fått för dig saker, utan substans i, som du predikar om, speciellt om snabbmat ovan.
Hus & Hem, Allers?
Sockersjuka har ökat drastiskt i SverigeP Peter787 skrev:En typisk skröna, Sockersjuka har varit en känd sjukdom i flera tusen år (Googla), men behandling fanns inte innan 1921.
Sen har naturligtvis diagnostisering blivit mycket bättre med tiden, så fler fall hittas.
Däremot har allergier ökat betydligt de senaste åren, en orsak är helt säkert maten vi stoppar i oss, samt den 'för' rena omgivningen för barn. "Lite skit rensar magen" brukade man säga, och det stärker immunförsvaret.
Du äter jättebra men förstår inte skillnaden på ultraprocessad mat och riktig mat?!L L Jan skrev:Långsamma kalorier är bra.
Äter själv aldrig spagetti och annan vetemjölsmat, inte vitt ris heller, väldigt lite socker också.
Inte Konstigt att barnen får sockersjuka med den Kosten som många föräldrar av bekvämlighet serverar dem. Förr fanns det knappt hos barn.
Grovt rågbröd, havre, grönsaker, råris, m.m. blir det.
Och fisk + kött. men är de långsamma kalorier?
Att många barn får diabetes typ 1 idag beror förmodligen inte på maten (de har inte knäckt gåtan ännu). De misstänker väl infektioner nu? Tom spädbarn får typ 1 Diabetes. Däremot får många barn, unga, vuxna och äldre diabetes typ II av kosten, och det är inte sockret i sig, utan fetman som gör det (många vägar leder dit, vet vi ju. Socker, fett, snabbmat, snabba kolhydrater osv).
Bra sidor att läsa på är Cancerfonden. Hjärt och Lungfonden, 1177 m fl.
Ger upp på dig nu. Lär dig mer. Jag läser varken hus & hem eller Allers. Är du kvinnohatare eller varför säger du ens det så mig? 2 ggr.L L Jan skrev:Tack, nej inte klokare. Du skriver bara om ingredienser. Man kan välja färdigmat med olika ingredienser och bra ingredienser.
Det där med fabrikstillverkat har ingen fortfarande inte förklarat skillnaden mellan att laga själv hemma.
"som slår sönder alla naturliga strukturer" vadå? Isf fall hade köttbullarna varit vätska, utan naturliga strukturer.
I USA och i Sverige finns massor av bra snabbmat också, Chipotle, Five Guys, Thai, Wok, hamburgare med kiosklagat mos (ej bröd) från gatukök, typ Foodora använder sig många av i Sverige också.
"Nu hinner folk inte" ? Vad tar då alla ingredienser och råvaror i livsmedelsbutiken vägen? Är det snabbmatskedjor som köper dem?
Anser att du tycker, fått för dig saker, utan substans i, som du predikar om, speciellt om snabbmat ovan.
Hus & Hem, Allers?
Gillar kvinnor. Har aldrig skrivit att jag hatar.Snnica skrev:
Men det är många som gör så du, basunerar ut olika "vetenskaper" som de hört. Utan att det är substans i det eller någon form av bevis för det. Pressar man dem, enklast är då att ge upp som du gör.
Har hört liknande förr om otaliga saker.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
ja det är ju vad man gärna vill tänka..........Men tänk dig själv ett samhälle som på typ 40-50 talet där den moderna matkulturen inte ens fanns. Hade man levt lika idag så hade man kunnat äta vilket fett som helst utan att man hade behövt reflektera över den saken.Snnica skrev:
Folk är ju liksom hjärntvättade på nåt vis.........Man lever som man gör idag med allt vad det innebär och sen lägger man skulden på 2gram socker eller fett.......Problemet i stort är ju att man generellt äter för mycket skräp och inte gör av med något. Då ökar vikten och sjukdomarna kommer som ett brev på posten men den generella uppfattningen är då att man ska minska på fett och socker och folk sätter sig i alla märkliga dieter som marknadskrafterna tjänar miljarder på och så trottnar alla och säger att inget fuingerar på dem. Det är nå fel på min ämnesomsättning brukar det heta...........
