Isolerat upp inglasning och badtunna...

Inglasad altan och badtunna täckt av snö. Snöig terrass med trappa leder till inglasningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jonathanr och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Isolerat upp inglasning och badtunna...

[bild]
Klassisk säsongisolering med naturmaterial! 👍

• Haha
  • Gilla
JohnBergq och 2 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Smart enkel ställning, måste förenklat mycket för dig..
Ja, utan den är stört omöjligt att göra ensam. Den lastar av duken så att den sitter kvar allteftersom jag går framåt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Grundat. Microliten drar färg, gick 2/3 i taket och 1/3 på väggarna av en knapp 10 liters hink. Även tidsmässigt 🥵

Rum med nymålade vita väggar och tak, två täckta fönster, och en lampa på stativ. Målarverktyg och plastskydd på golvet.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 6 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Grundat. Microliten drar färg, gick 2/3 i taket och 1/3 på väggarna av en knapp 10 liters hink. Även tidsmässigt 🥵

[bild]
Är det pga lättbetongväggar som detta används eller är det pga ojämnheter och slippa bredspackling?

Såg väldigt smidigt ut iaf.

Rickard.
TeroM TeroM skrev:

[bild]
Jag har testat förgrundad målarfilt efter att jag såg målare använda det och jag kommer inte köpa något annat i framtiden, dyrt men värt det!

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Är det pga lättbetongväggar som detta används eller är det pga ojämnheter och slippa bredspackling?

Såg väldigt smidigt ut iaf.
Gipsväggar men ojämnheter efter att jag skrapat bort spåntapeten. Tapetskrapan gick lite djupt ibland. Slippa bredspackla och mindre ojämnheter som gamla tapetskarvar döljs av duken.

• Gilla
Njingan
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har testat förgrundad målarfilt efter att jag såg målare använda det och jag kommer inte köpa något annat i framtiden, dyrt men värt det!
Var inne på det med men hade den ogrundade i tillräcklig mängd. Hur bra blir den grundade när våderna skärs ihop, lika osynligt som den ogrundade?

Rickard.
TeroM TeroM skrev:
Hur bra blir den grundade när våderna skärs ihop, lika osynligt som den ogrundade?
Jag vet inte, jag inte riktigt tänkt på det men jag tycker det blir bra.

ClasseClas
I ett utslag av klädsam OCD var jag tvungen att montera vinkeladaptrar på anslutningskablarna till bioprojektorn för kablarna stack ut så markant.
Väggmonterad bioprojektor med vinkeladaptrar på kablar i trapphusets övervåning, förbättrad kabeldiskretitet.
Skapa konto

Svart bioprojektor monterad i taket med vinkeladaptrar för anslutningskablar. Den är placerad nära ett fönster med vita gardiner.
Skapa konto

Även om det var ett litet jobb så blev det extra pyssligt för projektorn sitter svåråtkomlig på övervåningen i trapphuset.

Givetvis kommer ingen annan än jag någonsin märka denna enorma förbättring. Men jag är glad ändå! 😊

• Gilla
  • Älska
dilemma och 17 till
  • Laddar…
Jag har bara gjort tråkigt men nödvändigt underhåll.

Fick för mig att kolla lufttrycket i expansionskärlet innan jul, och blev förvånad när ett pystest på bilventilen gav en vattenstråle i retur.
Förklarar ju varför trycket pendlat mellan 0,5-2 bar typ.

Så nytt exp.kärl köptes, hittade det för 1300 inkl frakt hos en nätbutik (dinvvsbutik). Leveransen blev tyvärr kraftigt fördröjd med en vecka eftersom butikens underleverantör/grossist hade skrivit fel på en siffra i mitt telefonnummer, så jag fick aldrig någon avisering. Men jag lyckades hämta det hos utlämningsstället idag, annars hade det gått på retur imorgon. Tur att jag ringde och frågade vad som hände med leveransen imorse… de var bra på service och återkoppling dock så en timme efter att jag ringt hade de kontaktat utlämningsstället och fixat fram paketnumret.

Sen var det bara att byta. En röranslutning att lossa och nu fick jag äntligen använda stoooora skiftnyckeln (rörtänger är för proffs, jag är hemmapulare!)
Rött expansionskärl med en stor skiftnyckel placerad ovanpå. Kärlet står inomhus på en vit yta.
Skapa konto

Lite lin och locherpasta på gängorna.
Zilmet-kärlet (passande CTC ECO-El/Air anno 2013) var förtryckt till 1 bar i blåsan.

Ingen minns en fegis så det var bara att köra igång, och jäklar vad stabilt trycket ligger nu! 1,5 bar utan minsta antydan till fladder.
Expansionskärl installation med kopparrör, tryckmätare och ventiler i ett CTC ECO-El/Air system.
Skapa konto

Testa era blåsor pojkar, så att det inte är något läckage! 🤪

• Gilla
Intet och 9 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:

Fick för mig att kolla lufttrycket i expansionskärlet innan jul, och blev förvånad när ett pystest på bilventilen gav en vattenstråle i retur.

Så nytt exp.kärl köptes, hittade det för 1300 inkl frakt hos en nätbutik (dinvvsbutik). Leveransen blev tyvärr kraftigt fördröjd med en vecka eftersom butikens underleverantör/grossist hade skrivit fel på en siffra i mitt telefonnummer, så jag fick aldrig någon avisering. Men jag lyckades hämta det hos utlämningsstället idag, annars hade det gått på retur imorgon. Tur att jag ringde och frågade vad som hände med leveransen imorse… de var bra på service och återkoppling dock så en timme efter att jag ringt hade de kontaktat utlämningsstället och fixat fram paketnumret.

Sen var det bara att byta. En röranslutning att lossa och nu fick jag äntligen använda stoooora skiftnyckeln (rörtänger är för proffs, jag är hemmapulare!)
[bild]

Zilmet-kärlet (passande CTC ECO-El/Air anno 2013) var förtryckt till 1 bar i blåsan.

Ingen minns en fegis så det var bara att köra igång, och jäklar vad stabilt trycket ligger nu! 1,5 bar utan minsta antydan till fladder.
[bild]

Jag trodde trycket skulle pendla, mitt pendlar mellan noll och 2 bar typ.

Nej luften ska ändra volym men trycket skall vara ganska stabilt. Då är det läge att prova trycka på bilventilen! Det ska pysa luft, inte vatten. Om inget kommer får du prova fylla med luft. Finns många trådar med bra info.
Bra tillfälle att funktionstesta säkerhetsventilerna också, du har antagligen minst 2.

• Gilla
Kris1
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:

[bild]

[bild]

Suck kom massa vatten när jag tryckte på bilventilen. Orkar man göra jobbet själv? Radiatorer på överplan och golvvärme i källar plan. Hur mycket måste tömmas?

Hyr en rörfrys 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.