Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Är det inte dom höga temperaturerna i friteringen som gör det ultraprocessssad..

”vid högre temperaturer reagerar oljan med ämnen i maten vilket genererar vissa kemiska föreningar. Vissa av dessa, till exempel akrylamid, kan vara giftiga på lång sikt.”
Jo, det sker i nästan all stärkelserik mat som hettas upp. I så fall blir stekning, grillning, ugnsbakning o s v också ultraprocessning...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jo, det sker i nästan all stärkelserik mat som hettas upp. I så fall blir stekning, grillning, ugnsbakning o s v också ultraprocessning...
Även om man ingen olja använder?

Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Även om man ingen olja använder?
Ja men temperaturen måste upp över 120 grader C så vi talar inte om kokning som ju sker vid max 100 grader C utan om stekning, grillning, ugnsbakning, fritering. Fett är inte inblandat utan det är en reaktion mellan aminosyran asparagin och glukos som ger detta.

Det slogs ju upp stort där på 2000-talets början när en forskare på Stockholms universitet råkade mäta akrylamid i vanliga chips. Och akrylamid var ju ett känt giftigt ämne för allmänheten efter Hallansåsens Rhoca-Gil-skandal så en del oro spreds via media, folkhälsoivrarna och politiken. Men om jag förstår forskningsläget rätt idag så finns det inga epidemiologiska länkar mellan att äta mycket akrylamid i maten och cancer. Det var nog falskt alarm helt enkelt.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Själv tycker jag att "ultraprocessad" passar till dels förändringar i molekylerna i en stor andel av livsmedlet. Typexempel är margarin där man härdat olja för att det skall bli fast i rumstemperatur.
Dels passar det till ämnen som utvinns och koncentrerats i så hög grad att det inte liknar den ursprungliga maten. Typexempel är "naturliga smakämnen".

Det är ju en ganska bred gråzon mellan rå mat, processad mat och ultraprocessad mat. Av vad jag vet så saknas tydliga definitioner så det är en lönlös diskussion att försöka reda ut vad var och en placerar in livsmedlen i.
Precis, processad och ultraprocessad mat och "rött kött" är enligt mig en tidnings-, woke-, miljöstolle-, myndighetanka, osv....

Ingen vet, men många uttalar sig som de vore experter.

Nästan all mat i en affär är processad, till och med äpplen, för de är ozonade. Kanske inte ägg, men de blir ultraprocessade när de steks, molekylerna ändras då. Säkert jättefarliga då 😉

Ja men temperaturen måste upp över 120 grader C så vi talar inte om kokning som ju sker vid max 100 grader C utan om stekning, grillning, ugnsbakning, fritering. Fett är inte inblandat utan det är en reaktion mellan aminosyran asparagin och glukos som ger detta.

Det slogs ju upp stort där på 2000-talets början när en forskare på Stockholms universitet råkade mäta akrylamid i vanliga chips. Och akrylamid var ju ett känt giftigt ämne för allmänheten efter Hallansåsens Rhoca-Gil-skandal så en del oro spreds via media, folkhälsoivrarna och politiken. Men om jag förstår forskningsläget rätt idag så finns det inga epidemiologiska länkar mellan att äta mycket akrylamid i maten och cancer. Det var nog falskt alarm helt enkelt.
Det är väl att om man vräker i sig något specifikt som chips, så är det inte bra.
Kanel, saffran, linfrön, bittermandel, okokta sockerärter är giftiga om man käkar mycket av dem.

Redigerat:
  • Gilla
Snnica och 1 till
  • Laddar…
Snnica Snnica skrev:
Du har fel, jag är ssk med extra utbildning och intresse för kost och näringslära.
Att laga mat själv med bra grundråvaror, som du skriver, är ju just det som lr att laga mat från grunden. 🤩
Mamma Scans är också lagade från grunden. Om du är expert, vad är då skillnaden i realiteten mellan hemlagat i nyttighetsgrad osv? Har du mätt på lab eller vad är din källa?

Claes Sörmland
Den stora rättvisa Matguden känner moralen och ansträngningen i matoffret som har lagts in i ätandet och matlagandet och då slipper man cancer helt enkelt.

Mamma Scan är inget för Matguden.

• Haha
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…

tror chipstillverkarna ändrade nåt i recept/tillsgning också, mindre akrylamid nu.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag för egen del går på info på Livsmedelsverkets hemsida, de har de senaste rönen. Försöker äta ”ren” mat, men är svag för choklad.
Där jag bor finns det en liten chokladfabrik som har tiptop råvaror och mkt ekologiskt, där handlar jag.

Claes Sörmland
Snnica Snnica skrev:
tror chipstillverkarna ändrade nåt i recept/tillsgning också, mindre akrylamid nu.
Ja, det har drivits på med reglering på EU-håll åt det hållet. Mest för säkerhets skull.

• Gilla
Snnica
  • Laddar…
BirgitS
L L Jan skrev:
Det går att jaga året runt. Människor har alltid jagat "rött kött" året runt, än i dag jagar man och fiskar man året runt.
Det är alldeles för opålitligt att vara beroende av jakt och fiske, en skrev idag att han åt 6 hg kött, 4-12 ägg plus en massa ister etc varje dag, vilket för en familj på 5 skulle betyda att en person skulle behöva fälla ett djur som har en köttvikt på väldigt många kg varje dag (ägg kan man bara få tag i några få månader om året) och vilt innehåller ju knappt något fett.Det duger alltså inte med en enstaka hare. Du får tänka på att jakten under samlar- och jägarstenåldern inte hade några moderna skjutvapen utan det var t.ex. pilbåge.