Har ett gett dig massor med exempel så du kan hitta egen kunskap. Jag har försökt förklara mamma scan kontra hemlagat ändå förkastar du detta och sätter mig i ett fack. Det känns som misgyni.L L Jan skrev:
Lite kul att det första han gör när han öppnar den europeiska Fantan är att slita bort det där jäkla fastsittande korkeländet, precis som jag själv alltid gör.MultiMan skrev:
Och det han visar och säger är just det som sonens flickvän säger, det är väldigt mycket socker i väldigt många produkter i det söta landet USA.
Och för att återgå till köttet, ät vad du själv vill och mår bra av, ingen ska komma och bestämma vad någon annan äter, varken att en vegan ska bestämma att du inte ska äta kött, eller att en som äter kött ska bestämma att en vegan inte ska äta grönsaker.
Enkelt eller hur?
Fortfarande ingen info, substans i vad dom skiljer på maten från fabrik jämfört med hemmalagat. Om samma/liknande ingredienser.Snnica skrev:
Håller med om att jag också tror som i kyrkan att det blir sämre på något sätt från fabriker, men ärligt talat vet jag inte om det stämmer?
Det babblas så mkt på medier och internet, men ingen verkar veta, bara antages.
Ingen vet heller vad "rött kött" är tex. Eftersom det inte är definierat, så klart.
Jag kan bara hålla med, kunskapen är i regel låg hos de flesta i befolkningen.S Stefan1972 skrev:ja det är ju vad man gärna vill tänka..........Men tänk dig själv ett samhälle som på typ 40-50 talet där den moderna matkulturen inte ens fanns. Hade man levt lika idag så hade man kunnat äta vilket fett som helst utan att man hade behövt reflektera över den saken.
Folk är ju liksom hjärntvättade på nåt vis.........Man lever som man gör idag med allt vad det innebär och sen lägger man skulden på 2gram socker eller fett.......Problemet i stort är ju att man generellt äter för mycket skräp och inte gör av med något. Då ökar vikten och sjukdomarna kommer som ett brev på posten men den generella uppfattningen är då att man ska minska på fett och socker och folk sätter sig i alla märkliga dieter som marknadskrafterna tjänar miljarder på och så trottnar alla och säger att inget fuingerar på dem. Det är nå fel på min ämnesomsättning brukar det heta...........
Ja, Som bullshittet att de åt bättre på 40-50 talet tex. Krig, ransoneringskuponger, avsaknad av frys, ofta kyl också, speceriaffärer, dåligt med pengar, osv.Snnica skrev:
Mina släktingar berättade att det blev mkt gröt varje dag, bröd, kaffe till barnen när de var hungriga eller surrogatkaffe, surnad mjölk och smör 😢, de åt bara ett mål om dagen lagad mat och det var mitt på dagen, brist på frukt och grönt på vintern.
Bara att läsa en historiebok.
Så som det står i Hus &Hem speglar bara ett fåtal procent av befolkningen. Resten hade det rätt dåligt matmässigt sett.
Det skiljer ju: typ av kött, fettmängd, fibermängd, saltmängd, socker. Du kan säkert hitta en dokumentär nån stans om hur maten i fabrik tillverkas och varför det gör den sämre.L L Jan skrev:Fortfarande ingen info, substans i vad dom skiljer på maten från fabrik jämfört med hemmalagat. Om samma/liknande ingredienser.
Håller med om att jag också tror som i kyrkan att det blir sämre på något sätt från fabriker, men ärligt talat vet jag inte om det stämmer?
Det babblas så mkt på medier och internet, men ingen verkar veta, bara antages.
Ingen vet heller vad "rött kött" är tex. Eftersom det inte är definierat, så klart.
Rött kött är; nöt, gris (och korv, skinka mm).
Kyckling är inte rött kött och inte fisk heller.
Vill/orkar du inte ta reda på nåt själv? I stället frågar du och sedan misstror du svaret och den som svarat.
Om samma ingredienser då? Vad skiljer?Snnica skrev:
Det skiljer ju: typ av kött, fettmängd, fibermängd, saltmängd, socker. Du kan säkert hitta en dokumentär nån stans om hur maten i fabrik tillverkas och varför det gör den sämre.
Rött kött är; nöt, gris (och korv, skinka mm).
Kyckling är inte rött kött och inte fisk heller.
Vill/orkar du inte ta reda på nåt själv? I stället frågar du och sedan misstror du svaret och den som svarat.