Oftast inget ofta finns ventiler.

K Kris1 skrev:
Suck kom massa vatten när jag tryckte på bilventilen. Orkar man göra jobbet själv? Radiatorer på överplan och golvvärme i källar plan. Hur mycket måste tömmas?
Bytet är enkelt om du har gott om utrymme och ser att du kan få loss och ut kärlet.
Om du har ventiler för avstängning är det inte krångligt eller svårt. Du behöver inte tömma radiatorslingan då.
Kolla tillopp och retur för radiatorerna, har du typ kulventiler med handtag som man stänger 90 grader är det perfekt. Hos mig är det ventiler med runda rattar man vrider flera varv på, men jag tror att de är flödesbegränsande också för de var inte helt öppna, så jag noterade hur många varv jag vred för att stänga och öppnade dem lika mycket när det var klart.
När du stängt slingan ska du lätta på trycket, enklast är nog med säkerhetsventilen som bör vara omkring 2,5 bar som min var.
När trycket är noll, testa bilventilen för att bekräfta att expkärlet inte är trycksatt. Sen är det bara att montera loss. Och göra allt i omvänd ordning.

• Gilla
Kris1
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Bytet är enkelt om du har gott om utrymme och ser att du kan få loss och ut kärlet.
I värsta fall kan ju det gamla kärlet sitta kvar och man sätter det nya på ett annat ställe där det finns mer plats.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Sen måste Kris1 ha något att täta med, lin och locher är väl klassikern jag använt.

Tre takfönster, första isblocken från vänstra sidan rasade i morse, de andra två hjälpte jag på väg. Det lilla skärmtaket bromsar upp en del men snörasskydd kanske är befogat 🤔

• Tre takfönster på ett snötäckt tak med ett litet skärmtak nedanför, snö delvis borttagen ovanför varje takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snötäckt träaltan med isblock som fallit från taket. Snö ligger mot ett plank, antyder behov av snörasskydd.
    Skapa konto
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Tre takfönster, första isblocken från vänstra sidan rasade i morse, de andra två hjälpte jag på väg. Det lilla skärmtaket bromsar upp en del men snörasskydd kanske är befogat 🤔
Det är nog en bra ide, speciellt som det verkar vara över en entredörr där man rör sig en del. En sådan där klump i huvudet blir inte kul.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Undrar varför det bildas is just vid takfönstren? Värmeläckage antar jag, större där än övriga delar av taket.

K Kjell_G skrev:
Undrar varför det bildas is just vid takfönstren? Värmeläckage antar jag, större där än övriga delar av taket.
Japp. Om man kollar på ett nybyggt hus så har fönster ett U-värde på ca 0,7 – 1,0 W/m²K. En vägg eller tak har ett U-värde på ca 0,15 W/m²K. Lägre är bättre. För äldre hus är båda värdena högre.

Det som kan ske när man har olika genomföringar, ventilation/skorsten/takfönster, är att det blir lite varmare precis där vilket får snön att smälta. När smältvattnet rinner ut på ett område med bättre isolering (taket) så fryser det igen, speciellt när det bara är någon eller några minusgrader. Detta pågår tills vikten av isen överstiger friktionen som håller den kvar eller tills det blir så varmt ute att även den isolering som ligger på taket släpper igenom tillräckligt med energi för att undersidan av isen ska komma över 0 grader.

Egentligen blir det ganska oberäkneligt när isen ska komma farandes så ett snörasskydd är nog en billig och bra försäkring.

Kantlimmat den den nya bänkskivan. Var nära på katastrof men kontaktlimmet högg inte så snabbt som jag trodde vilket var tur. Projekt "sminka grisen" går sakta men säkert framåt. Fällde in ny disklåda och installerade ny blandare förra veckan, bara det gjorde köket många gånger trevligare att arbeta i. Näst på tur är måla om, byta fläkt och sätta dit väggplattor när dessa levereras. Köksluckorna hoppas jag blir målade innan midsommar..
Flera tvingar fastspända på ett bordshörn med verktyg i bakgrunden på en arbetsyta.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 5 till
  • Laddar…
Lagt golv.

Nyinstallerat trägolv med verktyg som cirkelsåg, hörlurar och mätverktyg spridda omkring, ljusa väggar och en stol i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Byggnadsutrymme med nylagt trägolv och verktyg, inklusive måttband på ett brunt pappersunderlag, nära vita dubbeldörrar.
Skapa konto
Lagt näst sista biten golv. Närmast dörren går en balk så golvet kan inte vara lika tjockt där. Den tyngre maskinparken fick jobba med att tunna ner och slipa plank jag rev upp i en tidigare vattenskada.
Slipmaskin bearbetar träplanka i verkstad.
Skapa konto

Imorgon får jag veta om limmet tog eller om jag får börja om från början igen😅

• Gilla
Kjell_G och 7 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Kantlimmat den den nya bänkskivan. Var nära på katastrof men kontaktlimmet högg inte så snabbt som jag trodde vilket var tur. Projekt "sminka grisen" går sakta men säkert framåt. Fällde in ny disklåda och installerade ny blandare förra veckan, bara det gjorde köket många gånger trevligare att arbeta i. Näst på tur är måla om, byta fläkt och sätta dit väggplattor när dessa levereras. Köksluckorna hoppas jag blir målade innan midsommar..
[bild]
En liten uppdatering. Det gick inte jättebra, antagligen inte tillräckligt med lim på vissa ställen då det var små glipor. Drog av bandet och får försöka på nytt. Frågan är bara om man ska använda ett annat lim? Epoxy? Ms polymer?

AXS
Smältlim! Fast en bra sort.

• Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Bytt duschblandare. Jag lagade min Grohe duschblandare före jul och var nöjd med det, men frugan var inte alls nöjd. Den nya termostaten ger inte värme nog tycker hon.

Så igår drog jag till Bauhaus och köpte deras billigaste blandare med takdusch. Jag hittade ingen annan blandare än Grohe som passade infästningen i väggen, så nu blev det till att vara kreativ. Jag vill ju inte ha ännu ett hål i fuktspärren i duschen.

Så här blev resultatet...

Nyinstallationen av en billig duschblandare med takdusch mot en mörk kakelvägg, beskriven som temporär.
Skapa konto

En temporär lösning naturligtvis. Det fanns gängor i det gamla fästet och de gjorde att röret inte gick igenom. Jag försökte slipa ned dem och kom nästan i mål, men den roterande "slipklossen" till skruvdragaren gav upp innan jag fått bort gängorna. Så nu skall jag köpa en 22 mm borr för att ta resten.

Men det fungerar ju så här fram till att jag köpt borret.

Intressant nog så är den billiga duschblandaren så mycket bättre att vrida på och att ställa in. Jag får dessutom hela registret från iskallt till kokhett (nåja). Har den bara halva livslängden av Grohen (drygt tio år) så är den ändå billigare.

Kvalitet är inte alltid bäst (hoppas jag slipper äta upp det).

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.