Nej, man kan inte fiska när isen håller på och smälter t.ex.

• Gilla
Snnica
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är alldeles för opålitligt att vara beroende av jakt och fiske, en skrev idag att han åt 6 hg kött, 4-12 ägg plus en massa ister etc varje dag, vilket för en familj på 5 skulle betyda att en person skulle behöva fälla ett djur som har en köttvikt på väldigt många kg varje dag (ägg kan man bara få tag i några få månader om året) och vilt innehåller ju knappt något fett.Det duger alltså inte med en enstaka hare. Du får tänka på att jakten under samlar- och jägarstenåldern inte hade några moderna skjutvapen utan det var t.ex. pilbåge.
BirgitS BirgitS skrev:

Nej, man kan inte fiska när isen håller på och smälter t.ex.
De passade på att äta rött kött när de hade fällt något, för att överleva. Idag "får man cancer av det"
De svalt nog ofta också och kunde inte var dag äta din meny ovan

Å fasen, hade de inte skjutvapen på stenåldern? Just det ja. Bra info, hade missat det. Flintlåsbössor trodde jag var standard på stenåldern.

Redigerat:
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Kommer inte ihåg vad det var för produkt (kanske ketchup) jag satt och titta på för några år sen.
Samma märke och samma sort på framsidan. Men den svenska/europeiska varianten hade hälften så lång innehållsförteckning som den från USA. Tyckte jag var intressant, andra regler på deklaration eller får jänkarna i sig ultra-ultra processad mat?
Det är uppenbarligen väldigt stor skillnad på samma vara i Sverige och USA enligt min sons flickvän som är från Arizona.
Heinz ketchup som ser exakt likadan ut med samma recept är t.ex. väldigt mycket sötare i USA, tillsatserna i mat är betydligt fler i USA, samma käk på McDonalds smakar annorlunda i Sverige än i USA, enligt henne beroende på att tillsatser och just processade råvaror är vanligare där.

Här tycker hon att pasta med Heinz ketchup är jattegott, hemma i Arizona blir det en översöt sörja, här tycker hon att McDonalds chicken är jättegott men smaken där är inte god osv.
Snabbmat är billigt i USA men bra råvaror är betydligt dyrare där än här.

Och samma med kemprodukter som tvättmedel, schampo och liknande hygienprodukter, när hon var här första gången för drygt 4 år sedan hade hon med sig just sådana produkter hon kan använda hemma med minimalt med tillsatser, väl i Sverige visade det sig att mycket av de tillsatser som finns i dessa produkter i USA inte finns här, så numera handlar hon allt hon behöver på hyllan i Sverige.

Och på torsdag landar hon igen för nästa 3-månaders vistelse i vårt land, att få stanna längre trots deras långa förhållande är naturligtvis halvt omöjligt när det går den rätta vägen...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Mamma Scans är också lagade från grunden. Om du är expert, vad är då skillnaden i realiteten mellan hemlagat i nyttighetsgrad osv? Har du mätt på lab eller vad är din källa?
Sluta nu! Jag är utbildad sjuksköterska och har jobbat med ätstörda (har fått lära mig mkt om näringslära) och jag är intresserad i ämnet. Men jag är ingen expert. Hitta egna säkra källor på internet, t ex Livsmedelsverkets hemsida. Det finns många andra. Jag är ingen uppslagsbok.

MultiMan
mikethebik mikethebik skrev:
Det är uppenbarligen väldigt stor skillnad på samma vara i Sverige och USA enligt min sons flickvän som är från Arizona.
Heinz ketchup som ser exakt likadan ut med samma recept är t.ex. väldigt mycket sötare i USA, tillsatserna i mat är betydligt fler i USA, samma käk på McDonalds smakar annorlunda i Sverige än i USA, enligt henne beroende på att tillsatser och just processade råvaror är vanligare där.

Här tycker hon att pasta med Heinz ketchup är jattegott, hemma i Arizona blir det en översöt sörja, här tycker hon att McDonalds chicken är jättegott men smaken där är inte god osv.
Snabbmat är billigt i USA men bra råvaror är betydligt dyrare där än här.

Och samma med kemprodukter som tvättmedel, schampo och liknande hygienprodukter, när hon var här första gången för drygt 4 år sedan hade hon med sig just sådana produkter hon kan använda hemma med minimalt med tillsatser, väl i Sverige visade det sig att mycket av de tillsatser som finns i dessa produkter i USA inte finns här, så numera handlar hon allt hon behöver på hyllan i Sverige.

Och på torsdag landar hon igen för nästa 3-månaders vistelse i vårt land, att få stanna längre trots deras långa förhållande är naturligtvis halvt omöjligt när det går den rätta vägen...
Ja, tyvärr verkar det skilja rätt rejält mellan det som borde vara samma produkt. Såg denna video för ett tag sedan (han testar många fler olika sorter i andra video):

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.