22 158 läst ·
289 svar
22k läst
289 svar
Vad i rött kött är cancerframkallande?
Är du verkligen så dåligt allmänbildad att du inte vet vad ultraprocessad mat är? Det är nåt helt annat än när du tar rena råvaror och gör dina köttbullar hemma. Maskiner bearbetar maten på ett onaturligt, hårdhänt sätt, smakämnen, socker och salt tillsätts, dåliga fetter tillsätts. Det finns mkt att läsa om du googlar.L L Jan skrev:Vad är ultraprocessad mat?
Vad är det som är extra dåligt med det? Bönor och linser, Vad är det som är bättre med vegansk protein?
Tilverkningsprocessen? Vad är det dåliga? En liten bunke hemma eller ett stort kärl på en industri?
Ärligt talat om köttbullar, om köttet males, tillsätts ägg, skorpsmulor, mjölk, salt, peppar, kryddor och de steks samt sedan kyls och förpackas.
Om man gör köttbullar själv och de som blir över förpackar man och lägger i kylen.
Var någonstans kommer "det extra dåliga" in i bilden? Vad är extra dåligt?
Är det fråga om Tik Tok eller Woke detta snack om processad mat? Eller finns det substans? I en livsmedelsaffär kan jag inte komma på en enda produkt som inte är processad, förutom viss färsk fisk.
Vad babblar du om egentligen? Är du så dåligt allmänbildad att du inte vet svaren på dina egna påståenden?Snnica skrev:
Är du verkligen så dåligt allmänbildad att du inte vet vad ultraprocessad mat är? Det är nåt helt annat än när du tar rena råvaror och gör dina köttbullar hemma. Maskiner bearbetar maten på ett onaturligt, hårdhänt sätt, smakämnen, socker och salt tillsätts, dåliga fetter tillsätts. Det finns mkt att läsa om du googlar.
Jämfört med bunke och slev hemma, om maskinen på fabriken är stark så blir maten vips och hux flux farlig? vad är det "nåt helt annat" som du avser?
Dåliga fetter tillsätts? Bara att läsa på paketet om man vill undvika fullhärdat fett eller palmfett. Ok?
Googlade på Mamma Scans köttbullar. Ungefär samma ingredienser som när man gör köttbullar hemma. Hakar man upp sig på sockret, kan man börja fundera på lingonsylten till.
Svenskt gris- och nötkött (73%), vatten, potatis, potatismjöl, lök, jodsalt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, kryddextrakt
Googla ultraprocessad mat. I usa har man fått stora problem med missbruk av färdigmat (snabbmat), du kan läsa om varför. Livsmedelsverket har många bra förklaringar på sin hemsida också.L L Jan skrev:Vad babblar du om egentligen? Är du så dåligt allmänbildad att du inte vet svaren på dina egna påståenden?
Jämfört med bunke och slev hemma, om maskinen på fabriken är stark så blir maten vips och hux flux farlig? vad är det "nåt helt annat" som du avser?
Dåliga fetter tillsätts? Bara att läsa på paketet om man vill undvika fullhärdat fett eller palmfett. Ok?
Googlade på Mamma Scans köttbullar. Ungefär samma ingredienser som när man gör köttbullar hemma. Hakar man upp sig på sockret, kan man börja fundera på lingonsylten till.
Svenskt gris- och nötkött (73%), vatten, potatis, potatismjöl, lök, jodsalt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, kryddextrakt
Du glömde konserveringsmedel, färgämnen, konsistensmedel, ja hela listan med E-nummer ämnen "God middag" 🤣🙄🤐Snnica skrev:
Är du verkligen så dåligt allmänbildad att du inte vet vad ultraprocessad mat är? Det är nåt helt annat än när du tar rena råvaror och gör dina köttbullar hemma. Maskiner bearbetar maten på ett onaturligt, hårdhänt sätt, smakämnen, socker och salt tillsätts, dåliga fetter tillsätts. Det finns mkt att läsa om du googlar.
Gjorde det och tyvärr är du ute och cyklar.Snnica skrev:
Du kan inte förklara varför köpta köttbullar är "nåt helt annat"
fann från Livssmedelsverket:
Chips, glass, godis, pommes frites och korv kallas ofta ultraprocessad mat. Det är mat som inte är bra för hälsan – den innehåller ofta mycket fett, socker och salt.
Men även nyttig mat, som fullkornsbröd, grönsaksburgare och fylld pasta, benämns ibland också som ultraprocessad.
Alltså det beror på vad maten innehåller, inte hur den är processad. Bara att läsa på ingredienslistan innan, om man vill undvika något. Likadant i USA är det. Bara att läsa förpackningen om man vill, innan man köper.
Ingen större skillnad på färdigköpta köttbullar och korv. Gör köttbullar själv, enkelt och gott och nyttigare.L L Jan skrev:Gjorde det och tyvärr är du ute och cyklar.
Du kan inte förklara varför köpta köttbullar är "nåt helt annat"
fann från Livssmedelsverket:
Chips, glass, godis, pommes frites och korv kallas ofta ultraprocessad mat. Det är mat som inte är bra för hälsan – den innehåller ofta mycket fett, socker och salt.
Men även nyttig mat, som fullkornsbröd, grönsaksburgare och fylld pasta, benämns ibland också som ultraprocessad.
Alltså det beror på vad maten innehåller, inte hur den är processad. Bara att läsa på ingredienslistan innan, om man vill undvika något. Likadant i USA är det. Bara att läsa förpackningen om man vill, innan man köper.
Har du hört talas om att ”laga mat från grunden”?
Bra att du läser på förpackningar! Då ser du också näringsvärde och tillsatser.
Jag vägrar alla E-nummer, det är sjukt och fel.S Skopan skrev:
E948 och E941 är ju liiite svårt ibland men numera kan jag hålla andan i veckor i stöten så jag får inte i mig så mycket ändå.
Sorry, du lever nog i någon slag fiktiv drömvärld och läser Hus & Hem samt älskar att titta på Ernst.Snnica skrev:
Inte svårt alls. Bara läsa på innehållsförteckningen innan eller laga mat själv från grundråvaror.
Inte alls "man alltid gjorde förr" någon gång före 1980-talet, fanns ej krav på innehållsförteckning på livsmedel. Vet att på 60-70 talet saknades det, har sett på förpackningar från då.
Jag anser att vi har bättre, renare och mer hygienisk mat idag.
Vad är det som är "nyttigare" med att göra köttbullar själv? Något du tror eller har du belägg för det?Snnica skrev:
Men E-skämt o sido så är det intressant att titta på innehållsförteckningen.
Kommer inte ihåg vad det var för produkt (kanske ketchup) jag satt och titta på för några år sen.
Samma märke och samma sort på framsidan. Men den svenska/europeiska varianten hade hälften så lång innehållsförteckning som den från USA. Tyckte jag var intressant, andra regler på deklaration eller får jänkarna i sig ultra-ultra processad mat?
Kommer inte ihåg vad det var för produkt (kanske ketchup) jag satt och titta på för några år sen.
Samma märke och samma sort på framsidan. Men den svenska/europeiska varianten hade hälften så lång innehållsförteckning som den från USA. Tyckte jag var intressant, andra regler på deklaration eller får jänkarna i sig ultra-ultra processad mat?