Farstatjej90
Den här elektrikern du pratar om, finns han eller hon i rummet med oss just nu?
 
  • Haha
orutti och 4 till
  • Laddar…
K kizzy skrev:
Det verkar inte gå att radera ett inlägg
Man kan radera/redigera ett inlägg upp till 1 timme efter man postat inlägget.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K kizzy skrev:
Ska försöka förklara mitt elproblem. Efter att ha byggt klart mitt rum i källaren för 5-6 år sen så kom en elektriker och hjälpte mig att koppla in lampor och lampknappar. En främre lampknapp för de främre lamporna och en bakre lampknapp till de bakre lamporna. Tänder jag med den främre tänds allt och den bakre kan jag bara släcka de bakre med inte tända separat. Jag vill alltså att man ska kunna tända och släcka lamporna på respektive lampknapp inte ha en som tänder alla och en som inte tänder någon. Har ingen kontakt till min elkille så kollar med er. Det är inget problem som dykt upp nu utan jag har bara inte orkat ta tag i det förrän nu.

På bilden ser ni apparatdosan där allt samlas. Det högra uppre hållet kommer huvudströmmen in, i det vänstra uppre hållet går elen till den bakre lampknappen och den som går neråt till den främre lampknappen, det går alltså fyra sladdar den till den främre lampknappen. All jord är sammankopplad tillsammans. Nollan är kopplad tillsammans. Men fasen från huvudströmmen är bara kopplad med den nedre (främre knappen) sen kommer en svart (tändare?) från den nedre (främre knapp) kopplad till fasen på den övre vänstra (bakre knapp). Är det här det felar? Vad ska jag göra?
Var är lamporna inkopplade?

Går det ytterligare en slang från "främre" strömbrytaren till "främre" lampan?
Eller sitter "främre" lampan inkopplad någonstans mellan de två strömbrytarna?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var är lamporna inkopplade?

Går det ytterligare en slang från "främre" strömbrytaren till "främre" lampan?
Eller sitter "främre" lampan inkopplad någonstans mellan de två strömbrytarna?
TS vill inte ha hjälp. Det har redan efterfrågats mer information tio gånger, men TS fortsätter att visa samma bild och skriva samma sak.
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Beskrivningen antyder ju att TS har lite koll på läget. Avsaknaden från information är det som gör att vi inte kan hjälpa TS.
 
Det är alltid svårt att ge råd utefter bilder och förklaringar, det bästa är ju att ta dit någon som har koll och se det live.
 
Jag brukar säga till folk som försöker koppla el och inte förstår strömbrytare och anslutningarna:
- hur skulle du koppla om det var vatten istället?

Då förstår de oftast.
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Själv är inte alltid bästa dräng.

En elektriker fixar detta på max fem timmar... Så kan du sova lugnt sen.
 
H Hybro skrev:
Själv är inte alltid bästa dräng.

En elektriker fixar detta på max fem timmar... Så kan du sova lugnt sen.
Fem timmar?? Tror de behövs minst 12h arbete å två vändor till Solar
 
  • Haha
Aser och 2 till
  • Laddar…
😇😉

Billigare att göra själv..... Om..
 
H hempularen skrev:
Man måste VETA hur det skall vara kopplat och förstå varför innan man provar.
Jag skulle vilja byta provar mot "utför den korrekta kopplingen".
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
K kizzy skrev:
Det verkar inte gå att radera ett inlägg så därför skriver jag ett svar med inlägget där jag rättat till visa autocorrect fel och problemet jag söker hjälp med:

Ska försöka förklara mitt elproblem. Efter att ha byggt klart mitt rum i källaren för 5-6 år sen så kom en elektriker och hjälpte mig att koppla in lampor och lampknappar. En främre lampknapp för de främre lamporna och en bakre lampknapp till de bakre lamporna. Tänder jag med den främre tänds allt och den bakre kan jag bara släcka de bakre med inte tända separat. Jag vill alltså att man ska kunna tända och släcka lamporna på respektive lampknapp inte ha en som tänder alla och en som inte tänder någon. Har ingen kontakt till min elkille så kollar med er. Det är inget problem som dykt upp nu utan jag har bara inte orkat ta tag i det förrän nu.

På bilden ser ni apparatdosan där allt samlas. Det högra uppre hållet kommer huvudströmmen in, i det vänstra uppre hållet går elen till den bakre lampknappen och den som går neråt till den främre lampknappen, det går alltså fyra sladdar den till den främre lampknappen. All jord är sammankopplad tillsammans. Nollan är kopplad tillsammans. Men fasen från huvudströmmen är bara kopplad med den nedre (främre knappen) sen kommer en svart (tändare?) från den nedre (främre knapp) kopplad till fasen på den övre vänstra (bakre knapp). Är det här det felar? Vad ska jag göra?
Jag kopplade ihop alla tre bruna sladdar och kopplade ur den svarta så nu funkar allt som det ska. Den svarta kabeln var ihop satt med tändarkabeln som gick till de främre lamporna. Så fasen till bakre knappen matades med en tändarkabel.

Tack för tipsen, den här gången var det så enkelt som jag först trodde men inte riktigt vågade prova först.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Rita upp hur du vill/anser att det ska vara kopplat med färger utmärkta. Koppla sedan efter den instruktionen. Om det inte fungerar, ta hjälp av en som har kunskapen och betala för det.
 
G G.L. skrev:
Rita upp hur du vill/anser att det ska vara kopplat med färger utmärkta. Koppla sedan efter den instruktionen. Om det inte fungerar, ta hjälp av en som har kunskapen och betala för det.
Varför?
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför
Det är som att köra bil på okända vägar utan karta/GPS. Elprogrammets elever får rita upp sin koppling innan det de utför arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.