Medlem
· Korpilombolo
· 3 769 inlägg
Har sett äldre geologhammare som varit av liknande utseende men det är en vild gissning.
Om den är liten och lätt så är den kanske för liten för det ändamålet.
Om den är liten och lätt så är den kanske för liten för det ändamålet.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 769 inlägg
Tapetserarhammare låter rimligt. Tack för svar.
Hjälpsamt!A akby skrev:
Var också inne på tapetserarhammare — och det kan det ju vara… Jag är ingen expert!
Men de jag sett tidigare har inte haft en så lång och utdragen pen. Snarare har de varit liksidiga och mer böjda med två liknande baner bara att den ena varit magnetisk för att hålla nubb och liknande korta spikvarianter så att man slipper hålla dem med fingrarna. Både mycket ”Ajj!” och tidsspillan i samma moment annars…
För klen för geologi, skomakarhammare ser helt annorlunda ut; kan det vara så enkelt att det är ett av många specialverktyg som möbelsnickare använde för?
Vad använde glasmästare, rammakare/konstinramare, sadelmakare eller elektriker förr? I det sista fallet fanns väl inte dagens clips med mera?
Intressant, definitivt!
//Ronnie
PS Bokbindare och ciselörer använder också hammare men inte sådana här. DS
Medlem
· Korpilombolo
· 3 769 inlägg
Jag skulle förstås lagt en tumstock bredvid hammaren. Nej, murarhammare har jag och de är mycket större men liknar i formen. Själva hammaren är kanske 12 cm och skaftet ursprungligen ca 25 cm (har inte hammaren här så jag gissar).B byabin skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 769 inlägg
Glashammare borde det inte vara eftersom de bör vara fyrkantiga och något avfasade på sidan. Jag har använt en rund hammare till glasstift men har numera en fyrkantig för att lättare träffa stiften.P Pysslarn skrev:Hjälpsamt!
Var också inne på tapetserarhammare — och det kan det ju vara… Jag är ingen expert!
Men de jag sett tidigare har inte haft en så lång och utdragen pen. Snarare har de varit liksidiga och mer böjda med två liknande baner bara att den ena varit magnetisk för att hålla nubb och liknande korta spikvarianter så att man slipper hålla dem med fingrarna. Både mycket ”Ajj!” och tidsspillan i samma moment annars…
För klen för geologi, skomakarhammare ser helt annorlunda ut; kan det vara så enkelt att det är ett av många specialverktyg som möbelsnickare använde för?
Vad använde glasmästare, rammakare/konstinramare, sadelmakare eller elektriker förr? I det sista fallet fanns väl inte dagens clips med mera?
Intressant, definitivt!
//Ronnie
PS Bokbindare och ciselörer använder också hammare men inte sådana här. DS
Hammaren hittades på Gotland så det kanske går att knacka fossiler med den. Tomten är full av fossila "kattskallar" så någon verkar ha varit intresserad av sten. Åtminstone som trädgårdsprydnad.
Det var därför jag inte gissade på sådan, min är mindre och kortare skaft samt fyrkantigt huvud, ett arvegods.imported_Benno skrev:
Glashammare borde det inte vara eftersom de bör vara fyrkantiga och något avfasade på sidan. Jag har använt en rund hammare till glasstift men har numera en fyrkantig för att lättare träffa stiften.
Hammaren hittades på Gotland så det kanske går att knacka fossiler med den. Tomten är full av fossila "kattskallar" så någon verkar ha varit intresserad av sten. Åtminstone som trädgårdsprydnad.
B Bitterhetsakademin skrev:
Det ligner en möbelklädare hammar.imported_Benno skrev: