4 962 811 läst ·
34 276 svar
4963k läst
34,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 470 inlägg
Förra året bytte vi (snickaren) tak och panel, nu är det dags att måla den färdiggrundade panelen . Men först tvätt, ffa för att bli av med all pollen. Tur att det inte är så mycket pga det valmade taket, det här borde vi rassla av på 2 dagar hoppas jag.
Redigerat:
Förarbetet är tråkigare än att måla, tycker jag. 🫣[SKPG]Zamora skrev:
Kämpa 🙌
Installerat plåten jag hoppas ska stoppa stordelen av regnvattnet från att rinna in... Dörrarna sitter på insidan och öppnas inåt 😱
Limmas med ms-polymer.
Limmas med ms-polymer.
I helgen lånade jag en dyckertpistol till taklisterna. Vilket verktyg!
Nu är lister på plats (förutom skarven i snedtaket) och tapeten på god väg.
Nu är lister på plats (förutom skarven i snedtaket) och tapeten på god väg.
Grävt färdigt på utsidan, sänkt nivån på siltleran med ca 35cm. Den utgjorde basen för de gamla sjöstensplattorna som vi plockat bort,samt ca 600 st storgatsten, de ar runt 15*15*20cm. Rabatten bortgrävd, gjutit sockel till muren, murat upp den.
Nu återstår att fylla hålet efter leran med duk, naturgrus, stenmjöl och toppa med 8mm singel, sista 1,2m in mot dörr blir det 35*35 betongplattor.
Nu återstår att fylla hålet efter leran med duk, naturgrus, stenmjöl och toppa med 8mm singel, sista 1,2m in mot dörr blir det 35*35 betongplattor.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 470 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Köpt det, tja tillträde först i höst men nu är det klart att vi faktiskt köper vad jag skulle säga är vårt drömhus och en plats där vi vill bli gamla.
Det har varit en fenomenal berg- och dalbana senaste veckan men nu är det äntligen klart.
Efter att lite oväntat lyckats möta säljarna (vi låg en bra bit ifrån varandra) skrev vi på för en vecka sedan. Dagen efter gjorde vi besiktning varvid det uppdagades att flera golvbjälkar var ruttna så det gick att sticka in en kniv utan motstånd. Huset är dessutom putsat (reverterat i gott skick) så vi känner att det är stor risk att vi skulle åka på att putsa om åtminstone vissa fasader, rötan kan ju mycket väl gått upp i plankväggen. Det var en hel del andra saker i besiktningsprotokollet men röta i bärande konstruktion var definitivt det värsta.
Vi kände rätt stor osäkerhet om vi orkade ta på oss även detta (vi behöver ändå renovera omfattande för att lyfta från sommarboende till permanent) och var nära att hoppa av. Det blev inte bättre när säljarnas initiala uppfattning var att ruttna golvbjälkar får man räkna med och inte avsåg kompensera på köpeskilling. Då var vi helt säkra på att vi skulle hoppa av, men mäklaren kämpade hårt för att vi skulle mötas och igår e.m. (Med några timmars marginal till vår deadline för att nyttja besiktningsklausulen och annullera köpet) lyckades vi till sist enas. Vi fick mindre ersättning än vi hoppats på men ändå ok och uppenbart mer än säljarna ville.
Anledningen att vi inte backade ur affären utan fortsatte kämpa med känslor & förhandling tror jag bäst summeras med utsikten västerut från övervåningens balkong:
Monsterrenovering som riskerar ta knäcken på oss - here we go!
Det har varit en fenomenal berg- och dalbana senaste veckan men nu är det äntligen klart.
Efter att lite oväntat lyckats möta säljarna (vi låg en bra bit ifrån varandra) skrev vi på för en vecka sedan. Dagen efter gjorde vi besiktning varvid det uppdagades att flera golvbjälkar var ruttna så det gick att sticka in en kniv utan motstånd. Huset är dessutom putsat (reverterat i gott skick) så vi känner att det är stor risk att vi skulle åka på att putsa om åtminstone vissa fasader, rötan kan ju mycket väl gått upp i plankväggen. Det var en hel del andra saker i besiktningsprotokollet men röta i bärande konstruktion var definitivt det värsta.
Vi kände rätt stor osäkerhet om vi orkade ta på oss även detta (vi behöver ändå renovera omfattande för att lyfta från sommarboende till permanent) och var nära att hoppa av. Det blev inte bättre när säljarnas initiala uppfattning var att ruttna golvbjälkar får man räkna med och inte avsåg kompensera på köpeskilling. Då var vi helt säkra på att vi skulle hoppa av, men mäklaren kämpade hårt för att vi skulle mötas och igår e.m. (Med några timmars marginal till vår deadline för att nyttja besiktningsklausulen och annullera köpet) lyckades vi till sist enas. Vi fick mindre ersättning än vi hoppats på men ändå ok och uppenbart mer än säljarna ville.
Anledningen att vi inte backade ur affären utan fortsatte kämpa med känslor & förhandling tror jag bäst summeras med utsikten västerut från övervåningens balkong:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monsterrenovering som riskerar ta knäcken på oss - here we go!
ullberg skrev:
Köpt det, tja tillträde först i höst men nu är det klart att vi faktiskt köper vad jag skulle säga är vårt drömhus och en plats där vi vill bli gamla.
[bild]
Läget, läget, läget! 👍ullberg skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Jag vet, men det finns gränser - inkl vår egen ekonomi som kommer bli, tja ganska ansträngd för att uttrycka sig försiktigt 😅
Men bara vi orkar gå i mål kommer det definitivt vara värt det, vänsterlägen i Stockholm skärgård med bilväg är inte direkt vanliga…
Men bara vi orkar gå i mål kommer det definitivt vara värt det, vänsterlägen i Stockholm skärgård med bilväg är inte direkt vanliga…
Avslutat linerbytetTeroM skrev:
Ersatte sandvallen med plast dito och ny bottensats. Värt att notera är att poolväggen hade rost bara på delar där sandvallen legat mot, några mindre hål som lappades med plåt.
Logga in
Skapa konto
Och färdiga resultatet även med pump som inte låter som ett kattslagsmål i mars
Logga in
Skapa konto
Linern var smidig att jobba med i 30 gradig värme jämfört med förra bytet i vårkyla. Även skillnad på 0,4 och 0,6mm tjocklek när den drogs på plats.
Inspekterat mitt första försök någonsin att jobba med betong, murblock och murbruk.
Långt ifrån perfekt, men det duger, dess enda uppgift är att ge en tydlig avskiljning från gräsmattan. Kommer ej bära något tryck då gräsmattan är avfasad ca 20cm bortanför muren, mellanrummet skall fyllas med singel och toppas med betongplattor. Max hälften av murens baksida kommer vara täckt.
Långt ifrån perfekt, men det duger, dess enda uppgift är att ge en tydlig avskiljning från gräsmattan. Kommer ej bära något tryck då gräsmattan är avfasad ca 20cm bortanför muren, mellanrummet skall fyllas med singel och toppas med betongplattor. Max hälften av murens baksida kommer vara täckt.