Sågat intill tujorna. Satte upp gamla staketet men det blir ny skärmvägg framöver. Det drog mellan staket/tujor så ett utdragbart vindskydd fick det bli.

• IMG_3999.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4001.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Henningelvis och 3 till
  • Laddar…
Firade avklarat första praktiskt prov för jägarexamen med att lägga all trall vi hade köpt hem. Får köpa mer nästa helg.
IMG_20260524_192907022.jpg
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Äntligen bytt vattenmätarkonsoll. Jag har tänkt i 10 års tid att man borde byta bort de där ökända LK58x-ventilerna. Prokrastineringen avbröts abrupt när jag fick hem ett brev om att vattenmätarbyte är planerat till 1/6.

IMG_20260519_121702_393_copy_1638x921.jpg
Skapa konto

IMG_20260525_100117_739_copy_1638x921.jpg
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Äntligen bytt vattenmätarkonsoll. Jag har tänkt i 10 års tid att man borde byta bort de där ökända LK58x-ventilerna. Prokrastineringen avbröts abrupt när jag fick hem ett brev om att vattenmätarbyte är planerat till 1/6.

[bild]

[bild]
Ingen plombering?

K kniv skrev:
Ingen plombering?
Sånt pysslar man tydligen inte med på landet... Här litar vi på varandra.

• Älska
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Här litar vi på varandra.
Brukar de inte lämna ett gäng så du kan plombera på nytt om du måste bryta den befintliga? På riktiga landet funkar det så. 😉

• Gilla
  • Haha
fiskbuggaren och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Brukar de inte lämna ett gäng så du kan plombera på nytt om du måste bryta den befintliga? På riktiga landet funkar det så. 😉
Minst jobb för alla så 😅

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förra ägaren kanske tog med sig de för tio år sen.

De bytte vattenmätare här häromåret, den nya blev aldrig plomberad.

Patrik440
"'Vad har ni gjort med era hus idag?""

Gjort å gjort men jag har varit uppe på taket å klippt av den gamla telefonledningen som gick från stolpen bakom garaget och till skorstenen.

20260524_200603_001(1).jpg
Skapa konto

20260524_200537.jpg
Skapa konto

• Gilla
Kakelugnen566 och 1 till
  • Laddar…
Flyttade min mätare förra året till annan plats, efter att VA bolaget släppte på vatten till den nya konsollen så packade de snabbt ihop och satte sig i bilen, frågade om de inte skulle flytta mätaren, fick svaret att äh, det kan du väl göra själv. När jag frågade om plomberingen så rotade de lite i bilen och skickade över en som jag kunde sätta dit när jag hade flyttat, om jag ville... Så nä, på landet är det inte så noga... Får väl se nu om det blir bevattningsförbid, då lär de kanske kommer bli mer noga :D

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T
Börjat riva tapeterna i vårt framtida sovrum 😅

• 20260524_124029042.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
tommib
Tagit bevattningsstyrningen i drift
20260525_191641.jpg
Skapa konto

Byggde denna förra året men det strulade rätt mycket och jag orkade inte göra klart det i höstas. Nu har jag gått och dragit på att aktivera bevattningsautomatiken för att jag velat starta upp detta. Det strulade förstås lite igen, jag misstänker att det blivit något fel på reläkortet då ett av reläerna är kontinuerligt draget. Lyckligtvis behöver jag inte alla åtta så jag kunde koppla om och ta bort det reläet ur ekvationen.

Det är inget lock på kapslingen då jag misstänker att det blev för varmt i lådan sist. Jag har fortfarande inte löst det men jag har några idéer som jag ska testa. Får låta bli att damma för tillfället där nere, tills locket kan komma på. Svårigheten är just damm, att det dammar rätt mycket när jag håller på där nere.

Ja, jag vet att det är gröngula där som ser lustiga ut. Det är 24 V. De är gemensamma polen. Det får vara så. Jag tänker inte köpa massa specialkabel, mer än vad jag redan gjort. Den gråa är en 8G1,5 från Thomann, används normalt till scenbelysning men passar väldigt bra även i denna applikation.

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
T
Fortsatt riva tapet, räknat till 5 olika lager om man räknar med tidningar som satt direkt mot putsen 🙄

Två av barnrummen har målats färdigt 🙃

• 20260527_195519860.JPG
    Skapa konto
  • 20260527_195530434.JPG
    Skapa konto
  • 20260527_143323420.JPG
    Skapa konto
  • 20260527_143349366.JPG
    Skapa konto
  • 20260527_143103434.JPG
    Skapa konto
  • 20260527_143135587.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Äntligen bytt vattenmätarkonsoll. Jag har tänkt i 10 års tid att man borde byta bort de där ökända LK58x-ventilerna.
Vad är de ökända för? Ser ut som de jag har hemma.

Grannen hade gamla ventiler vid sin vattenmätare, sådana som man får vrida ratten ett antal varv innan de stänger. Han meddelande om att testa ventilerna inför ett stundande mätarbyte. Det slutade med att ventilen efter vattenmätaren stängde fint men sedan gick den sönder vid öppningsförsöket och de var utan vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.