4 939 708 lĂ€st ·
34 056 svar
4940k lÀst
34,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Mattan pĂ„ plats. Golvlister ska skjutas i morgon đ€
Det Àr varmt idag...
Vad passar vÀl bÀttre Àn att tÀta min del av skorstenen med hönsnÀt och finmaskigt metallnÀt?
Getingar mm via ventilationen Àr ju en sak, det Àr Àr tÀtat med metallnÀt nere i rummen ocksÄ. Men droppen var hÀromdagen nÀr vi hittade en tredjedels grillad majskolv i öppna spisen.
En av grannarna, en skumögd herre, tyckte det var synd att jag tog ner den gamla antennen samtidigt som inte har varit i drift sedan mÄnga Är. Koltrasten brukar sitta och sjunga sÄ fint.
Koltrast, i helvete heller, det Àr duvor...
SÄ, upp och nedvÀnda korgar som har najats ihop och Àr nedtryckta i respektive kanal ska vÀl fÄ stopp pÄ ofoget. Ville inte trycka ner lÀngre ifall de tycker det blir perfekt som underlag till ett rede. à andra sidan vill jag inte att de blÄser ivÀg heller. FÄr prova mig fram helt enkelt.
Avslutade med att mÄla plÄten med plÄtfÀrg. Hann ju nÀstan bli yttorrt innan jag slÀppte penseln.
Vad passar vÀl bÀttre Àn att tÀta min del av skorstenen med hönsnÀt och finmaskigt metallnÀt?
Getingar mm via ventilationen Àr ju en sak, det Àr Àr tÀtat med metallnÀt nere i rummen ocksÄ. Men droppen var hÀromdagen nÀr vi hittade en tredjedels grillad majskolv i öppna spisen.
En av grannarna, en skumögd herre, tyckte det var synd att jag tog ner den gamla antennen samtidigt som inte har varit i drift sedan mÄnga Är. Koltrasten brukar sitta och sjunga sÄ fint.
Koltrast, i helvete heller, det Àr duvor...
SÄ, upp och nedvÀnda korgar som har najats ihop och Àr nedtryckta i respektive kanal ska vÀl fÄ stopp pÄ ofoget. Ville inte trycka ner lÀngre ifall de tycker det blir perfekt som underlag till ett rede. à andra sidan vill jag inte att de blÄser ivÀg heller. FÄr prova mig fram helt enkelt.
Avslutade med att mÄla plÄten med plÄtfÀrg. Hann ju nÀstan bli yttorrt innan jag slÀppte penseln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis! âullberg skrev:
Köpt det, tja tilltrÀde först i höst men nu Àr det klart att vi faktiskt köper vad jag skulle sÀga Àr vÄrt drömhus och en plats dÀr vi vill bli gamla.
Det har varit en fenomenal berg- och dalbana senaste veckan men nu Àr det Àntligen klart.
Efter att lite ovÀntat lyckats möta sÀljarna (vi lÄg en bra bit ifrÄn varandra) skrev vi pÄ för en vecka sedan. Dagen efter gjorde vi besiktning varvid det uppdagades att flera golvbjÀlkar var ruttna sÄ det gick att sticka in en kniv utan motstÄnd. Huset Àr dessutom putsat (reverterat i gott skick) sÄ vi kÀnner att det Àr stor risk att vi skulle Äka pÄ att putsa om Ätminstone vissa fasader, rötan kan ju mycket vÀl gÄtt upp i plankvÀggen. Det var en hel del andra saker i besiktningsprotokollet men röta i bÀrande konstruktion var definitivt det vÀrsta.
Vi kÀnde rÀtt stor osÀkerhet om vi orkade ta pÄ oss Àven detta (vi behöver ÀndÄ renovera omfattande för att lyfta frÄn sommarboende till permanent) och var nÀra att hoppa av. Det blev inte bÀttre nÀr sÀljarnas initiala uppfattning var att ruttna golvbjÀlkar fÄr man rÀkna med och inte avsÄg kompensera pÄ köpeskilling. DÄ var vi helt sÀkra pÄ att vi skulle hoppa av, men mÀklaren kÀmpade hÄrt för att vi skulle mötas och igÄr e.m. (Med nÄgra timmars marginal till vÄr deadline för att nyttja besiktningsklausulen och annullera köpet) lyckades vi till sist enas. Vi fick mindre ersÀttning Àn vi hoppats pÄ men ÀndÄ ok och uppenbart mer Àn sÀljarna ville.
Anledningen att vi inte backade ur affÀren utan fortsatte kÀmpa med kÀnslor & förhandling tror jag bÀst summeras med utsikten vÀsterut frÄn övervÄningens balkong:
[bild]
Monsterrenovering som riskerar ta knÀcken pÄ oss - here we go!
Som stigen sĂ€ger, lĂ€get, lĂ€get, lĂ€get! đ
I ett tidigare inlĂ€gg antydde jag att köket skulle vara klart i juni. Men jag sade aldrig vilket Ă„râŠ
Det Àr inte mycket kvar, köket anvÀnds, ugnen har varit pÄ plats lÀnge och pizzorna blir lite bÀttre med den nya frÄn IKEA.
Idag satte jag underskivor pÄ plats efter att ha frÀst för led-belysningen. Jag började fundera pÄ hur jag bÀst skall göra för tvÄ veckor sedan. Och idag gjorde jag det.
MÀtte ut var LED skall sitta och monterade min lilla frÀsmall med stöd sÄ jag lÀtt kunde flytta den. Blev bra.
Det Àr inte mycket kvar, köket anvÀnds, ugnen har varit pÄ plats lÀnge och pizzorna blir lite bÀttre med den nya frÄn IKEA.
Idag satte jag underskivor pÄ plats efter att ha frÀst för led-belysningen. Jag började fundera pÄ hur jag bÀst skall göra för tvÄ veckor sedan. Och idag gjorde jag det.
MÀtte ut var LED skall sitta och monterade min lilla frÀsmall med stöd sÄ jag lÀtt kunde flytta den. Blev bra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto