Jag har bytt ut ett fönsterparti i en 70-talskåk. Då hela fasaden är ompanelad på utsidan så är det väl vindtätat med vindduk tätad med diffusionsöppen tejp mot karmar.

Men hur gör jag med insidan? Det här känns ju som ett omöjligt uppdrag. Även om jag skulle lägga ner en arbetsvecka på att klippa till små bitar och försöka lappa ihop med tejp till någon slags ångspärr så skulle det ju ändå inte bli bra känns det som. Den gamla ångspärren är ju kapad jäms med gipsen. Det går ju inte att skarva på den.
Bilden visar ett nyinstallerat fönsterparti i en 70-talsvilla, med utsikt över en trädäckad altan och trädgård, utan ångspärr synlig på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur hade ni gjort? Hur noga är det? Kan jag strunta i ångspärr runt de här fönstren?

Tejp! En bra tejp löser mycket.

Om ångspärren är kapad så att det inte går att tejpa, lägg en fog innan och tejpa på så att det blir tätt.

AXS
Eller så river du ner den lilla gips som är kvar på väggen och plastar om allt.

Passa på att se över isolering, eldragning och vad mer som finns däri.

• Gilla
STA och 1 till
  • Laddar…
Du behöver sannolikt inte göra nåt speciellt. Ett äldre hus är ändå inte supertätt och en liten förändring just där förändrar nog inte särskilt mycket.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Lite pragmatisk får man vara i ett gammalt hus. Det är klokt att minska fuktvandringen ut genom dreven men men jag gissa att du inte hade en spärr på insidan innan och det funkade nog bra? En lite komplikation är att du har (diffusionsöpppen) tej på utsida, den har nog ändå viss ångbromsande effekt.
Det finns ett par varianter, Försök tejpa mellan karn och regel, Det finns plastat drev som man kan använda på insidan. Bottningslist och fog mellan regel och karm är kanske effektivaste alternativet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.