Mattan pĂ„ plats. Golvlister ska skjutas i morgon đŸ€ 

• IMG_4129.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4130.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4132.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Första kvarten pÄ semestern. Vad passar bÀttre dÄ Àn att stÄndfalsa ny midjeplÄt i stekande sol.

IMG_20260717_160952945_copy_1638x1228.jpg
Skapa konto

Det blir till att dricka mycket ikvÀll...

• Gilla
  • Älska
Nilstyko och 10 till
  • Laddar…
S
Det Àr varmt idag...

Vad passar vÀl bÀttre Àn att tÀta min del av skorstenen med hönsnÀt och finmaskigt metallnÀt?

Getingar mm via ventilationen Àr ju en sak, det Àr Àr tÀtat med metallnÀt nere i rummen ocksÄ. Men droppen var hÀromdagen nÀr vi hittade en tredjedels grillad majskolv i öppna spisen.

En av grannarna, en skumögd herre, tyckte det var synd att jag tog ner den gamla antennen samtidigt som inte har varit i drift sedan mÄnga Är. Koltrasten brukar sitta och sjunga sÄ fint.

Koltrast, i helvete heller, det Àr duvor...

SĂ„, upp och nedvĂ€nda korgar som har najats ihop och Ă€r nedtryckta i respektive kanal ska vĂ€l fĂ„ stopp pĂ„ ofoget. Ville inte trycka ner lĂ€ngre ifall de tycker det blir perfekt som underlag till ett rede. Å andra sidan vill jag inte att de blĂ„ser ivĂ€g heller. FĂ„r prova mig fram helt enkelt.

Avslutade med att mÄla plÄten med plÄtfÀrg. Hann ju nÀstan bli yttorrt innan jag slÀppte penseln.
1784302149343.png
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Köpt det, tja tilltrÀde först i höst men nu Àr det klart att vi faktiskt köper vad jag skulle sÀga Àr vÄrt drömhus och en plats dÀr vi vill bli gamla.

Det har varit en fenomenal berg- och dalbana senaste veckan men nu Àr det Àntligen klart.

Efter att lite ovÀntat lyckats möta sÀljarna (vi lÄg en bra bit ifrÄn varandra) skrev vi pÄ för en vecka sedan. Dagen efter gjorde vi besiktning varvid det uppdagades att flera golvbjÀlkar var ruttna sÄ det gick att sticka in en kniv utan motstÄnd. Huset Àr dessutom putsat (reverterat i gott skick) sÄ vi kÀnner att det Àr stor risk att vi skulle Äka pÄ att putsa om Ätminstone vissa fasader, rötan kan ju mycket vÀl gÄtt upp i plankvÀggen. Det var en hel del andra saker i besiktningsprotokollet men röta i bÀrande konstruktion var definitivt det vÀrsta.

Vi kÀnde rÀtt stor osÀkerhet om vi orkade ta pÄ oss Àven detta (vi behöver ÀndÄ renovera omfattande för att lyfta frÄn sommarboende till permanent) och var nÀra att hoppa av. Det blev inte bÀttre nÀr sÀljarnas initiala uppfattning var att ruttna golvbjÀlkar fÄr man rÀkna med och inte avsÄg kompensera pÄ köpeskilling. DÄ var vi helt sÀkra pÄ att vi skulle hoppa av, men mÀklaren kÀmpade hÄrt för att vi skulle mötas och igÄr e.m. (Med nÄgra timmars marginal till vÄr deadline för att nyttja besiktningsklausulen och annullera köpet) lyckades vi till sist enas. Vi fick mindre ersÀttning Àn vi hoppats pÄ men ÀndÄ ok och uppenbart mer Àn sÀljarna ville.

Anledningen att vi inte backade ur affÀren utan fortsatte kÀmpa med kÀnslor & förhandling tror jag bÀst summeras med utsikten vÀsterut frÄn övervÄningens balkong:
[bild]

Monsterrenovering som riskerar ta knÀcken pÄ oss - here we go!
Grattis! ✊
Som stigen sĂ€ger, lĂ€get, lĂ€get, lĂ€get! 🙏

• Älska
ullberg
  • Laddar…
Monterat en vattenutkastare pÄ framsidan av huset.
IMG_20260717_160825.jpg
Skapa konto

ÄnsĂ„lĂ€nge Ă€r den inte inkopplad men det Ă€r vĂ€l bra nĂ€r det Ă€r sĂ„ dĂ„ligt med vatten, fĂ„r vĂ€l knappt anvĂ€nda den Ă€ndĂ„.

I ett tidigare inlĂ€gg antydde jag att köket skulle vara klart i juni. Men jag sade aldrig vilket Ă„r

Det Àr inte mycket kvar, köket anvÀnds, ugnen har varit pÄ plats lÀnge och pizzorna blir lite bÀttre med den nya frÄn IKEA.

