Hej,

Jag har relativt begränsad erfarenhet både av det här forumet och husrenovering, men undrar om jag kan få hjälp med en fråga jag har. Jag har ett gammalt torp (används som fritidshus) med en fasad som börjar bli rätt sliten på en del ställen. Den initiala planen är att försöka slippa att byta ut all panel utan fokusera på de ställen där det är störst problem. Problemet är att jag inte riktigt vet vad det är för typ av fasadpanel jag har. Framifrån ser den ut som det jag tänkte var lockläcktspanel. Men när jag tittade närmare på lockläcktslisten är den H-formad (se bild) och de bredare bottenbrädorna ansluter in i utfrästa spår på den lockläkten. Gissar att jag bara googlar med fel termer men lyckas inte hitta någon panel på nätet av den här typen. Så jag tänkte därför fråga här på forumet vad den korrekta benämningen på den här typen av fasad är så att jag kan leta vidare på nätet när jag planerar den fortsatta fasadrenoveringen.

• 20260725_090010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260724_100638.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jsg har inget svar direkt på frågan vad det heter, för det här har jag aldrig stött på. Sinnrik konstruktion och troligtvis från tidig "hyveltid" alltså slutet av 1800-talet. Det är ett väldigt påkostat sätt att bygga och att "locken" har not i båda ändar och "panelen" fjäder i båda ändar finns nog inte i sortimentet någonstans idag.

Som jag ser det har du några alternativ.

1. Beskriv för en såg vad du vill ha och så får de ta fram det åt dig. Kan bli kostsamt om de måste tillverka verktyg för det.
2. Köp en fräs och standardbrädor med rätt mått och tillverka själv. Kan bli tidskrävande om du behöver mycket.
3. Använd standardsortiment med rätt mått och ta bort de spontade partierna som är dåliga och ersätt med standardpanel med lockläkt. Kan behöva lite trixande vid övergång mellan den gamla spontade lösningen och nya ospontade lösningen för att få det bra. Är nog ändå snabbast, billigast och smidigast. Men också tråkigast.

Jag hade valt alternativ 1 eller 2.

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
Det ser ju lite besvärligt ut att byta enstaka delar, om man ska passa in not och fjäder utan att den spricker sönder? Har du testat?

Det enkla alternativet är väl att använda sånt som finns på bygghandeln, och sätta ny panel som lockpanel med panelbrädor och ribba över skarvarna i någon dimension som matchar den som nu är. År det tillfälligt så ser du ju hur det fungerar, dels de delar du bytt, men även om det går att ta bort den gamla och renovera med samma (specialbeställda antar jag) profiler i framtiden.

Eventuellt får du ju om det byts på en del, lite användbara delar av den gamla panelen över, som du kan lappa med på någon annan del där det bara är enstaka bitar att ersätta, kanske?

Hej och välkommen till forumet!
I mina trakter kallas läkten för H-läkt , panelen ser dock inte precis likadan ut eftersom det används en vanlig sågad 3/4 tums bräda som bottenbräda.

Jag betvivlar att du kommer få tag på färdig ersättnings panel utan du får nog fräsa till de bitar du behöver själv, är det mycket som är dåligt eller om väggen ska kompletteras med isolering och vindskydd är det nog enklast och billigast att byta panel.

Tack för alla svar. Då vet jag att det här är en ganska ovanlig lösning och jag misstänkte att det skulle vara svårt att hitta detta i standardsortimentet. Det är egentligen bara på ett ställe ovanför ett fönster där bottenbrädorna murknat och behöver bytas ut. Däremot finns några andra ställen där bottenbrädan torkat och slagit sig (blivit konkav) så att sponten glidit ur noten på läkten och skapat en glipa i panelen. Gissar att det är svårt att tvinga tillbaka bottenbrädan in i h-läkten utan att den spricker. Men jag får undersöka panelen nogrannare och se om det går att byta ut och reparera där problemen finns eller om hela panelen behöver bytas ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.