L L Jan skrev:
Sorry, du lever nog i någon slag fiktiv drömvärld och läser Hus & Hem samt älskar att titta på Ernst.

Inte svårt alls. Bara läsa på innehållsförteckningen innan eller laga mat själv från grundråvaror.

Inte alls "man alltid gjorde förr" någon gång före 1980-talet, fanns ej krav på innehållsförteckning på livsmedel. Vet att på 60-70 talet saknades det, har sett på förpackningar från då.
Jag anser att vi har bättre, renare och mer hygienisk mat idag.
Du har fel, jag är ssk med extra utbildning och intresse för kost och näringslära.
Att laga mat själv med bra grundråvaror, som du skriver, är ju just det som lr att laga mat från grunden. 🤩

O [old rusty] skrev:
Jag vägrar alla E-nummer, det är sjukt och fel.
E948 och E941 är ju liiite svårt ibland men numera kan jag hålla andan i veckor i stöten så jag får inte i mig så mycket ändå.
Då äter du kanske inte frukt heller? E330 finns i de flesta frukter, speciellt i citron.

Antar att du inte handlar på Systembolaget heller? Det är förbjudet att ha fullständig ingrediensförteckning på vin och sprit. Vin och sprit har mkt tillsatser inblandat.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Då äter du kanske inte frukt heller? E330 finns i de flesta frukter, speciellt i citron.

Antar att du inte handlar på Systembolaget heller? Det är förbjudet att ha fullständig ingrediensförteckning på vin och sprit. Vin och sprit har mkt tillsatser inblandat.
Swiiiiiiish (ljudet av poängen som drar över L Jans huvud)

Kollade du vad E948 är?
Och du reagerade inte på "numera kan jag hålla andan i veckor" :)

• Gilla
  • Haha
Gimp och 6 till
  • Laddar…
Snnica Snnica skrev:
Ja, mkt ”mumsigt”, som tillförs vår mat. Svårt att äta ren mat. Vilken man alltid gjorde förr.
L L Jan skrev:
Vad babblar du om egentligen? Är du så dåligt allmänbildad att du inte vet svaren på dina egna påståenden?
Jämfört med bunke och slev hemma, om maskinen på fabriken är stark så blir maten vips och hux flux farlig? vad är det "nåt helt annat" som du avser?
Dåliga fetter tillsätts? Bara att läsa på paketet om man vill undvika fullhärdat fett eller palmfett. Ok?

Googlade på Mamma Scans köttbullar. Ungefär samma ingredienser som när man gör köttbullar hemma. Hakar man upp sig på sockret, kan man börja fundera på lingonsylten till.
Svenskt gris- och nötkött (73%), vatten, potatis, potatismjöl, lök, jodsalt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, kryddextrakt
Hur mkt salt och socker? Socker behöver vi inte alls och salt äter vi ju alldeles för mkt av.

Snnica Snnica skrev:
Du har fel, jag är ssk med extra utbildning och intresse för kost och näringslära.
Att laga mat själv med bra grundråvaror, som du skriver, är ju just det som lr att laga mat från grunden. 🤩
Du kan tro det, som man tror i kyrkan. Men du har inga belägg för något som du påstår/ fått för dig.

Mamma Scans köttbullar är också lagat från grunden, fast i större mängd.
Kanske är det sämre nyttighet i dem som du påstår? Men du vet inte, bara tror. Påstå aldrig att tro är 100% sannning, utan bevis, det är bara patetiskt.

L L Jan skrev:

citronsyra finns i många frukter och grönt och är faktiskt väldigt bra för oss!
Handlar sällan på systemet, vad det nu har med rött kött att göra.

L L Jan skrev:
Du kan tro det, som man tror i kyrkan. Men du har inga belägg för något som du påstår/ fått för dig.

Mamma Scans köttbullar är också lagat från grunden, fast i större mängd.
Kanske är det sämre nyttighet i dem som du påstår? Men du vet inte, bara tror. Påstå aldrig att tro är 100% sannning, utan bevis, det är bara patetiskt.
Gissar att du är vaccin-motsptåndare också?

BirgitS
L L Jan skrev:
De borde istället forska på varför människor ens överlevde här i Norden för länge sedan. De kanske kommer fram till att det beror på tillgången till.......
Det har man naturligtvis gjort och orsaken till att man överlevde för länge sen var att man förstod vad för blad, rötter, frön, bär etc. i naturen som gick att samla in och äta. Att jaga och fiska är väldigt opålitligt, under delar av året går det inte ens.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L L Jan skrev:
Gjorde det och tyvärr är du ute och cyklar.

Du kan inte förklara varför köpta köttbullar är "nåt helt annat"

fann från Livssmedelsverket:
Chips, glass, godis, pommes frites och korv kallas ofta ultraprocessad mat. Det är mat som inte är bra för hälsan – den innehåller ofta mycket fett, socker och salt.
Men även nyttig mat, som fullkornsbröd, grönsaksburgare och fylld pasta, benämns ibland också som ultraprocessad.

Alltså det beror på vad maten innehåller, inte hur den är processad. Bara att läsa på ingredienslistan innan, om man vill undvika något. Likadant i USA är det. Bara att läsa förpackningen om man vill, innan man köper.
Varför är chips och pommes frites ultraprocessad mat? Är all fritering ultraprocessning eller är det bara om potatis friteras? Är inte att steka potatis då också ultraprocessning?

Glass, godis är mer begripligt. Dessa råvaror innehåller ofta fler steg av processning vilket ju kanske kan kallas för "ultra".

Men korv? När uppsår ultraprocessningen, när man maler köttet och blandar det? När det trycks in i ett fjälster? När det koks? Är inte den korv som man själv kan göra och som finns på marknaden en extremt heterogen matgrupp?

(Vilket skitbegrepp detta är.)

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
P
Är det inte dom höga temperaturerna i friteringen som gör det ultraprocessssad..

”vid högre temperaturer reagerar oljan med ämnen i maten vilket genererar vissa kemiska föreningar. Vissa av dessa, till exempel akrylamid, kan vara giftiga på lång sikt.”

Carnivore FTW! Äter bara rött kött, minst 600g om dagen, 4-12 ägg och massa fett från smör, ister och talg. Har aldrig mått bättre och kommer aldrig att gå tillbaka till "standard kostråd" eller annat hittepå. Det börjar komma fram forskning på att kött inte är farligt, om du inte blandar den med kolhydrater och sönderprocessade oljor. Däremot börjar det samtidigt komma fram forskning på att alla grönsaker inte är så förbannat nyttiga som alla alltid påståt.

• Gilla
and.wei och 1 till
  • Laddar…
Snnica Snnica skrev:
Gissar att du är vaccin-motsptåndare också?
Nej

BirgitS BirgitS skrev:
Det har man naturligtvis gjort och orsaken till att man överlevde för länge sen var att man förstod vad för blad, rötter, frön, bär etc. i naturen som gick att samla in och äta. Att jaga och fiska är väldigt opålitligt, under delar av året går det inte ens.
Det går att jaga året runt. Människor har alltid jagat "rött kött" året runt, än i dag jagar man och fiskar man året runt.

• Gilla
Snnica och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
vilken vetenskap ska man tro på då? Det finns gott om studier som visar att det som de påstår inte riktigt stämmer och man kan inte dra nå bra slutsatser av nånting. Skillnaderna är för små helt enkelt . Man kan inte säga att det ÄR så utan det finns små chanser till att det ev är så.......mer än så är det inte.
så inte hittepå då...

• Gilla
Snnica
  • Laddar…
S
Själv tycker jag att "ultraprocessad" passar till dels förändringar i molekylerna i en stor andel av livsmedlet. Typexempel är margarin där man härdat olja för att det skall bli fast i rumstemperatur.
Dels passar det till ämnen som utvinns och koncentrerats i så hög grad att det inte liknar den ursprungliga maten. Typexempel är "naturliga smakämnen".

Det är ju en ganska bred gråzon mellan rå mat, processad mat och ultraprocessad mat. Av vad jag vet så saknas tydliga definitioner så det är en lönlös diskussion att försöka reda ut vad var och en placerar in livsmedlen i.

• Gilla
Snnica
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.