Idag satte jag underskivor pÄ plats efter att ha frÀst för led-belysningen. Jag började fundera pÄ hur jag bÀst skall göra för tvÄ veckor sedan. Och idag gjorde jag det.

MÀtte ut var LED skall sitta och monterade min lilla frÀsmall med stöd sÄ jag lÀtt kunde flytta den. Blev bra.

IMG_3876.jpeg
Skapa konto
IMG_3862.jpeg
Skapa konto
IMG_3867.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 8 till
  • Laddar…
MÄlat första lagret tÀckfÀrg pÄ plankorna till en bÀnk jag köpt pÄ Blocket. AnvÀnder Biltemas "fönsterfÀrg" och hoppas det Àr ok. BÀnken har sidor av gjutjÀrn som Àr vÀldigt vackra. IMG20260718171812.jpg
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
i ett av vÄra badrum har blandaren varit riktigt jobbig i nÄgra Är. Vattnet har varit alldeles för varmt och reglaget har inte fungerat sÀrskilt bra. Man har fÄtt anvÀnda handskar för att kunna vrida till svalare vatten och sÄ fort nÄgon stÀllt in pÄ varmare har det inte gÄtt att justera tillbaka.

Bauhaus Ă€r bra men köp inte deras egna ”mĂ€rken” av blandare

SÄ jag köpte en ny blandare, en Mora.
Blev osÀker pÄ att byta den, fattade inte riktigt vad som behövdes köpas för att ersÀtta de dÀr övergÄngarna frÄn 150-165 (eller vad mÄtten Àr). Och var osÀker pÄ om jag riskerade dra sönder rören i vÀggen för nÀr jag testade att byta satt de riktigt hÄrt.

Ringde den vvsare vi anlitat nÄgon gÄng förut men han tyckte vi skulle köpa helt ny dusch för han var osÀker pÄ om det skulle gÄ att byta.
Allt var ju gÀngat Ät olika hÄll med olika dimensioner

Jaha. 😱

Men. Jag Àr ju inte typen som inte vill testa. SÄ jag lossade med friskt mod. Allt gick bra (jag var nervös). Och eftersom sjÀlva stÄngen gick att flytta nÀrmare vÀggen sÄ försvann oron för att det skulle bli lite snett ut frÄn vÀggen nÀr de dÀr övergÄngarna försvann.
Med en övergÄng mellan gamla duschröret och nya blandaren sÄ passade allt.

Och det Àr en fröjd att duscha. Döttrarna (de som bor kvar hemma) tycker att pappsen inte Àr sÄ dum ÀndÄ. Och vi sparade vÀl en 1500 spÀnn pÄ att jag till slut gjorde det sjÀlv.

att.WfWEbLplo3anrXqv88xhuMFRpWKEezgdGlEXsYL6zN4.png.jpeg
Skapa konto
IMG_3718.jpeg
Skapa konto
IMG_3784.jpeg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Jiji och 10 till
  • Laddar…
Bra! Blandaren i vÄr gamla lÀgenhet var sÄ trög och hade noll utstickande saker sÄ man fick absolut inget grepp. Lindade in den i hÄrsnoddar men det var ju bara plÄster pÄ grisen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fortsatt med hallen och garderoben, men sÄg nu att det blev knas, har jag köpt fel gÄngjÀrn eller kan jag sÀtta dem lÀngre in pÄ dörren? Jag vill ha dörrarna kant i kant med vÀgg pÄ utsida sÄ utanpÄ regeln.

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
S
K Kris1 skrev:
Fortsatt med hallen och garderoben, men sÄg nu att det blev knas, har jag köpt fel gÄngjÀrn eller kan jag sÀtta dem lÀngre in pÄ dörren? Jag vill ha dörrarna kant i kant med vÀgg pÄ utsida sÄ utanpÄ regeln.
Ja, du fÄr byta gÄngjÀrn till utanpÄliggande. De Àr raka. De dÀr ser ut som innanförliggande.

En enkel lösning kan ju vara att lÀgga en bit mdf eller gips utanpÄ regeln, sÄ att det matchar dörren. GÄr att spackla sÄ att det smiter ihop med vÀggen.

Tack, behöver det vara vidvinkel med tanke pÄ
S sinuslinus skrev:
Ja, du fÄr byta gÄngjÀrn till utanpÄliggande. De Àr raka. De dÀr ser ut som innanförliggande.
tack, behöver det vara vidvinkel med tanke pÄ att regeln Àr tjockare Àn vad en skÄpsida Àr?

Börjat lÀgga tillbaka material, slitsamt men roligare Àn att riva

• MVIMG_20260719_163324.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Första 8 av 54 plattorna lagda, efter mÀtning hÄller det 90°. SÄ bara att köra pÄ.

Imorgon , idag tog sviiknotten över.

• MVIMG_20260719_184202.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.