Efter ha rivit badrummet och bilat upp golvet hittade jag dessa rör sticka upp ur betongen bakom ytterväggen!

Huset är byggt -65 och är ett tegelhus med platta på mark som har en gammal värmekabel i grunden.

Vet inte om detta har något med värmekabeln o göra men det är järnrör med nån slags kabel inne, vill tilläga att all annan el är i plaströr så har svårt o säga vad det är när konstruktionen är väldigt märklig också, ingen spänning kunde hittas.

Så vad tror ni?
Antenn kabel?
Jord?

• Äldre järnrör som sticker upp från betonggolv bakom väggen i ett utrymme under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla järnrör med kablar som sticker upp ur betong, bakom träreglar och isolering, i ett renoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån form av jordspett?
Men att dom går ner i marken igen känns ju lite skumt dock...
Men jord ska det inte vara nån spänning i om allt funkar som det ska.

Det där är pansarrör, de användes förr (och finns fortfarande), iaf på 60-talet till främst ingjutna elinstallationer. Att man gått upp så här kan bero på att man ville ha ett ”dragställe”. Det kan vara värmekabeln vi ser även om jag aldrig stött på så gamla värmekabelunstallationer. Här vände man isåfall med båda kablarna. Äldre värmekabel hade dock ofta matning i båda ändar, fas i den ena och neutralledare i den andre. Det skulle då kunna vara två värmekablar vi ser i bild.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Är det inte värmekabeln? Inte ovanligt att man la en sån runt ytterväggarna för att slippa kallras och andra problem.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Ja det är nog värmekablar det som syns är mycket likt den tidens vanliga serieresistiva typ som sagt matad i båda ändarna. Borde gå att hitta något i gruppförteckningen eller någon brytare eller övergångsdosor.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Kan inte vara något vidare att ha värmekablar liggande i rör. Gjorde man så förr i tiden? Men jag antar att de kanske bara går i rör upp på väggen, och ligger ingjutna direkt i betongen i golvet?

Det var vanligt att man lade värmekabeln i "pansarrör" orsaken var att man ville ha möjligheten att byta ut den om den blev skadad. Dessutom var kabeln skyddad under gjutningen.

J Johan456 skrev:
Det där är pansarrör, de användes förr (och finns fortfarande), iaf på 60-talet till främst ingjutna elinstallationer. Att man gått upp så här kan bero på att man ville ha ett ”dragställe”. Det kan vara värmekabeln vi ser även om jag aldrig stött på så gamla värmekabelunstallationer. Här vände man isåfall med båda kablarna. Äldre värmekabel hade dock ofta matning i båda ändar, fas i den ena och neutralledare i den andre. Det skulle då kunna vara två värmekablar vi ser i bild.
Väldigt utförligt svar, jag har även sett på dom gamla ritningarna att så är fallet, finns en värmekabel runt plattan som inte används något mer.

Kalle B Kalle B skrev:
Kan inte vara något vidare att ha värmekablar liggande i rör. Gjorde man så förr i tiden? Men jag antar att de kanske bara går i rör upp på väggen, och ligger ingjutna direkt i betongen i golvet?
Yes det stämmer, dom sitter löst rören. Tror dom är för o skydda?

Borde ju bli betydligt sämre värmeöverföring mellan kabeln och golvet när de inte ligger ingjutna. Men visst, det är ganska förtretligt när ingjutna värmekablar får avbrott och man måste bila upp golvet för att fixa det.

Kalle B Kalle B skrev:
Borde ju bli betydligt sämre värmeöverföring mellan kabeln och golvet när de inte ligger ingjutna. Men visst, det är ganska förtretligt när ingjutna värmekablar får avbrott och man måste bila upp golvet för att fixa det.
Njae, jag undrar om det påverkar så mycket. Ja, vid temperaturförändringar, dvs när man slår på och av kabeln och plattan är kall så isolerar naturligtvis luften i röret, men så länge som denna (luften alltså) inte kan röra sig, så når den förr eller senare samma temperatur som kabeln. Då blir värmeöverföringen samma som om kabeln legat direkt i betongen. (Ja det kan skilja något epsilon).

Så jag kan i förstone iaf, inte se att det skulle bli någon stor skillnad när jämviktstillstånd uppnåtts.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Gissar starkt på värmekabel i rör, har bytt en sådan i ett hus från -70tal. Den hade också två ställen där röret gick upp och vände ner i plattan, de hade husägaren koll på och de var framme när vi kom.
Minns ej helt säkert men det huset hade problem med kalla golv eller fukt eftersom värmekabel skulle bytas. Kan den ha varit på 2kW.
Minns inte så mycket men husägaren berättade om konstruktionen, dyr i drift var den iallafall. och nånting om elefantmatta på utsidan tryckta syllar mm. Jag var inte så intresserad då på den tiden om byggkonstruktioner. Det var synd att inte jag lyssnade bättre nu i efterhand.
Han hade själv byggt huset eller var iallafall första ägaren.
Minns iallafall att husägaren inte var nöjd med konstruktionen. Och att det hade uppstått problem efter ett par vintrar när den gått sönder...

Det här var kanske år 2000. men jobbet minns jag då det inte var helt enkelt att byta värmekabeln.... Och kunden var pratsam men mycket hjälpsam... Vi fick iallafall i genom nya värmekabeln oskadd...

• Gilla
Jolab
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.