Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Vi har tröttnat på att katten släpar in möss (en levande och två döda förra veckan) och annat gött i huset, så nu väntar jag på leverans av en AI-kamera som man kopplar till luckan, den ska detektera byten och då störa ut öppningssignalen.

Problemet är att kameran har en sladd som går till en strömkälla, vilket blir svårt att ha när luckan sitter i dörren. Det fick bli att ta bort det nedre sidoljusglaset och sätta luckan där istället. Hålet i dörren lagades genom att såga ut plywood som sattes i avståndsadaptern (används när det finns metal i dörren) till luckan. Lagningen får vi leva med till det är dags att byta dörr.
Intressant- hör AI kameran till kattluckan eller är det egen uppfinning?

Tobbe.A
C CHolden skrev:
Intressant- hör AI kameran till kattluckan eller är det egen uppfinning?
Det är en kamera som är kompatibel med de flest luckor som jag förstått det. Zeromouse heter den, det är ett tyskt företag. De har fått bra recensioner så det kändes värt att testa även om den var dyr.

Funkar för oss.
Närbild av kattansikte fångad av övervakningskamera, visar "No prey detected"-meddelande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
S
Vi beställde en ny soffa i februari till tv-rummet och bestämde oss för att tapetsera om rummet. Soffan kommer vecka 17 och nu har jag lagt några kvällar och ett par dagar med att riva gammal tapet. Känns lite tajt om tid. 😂

Gammal tapet delvis borttagen från vägg, med bitar som ligger på golvet, exponerar underliggande yta i rummet som förbereds för renovering.
Skapa konto
Riven tapet avslöjar träpanel bakom väggen i ett renoveringsprojekt. Fragment av gammal tapet ligger spridda på golvet.
Skapa konto
Gammalt tapetmaterial rivet från en vägg i ett rum, med högar av bråte på golvet och exponerade väggpaneler.
Skapa konto
Rivet väggparti med borttagen tapet och exponerade brädor i ett rum under renovering. Brädrester ligger på golvet.
Skapa konto
Trävägg med borttagen tapet, hög av gammal tapet på golvet och belysning i taket i ett renoveringsprojekt för ett tv-rum.
Skapa konto

Dagens jobb blev att riva en bit av en vägg.

Rum under renovering med omålade träväggar, utrustning och stege. Väggar är delvis utan tapet. Verktyg och kablar syns på golvet.
Skapa konto
Rum under renovering med borttagen tapet, stege, sladdar och verktyg på golvet.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
djanlov och 7 till
  • Laddar…
Ja tänk vad soffor kan kosta😉

• Haha
  • Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Flera projekt igång.
Dels byta ett gammalt plasttak, men som alltid leder det ena till det andra till det tredje osv.
Ett plåtbleck som skulle bort blev att lockläkt skulle lossas, några sprack och det blev hål i vindpapp osv osv.

Tyvärr satte påskens väder stopp för att jobba på med det projektet så jag började bredspackla i hallen som stått på listan länge.
Ska flytta en wc-dört och göra om den wc-n så ett stort projekt.

• Vitt träställning utan plasttak mot en klarblå himmel, markerat område som antyder pågående renovering.
    Skapa konto
  • En nyligen bredspacklad hallvägg syns, med en dammsugare i ett ljust rum i bakgrunden, samt ett fönster med gardiner och växter.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Barnrum så gott som klart, en fönsterbräda och lite inredning kvar.

Barnrum med ljusgrönt väggfärg, spjälsäng, runt matta och tält nära stort fönster med utsikt över en gata.
Skapa konto
Barnrum med gröna väggar och parkettgolv, stort fönster med gardin, spegelskåp och lektält i hörnet, rummet nästan färdigt.
Skapa konto
Barnrum med grön vägg, vit spjälsäng, spegeldörrar på garderob och hyllor med leksaker. Matta på golvet och en rund taklampa.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 17 till
  • Laddar…
Lagar pergolan efter snön

• Pergola under konstruktion på träaltan med stege och verktyg, inkl. hammare. Växthus och gräs i bakgrunden, omgiven av träd och buskar.
    Skapa konto
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle bara byta tapet som blivit äcklig av katt och barnkiss, trodde jag. Har ju andra saker som egentligen är viktigare, som att rengöra altan, bygga utekök och dricka öl.

• Rivna gamla golvplattor och rör i en renoveringsprocess, förbereder för ny tapet efter skador från katt och barn.
    Skapa konto
  • Gilla
djanlov och 5 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Jag skulle bara byta tapet som blivit äcklig av katt och barnkiss, trodde jag. Har ju andra saker som egentligen är viktigare, som att rengöra altan, bygga utekök och dricka öl.
Tyvärr hamnar de där viktigare sakerna ofta längre ner på listan. Dessutom blir ”bara” ofta inte ”bara” 😅

K Kris1 skrev:
Tyvärr hamnar de där viktigare sna ofta längre ner på listan. Dessutom blir ”bara” ofta inte ”bara” 😅
Bara blir aldrig bara. Sväller direkt. Jag hade tänkt behålla kliniker, toalett och handfat. Men det var lika bra att få till tätskikt och då kunde jag lika gärna göra allt. Nu funderar jag om det är värt att dra om vattnet så det inte går genom golvet men där drar jag en gräns.

H Hammarfall skrev:
Bara blir aldrig bara. Sväller direkt. Jag hade tänkt behålla kliniker, toalett och handfat. Men det var lika bra att få till tätskikt och då kunde jag lika gärna göra allt. Nu funderar jag om det är värt att dra om vattnet så det inte går genom golvet men där drar jag en gräns.
Hur stort är det har en. Liknande uppgift framför mig. Samma sak med vatten genom golv för mig.

H Hammarfall skrev:
Du vet att tapeten sitter på väggen, va? 😉

• Haha
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du vet att tapeten sitter på väggen, va? 😉
Jag började där. Lukt var. Lyfte på en platta som stank piss och sen kunde inget stoppa mig. Idag får jag handla handla flytspackel och tätskikt, sen tar det väl ett halvår innan frugan har valt inredning. Vill jag återanvända 15 år gammal toa och handfat blir jag kallad snål.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Satt det golvvärme?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.