Alfredo Alfredo skrev:
Att "explodera".

[länk]

Edit: Kanske bättre länk:
[länk]

[bild]
Detta hade jag ingen aning om, är ju obra om de går sönder. Får kontrollera om det står någon av dessa beteckningar på mina ventiler. De ser i alla fall väldigt lika ut.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Värt att nämna att LK påstår att LK582 har fixat problemet med dess föregångare och inte kan "explodera". Den ser i princip lika dan ut, så kolla märkningen. Så den ska vara ok att använda, men antar att det är upp till va-bolaget i slutändan.

Mikael_L
LK581/582 har också smeknamnet "champagnekorken" för hur de ibland beter sig.

Jag kan lova att precis vem som helst har enorm panik efter att ventilkäglan har skjutits iväg och det sprutar fritt med fullt vattentryck utan att man kan göra något.

Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
De bytte vattenmätare här häromåret, den nya blev aldrig plomberad.
Här byttes också vattenmätare för 1-2 år sedan, till någon elektronisk sort.
Nu blev jag nyfiken och var tvungen att gå och kolla, nope, ingen plombering här heller.

Mikael_L Mikael_L skrev:
utan att man kan göra något.
Inte? Man grabbar raskt servisnyckeln och springer ut till kranen "i gatan" och stänger av. Usain Bolt skulle le ansträngt om han såg mig i det läget. 😂

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
De elektroniska (ultraljud) vattenmätarna, tex [länk] har larm om de blir tomma på vatten, flödet går baklänges mm.
Därav behövs ingen plombering.
Ja sedär, det är ju en sådan vi har här, namnet flowIQ 2200 går att läsa här.

J JSten skrev:
Värt att nämna att LK påstår att LK582 har fixat problemet med dess föregångare och inte kan "explodera". Den ser i princip lika dan ut, så kolla märkningen. Så den ska vara ok att använda, men antar att det är upp till va-bolaget i slutändan.
Då är frågan om man skall lita på detta och "spara" minst 6000:- på att inte byta ut ventilerna. För det var LK582 som satt vid vattenmätaren. Kommunen har i alla fall inte haft några invändningar vid de två tidigare mätar bytena....

R roli skrev:
Då är frågan om man skall lita på detta och "spara" minst 6000:- på att inte byta ut ventilerna. För det var LK582 som satt vid vattenmätaren. Kommunen har i alla fall inte haft några invändningar vid de två tidigare mätar bytena....
Följande står på LKs faq om ämnet:
Behövs ej bytas ut om inte behov föreligger

• 582 kulventilavstängning liten svart ratt med ett streck uppe på ratten 1985-2000
Så jag hade nog inte tänkt på det i någon större utsträckning så länge ventilen går att stänga ordentligt.

J JSten skrev:
Så jag hade nog inte tänkt på det i någon större utsträckning så länge ventilen går att stänga ordentligt.
Jag använder bara den som sitter efter mätaren de gånger jag stänger vattnet. Så den andra finns som reserv i fall den första inte fungerar. Dessutom behöver man bara vrida ett kvarts varv sedan är det stängt, inte flera som det verkar på en del text som man hittar på nätet.
Jag låter nog de sitta kvar tills VA-folket säger något annat.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Mikael_L
J JSten skrev:
J JSten skrev:
Jag skrev kanske fel här:
Mikael_L Mikael_L skrev:
LK581/582 har också smeknamnet "champagnekorken" för hur de ibland beter sig.
Jag kan lova att precis vem som helst har enorm panik efter att ventilkäglan har skjutits iväg och det sprutar fritt med fullt vattentryck utan att man kan göra något.
Jag skulle nog skrivit LK580/581

I övrigt har jag ingen info ifall man kan lite på LK's utfästelse att 582 är OK.
Men t.ex. det faktum att roli inte fått några synpunkter på sina är ju ett tecken på att hans huvudman för vatten är OK med dessa.
Jag tänker också att man faktiskt borde kunna lita på vad LK skriver, det är ju inget litet skumraskföretag direkt.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Att "explodera".

[länk]

Edit: Kanske bättre länk:
[länk]

[bild]
Här t.ex. så anges endast 580 och 581 som problematiska och krav på byte
https://www.nacka.se/nackavattenavf.../dags-att-installera-din-smarta-vattenmatare/

Det finns fler träffar där endast 580 och 581 är bannade.
T.ex. här
https://www.grastorp.se/bygga-bo-och-miljo/vatten-och-avlopp/info-om-vattenmatare.html
och här, osv
https://vastvatten.se/nyheter/nyhetsarkiv/2026-03-13-kontollera-dina-ventiler.html

J JSten skrev:

Det är ju ett helt innehållslöst påstående, behöver inte bytas om den inte behöver bytas 🤣

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.