Jag hittade en hammare i uthuset med annorlunda utseende. Den är liten och lätt. Det tunna skaftet var av så jag har kortat ner det något. Någon som vet vad den är till för?
Liten hammare med smalt, kortat trähandtag och ovanligt huvud, placerad på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Allt-i-alloMarion
  • Laddar…
Har sett äldre geologhammare som varit av liknande utseende men det är en vild gissning.
Om den är liten och lätt så är den kanske för liten för det ändamålet.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag hittade en hammare i uthuset med annorlunda utseende. Den är liten och lätt. Det tunna skaftet var av så jag har kortat ner det något. Någon som vet vad den är till för?
[bild]Tapetserarhammare, dvs för att spika fast möbelklädsel.

• Gilla
hakrun och 1 till
  • Laddar…
Tapetserarhammare låter rimligt. Tack för svar.

• Gilla
PVJ53 och 1 till
  • Laddar…
[bild]
Har du inte Google Lens 🤔

A akby skrev:
Har du inte Google Lens 🤔
Hjälpsamt!

Var också inne på tapetserarhammare — och det kan det ju vara… Jag är ingen expert!

Men de jag sett tidigare har inte haft en så lång och utdragen pen. Snarare har de varit liksidiga och mer böjda med två liknande baner bara att den ena varit magnetisk för att hålla nubb och liknande korta spikvarianter så att man slipper hålla dem med fingrarna. Både mycket ”Ajj!” och tidsspillan i samma moment annars…

För klen för geologi, skomakarhammare ser helt annorlunda ut; kan det vara så enkelt att det är ett av många specialverktyg som möbelsnickare använde för?

Vad använde glasmästare, rammakare/konstinramare, sadelmakare eller elektriker förr? I det sista fallet fanns väl inte dagens clips med mera?

Intressant, definitivt!
//Ronnie

PS Bokbindare och ciselörer använder också hammare men inte sådana här. DS

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Paletten100
Fast jag instämmer med Pysslarn. På de tapetserarhammare som jag har sett består ena änden av en magnet, t.v. på bilden nedan.

Tapetserarhammare med magnetisk ände till vänster och träskaft, sedd ovanifrån på bord.
Skapa konto

Det ser ut som en murarhammare. Du har den till att knacka puts och klyva tegelstenar.

• Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Det ser ut som en murarhammare. Du har den till att knacka puts och klyva tegelstenar.
Jag skulle förstås lagt en tumstock bredvid hammaren. Nej, murarhammare har jag och de är mycket större men liknar i formen. Själva hammaren är kanske 12 cm och skaftet ursprungligen ca 25 cm (har inte hammaren här så jag gissar).

Får ge en röst så blir det på äldre tapetserarhammare utifrån storlek. Har en liknande hemma.
Hittade denna när jag sökte på dem från 1800-tal.
Äldre tapetserarhammare från 1880-talet med trähandtag och metallhuvud i en monter, tillhörde tapetserarmästare Anders A Malmros.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
imported_Benno och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hjälpsamt!

Var också inne på tapetserarhammare — och det kan det ju vara… Jag är ingen expert!

Men de jag sett tidigare har inte haft en så lång och utdragen pen. Snarare har de varit liksidiga och mer böjda med två liknande baner bara att den ena varit magnetisk för att hålla nubb och liknande korta spikvarianter så att man slipper hålla dem med fingrarna. Både mycket ”Ajj!” och tidsspillan i samma moment annars…

För klen för geologi, skomakarhammare ser helt annorlunda ut; kan det vara så enkelt att det är ett av många specialverktyg som möbelsnickare använde för?

Vad använde glasmästare, rammakare/konstinramare, sadelmakare eller elektriker förr? I det sista fallet fanns väl inte dagens clips med mera?

Intressant, definitivt!
//Ronnie

PS Bokbindare och ciselörer använder också hammare men inte sådana här. DS
Glashammare borde det inte vara eftersom de bör vara fyrkantiga och något avfasade på sidan. Jag har använt en rund hammare till glasstift men har numera en fyrkantig för att lättare träffa stiften.

Hammaren hittades på Gotland så det kanske går att knacka fossiler med den. Tomten är full av fossila "kattskallar" så någon verkar ha varit intresserad av sten. Åtminstone som trädgårdsprydnad.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Glashammare borde det inte vara eftersom de bör vara fyrkantiga och något avfasade på sidan. Jag har använt en rund hammare till glasstift men har numera en fyrkantig för att lättare träffa stiften.

Hammaren hittades på Gotland så det kanske går att knacka fossiler med den. Tomten är full av fossila "kattskallar" så någon verkar ha varit intresserad av sten. Åtminstone som trädgårdsprydnad.
Det var därför jag inte gissade på sådan, min är mindre och kortare skaft samt fyrkantigt huvud, ett arvegods.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Har sett äldre geologhammare som varit av liknande utseende men det är en vild gissning.
Om den är liten och lätt så är den kanske för liten för det ändamålet.
[bild]
Det ligner en möbelklädare hammar.

• En gammal möbelklädarhammare med träskaft och metallhuvud, liggandes i en kartong.
    Skapa konto
[bild]
Tegelhammare

[bild]
Kanske när man klär om stolar?

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.