imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag hittade en hammare i uthuset med annorlunda utseende. Den är liten och lätt. Det tunna skaftet var av så jag har kortat ner det något. Någon som vet vad den är till för?
[bild]
Stifthammare, användes ofta av tapetserare. Alltså vid möbelklädsel

P
A AlteKnahker skrev:
Det ligner en möbelklädare hammar.
Tapetserare på svenska = en person som klär om möbler

Jag hittade en hammare i uthuset med annorlunda utseende. Den är liten och lätt. Det tunna skaftet var av så jag har kortat ner det något. Någon som vet vad den är till för?
[bild]
Hej, ser ut som stifthammaren jag lånade av min granne. Alltså för att slå i stiften när man byter glasrutor i gamla fönster. Stiften håller glaset på plats innan man kittar. Nyare sådana har ett fyrkantigt huvud, så den är sv äldre modell.

• Gilla
maela
  • Laddar…
[bild]
Bildsökning på Goo:
  • Det här är en tapetserarhammare, ofta kallad magnethammare, som används för att fästa möbelklädsel eller spikar med.
  • Den har en smal del i ena änden för att komma åt i hörn och en magnetisk del i den andra för att hålla fast små spikar.
  • Hammaren på bilden liknar modeller från tillverkare som Stanley eller C.S. Osborne &

[bild]
Tapetserare, seldonsmakare, skomakare använde sån hammare. Kan säkert använts av andra hantverkare också. Har för mig om att den kallades "pligghammare". Min farfar o farfars far for runt i bygderna o hjälpte bönderna med seldon och har efterlämnat flera liknande i olika storlekar.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Tapetserare på svenska = en person som klär om möbler
Tak. Jeg er dansk og taler nærmere "sasperanto" end korrekt svensk :). Interessant iøvrigt: En dansk tapetserer sætter blot tapet på vægge.

Wikipedia: "En tapetserer er en håndværker der blandt andet opsætter tapet. Faget er udsprunget af saddelmagerfaget. Tidligere satte møbelpolstrere også tapet op. Det er siden overtaget af malere""

Men lever og lær.

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.