4 957 809 läst ·
34 234 svar
4958k läst
34,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Renoverare
· Uppsala
· 2 215 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 2 215 inlägg
Sliter vidare med grunden. Idag bilar jag hål för fler ventiler. Ersätter också existerande gjutjärnsventiler med större jalusiventiler. Framsidan här går t.ex. från två till fem. Rätt positivt att se RF i grunden gå från 86% till 73% inom loppet av en timme.
Redigerat:
Husägare
· Trelleborg
· 710 inlägg
Grunden till vanliga småhus (villkor) brukar designas för ca 20kN/meter linjelast, dvs ca 2 ton per meter yttervägg som bär takstolar.
Och då är det mesta snölast.
edit:
I denna tråd gör jag en enkel beräkning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/linjelast-for-normalvilla.173679/
edit2:
Olika modeller av sådana här brukar vara populära vid huslyft, men de passar förstås generellt bäst på utsidan av huset eller om man har rivit golvet.
Kallas kuggstångsdomkraft ibland.
Och då är det mesta snölast.
edit:
I denna tråd gör jag en enkel beräkning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/linjelast-for-normalvilla.173679/
edit2:
Olika modeller av sådana här brukar vara populära vid huslyft, men de passar förstås generellt bäst på utsidan av huset eller om man har rivit golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kallas kuggstångsdomkraft ibland.
Redigerat:
Ja ärligt talat så är väl prisskillnaden bara en hundring eller två, så det är ju inte så mycket att spara.Henningelvis skrev:
Det är ett tvåvånings timmerhus, så spontant känns 20 ton rimligare. Det står på nästa års att-göra lista. Tyvärr kommer både el och vatten in vid den stenen, antagligen därför det är grävt under. Därför tror jag gjuta är mindre lämpligt, utan jag tänker mig följande:
- lyfta med domkrafter.
- stötta upp stenen så att den inte rör sig.
- ta bort träet.
- fylla upp med grus.
- lägga en eller flera betongplattor under stenen.
- sänka huset igen.
Möjligen kan man tänka på att de hydrauliska pelardomkrafterna som är starkare också har större diameter, vilket kan ha betydelse ifall man måste komma nära.
En bekant hade två stycken domkrafter som en gång hört till ett lok. Enligt uppgift 80 tons kapacitet. Ena riktiga gjutjärnsbestar! En sådan hade klarat biffen även om huset var större än medel 😃
Problemet är bara att du får pumpa/veva som en dåre i typ en kvart för att få den att röra sig en millimeter och slaglängden brukar inte heller imponera 🙂F Fluxor skrev:
Lagom är i sammanhanget bäst.