4 079 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Vad heter hammaren?
Produkter som diskuteras: "Stifthammare"
Glasmästarhammare Hultafors
Med hickoryskaft
473 kr inkl moms
Läs mer
Hej, ser ut som stifthammaren jag lånade av min granne. Alltså för att slå i stiften när man byter glasrutor i gamla fönster. Stiften håller glaset på plats innan man kittar. Nyare sådana har ett fyrkantigt huvud, så den är sv äldre modell.imported_Benno skrev:
Bildsökning på Goo:imported_Benno skrev:
- Det här är en tapetserarhammare, ofta kallad magnethammare, som används för att fästa möbelklädsel eller spikar med.
- Den har en smal del i ena änden för att komma åt i hörn och en magnetisk del i den andra för att hålla fast små spikar.
- Hammaren på bilden liknar modeller från tillverkare som Stanley eller C.S. Osborne &
Tapetserare, seldonsmakare, skomakare använde sån hammare. Kan säkert använts av andra hantverkare också. Har för mig om att den kallades "pligghammare". Min farfar o farfars far for runt i bygderna o hjälpte bönderna med seldon och har efterlämnat flera liknande i olika storlekar.imported_Benno skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 115 inlägg
Stifthammare för glasmästare?
Tak. Jeg er dansk og taler nærmere "sasperanto" end korrekt svenskP Porsvant skrev:
Wikipedia: "En tapetserer er en håndværker der blandt andet opsætter tapet. Faget er udsprunget af saddelmagerfaget. Tidligere satte møbelpolstrere også tapet op. Det er siden overtaget af malere""
Men lever og lær.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden