Hej!

Jag hjälpte mina föräldrar att installera en Luba 3 awd 5000 och blev riktigt imponerad. Det gjorde att jag själv blev väldigt sugen på en robotgräsklippare nu när vi precis köpt hus med större tomt.

Jag såg sedan att Bauhaus hade ett riktigt bra pris på Luba 2 5000X för 19 995 kr, så jag slog till (Tror kampanjen avslutades igår). Jag kunde helt enkelt inte motivera prisskillnaden på omkring 17 000 kr upp till Luba 3. Vår tomt har dessutom väldigt få träd, så utifrån vad jag förstått borde Luba 2 fungera utmärkt.

Nu till min fråga:
Är det någon som har erfarenhet av att flytta en Luba 2 mellan två olika fastigheter?

Vi tillbringar stora delar av sommaren i fjällstugan och det vore fantastiskt om man kunde ta med klipparen dit på ett smidigt sätt.

Går det att spara två olika kartor/arbetsområden på helt olika fastigheter så att man slipper mappa om varje gång?

Att flytta RTK-antennen två gånger per år känns inte som något större problem, men jag undrar hur smidigt det fungerar i praktiken. Måste man ha RTK-antennen? Har full wifi-täckning på bägge tomter om det har någon betydelse.

Någon som flyttar klipparen mellan fastigheter och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Om du är beredd på att göra om kartan varje gång RTKn flyttas så ja, visst fungerar det.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Om du är beredd på att göra om kartan varje gång RTKn flyttas så ja, visst fungerar det.
Är du säker på att det är så? Jag trodde att man kanske kunde spara två separata kartor, ungefär som man kan ha flera klippområden på samma tomt.

Att behöva mappa om två gånger per år är egentligen inget stort problem, det går ju betydligt snabbare än att klippa gräset själv. Men det hade såklart varit smidigt om klipparen kunde komma ihåg båda fastigheterna.

Så vitt jag vet har den bara en karta.
Givetvis kan man ha ett antal olika arbetsytor o.s.v.
Problemet är ju RTKn, flyttar man på den måste man ändå göra om kartan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.