pjgb pjgb skrev:
Bytet är enkelt om du har gott om utrymme och ser att du kan få loss och ut kärlet.
Om du har ventiler för avstängning är det inte krångligt eller svårt. Du behöver inte tömma radiatorslingan då.
Kolla tillopp och retur för radiatorerna, har du typ kulventiler med handtag som man stänger 90 grader är det perfekt. Hos mig är det ventiler med runda rattar man vrider flera varv på, men jag tror att de är flödesbegränsande också för de var inte helt öppna, så jag noterade hur många varv jag vred för att stänga och öppnade dem lika mycket när det var klart.
När du stängt slingan ska du lätta på trycket, enklast är nog med säkerhetsventilen som bör vara omkring 2,5 bar som min var.
När trycket är noll, testa bilventilen för att bekräfta att expkärlet inte är trycksatt. Sen är det bara att montera loss. Och göra allt i omvänd ordning.
Att komma åt är inga problem.
Det sitter kulventiler med handtag men även runda rattar på de rören som tillhör både golvvärmen och radiatorerna.
Nu ska jag bara komma åt att se vilken volym kärlet är så jag får rätt. Det är ca 30 högt och 25 i diameter så 12l?

• Rött expansionskärl i en VVS-installation med kopparrör och ventiler synliga ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med kulventiler och rattar i ett utrymme, kopplade till golvvärme och radiatorer, med fokus på volymmätning av ett kärl.
    Skapa konto
450kr på Amazon, lätt värt det!

• Gilla
Utsliten och utdömd och 6 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Har du en länk tack?

Manganbangan Manganbangan skrev:
Behöver du verkligen skotta det där taket?

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Precis, låter onödigt att ta bort den extra isoleringen.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Garagetaket är gammalt, dåligt byggt och oisolerat. 😉

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Började tömma matkällaren inför omputsning och ommålning. Bakom ena hyllan ser hörnet ut såhär. Jag visste att det var en bra ide att vänta med detta till efter dräneringen.
Matkällarens hörn med sliten och fuktig vägg efter tömning, synliga hyllor och låda på golvet.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
K Kris1 skrev:
Att komma åt är inga problem.
Det sitter kulventiler med handtag men även runda rattar på de rören som tillhör både golvvärmen och radiatorerna.
Nu ska jag bara komma åt att se vilken volym kärlet är så jag får rätt. Det är ca 30 högt och 25 i diameter så 12l?
Jag läste men glömde svara.

Kan ju inte svara exakt för ditt system eftersom jag (1) inte är någon expert, och (2) inte är någon expert 🤪

Men du behöver se till att expansionskärlet är helt isolerat (avstängt) från radiatorslingan, alternativt att radiatorslingan är trycklös och att inte gravitationen biter dig i arslet när du gör bytet (alltså att du får vatten som rinner ut pga ev. höjdskillnad från ett våningsplan ovanför expansionskärlet)
Sen är det bra att se till att inte elpatroner osv värmer vattnet under bytet. Bryt strömmen till enheten eller liknande.

Du får kolla hur du enklast och säkrast gör detta.
I mitt fall var det en arbetsbrytare + avstängning på reglerventilerna till radiatorslingan. Du kanske har en handventil att använda, jag har svårt att se på bilderna.
Men försök ta reda på var trycket till kärlet kommer ifrån och om det går att isolera kärlet från det trycket. Man får spåra ledningarna och lära sig vad som är vad.
Ang storlek på kärl har jag ingen aning, i mitt fall gick jag på samma kärl som satt sedan tidigare. Så om du kollar måtten blir det säkert bra.

Starta en tråd i rätt forumdel om du känner dig mer osäker så löser det sig, det finns flera duktiga VVS:are tillika husägare som är aktiva här.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:

Kan ju inte svara exakt för ditt system eftersom jag (1) inte är någon expert, och (2) inte är någon expert 🤪

Men du behöver se till att expansionskärlet är helt isolerat (avstängt) från radiatorslingan, alternativt att radiatorslingan är trycklös och att inte gravitationen biter dig i arslet när du gör bytet (alltså att du får vatten som rinner ut pga ev. höjdskillnad från ett våningsplan ovanför expansionskärlet)
Sen är det bra att se till att inte elpatroner osv värmer vattnet under bytet. Bryt strömmen till enheten eller liknande.

I mitt fall var det en arbetsbrytare + avstängning på reglerventilerna till radiatorslingan. Du kanske har en handventil att använda, jag har svårt att se på bilderna.
Men försök ta reda på var trycket till kärlet kommer ifrån och om det går att isolera kärlet från det trycket. Man får spåra ledningarna och lära sig vad som är vad.
Ang storlek på kärl har jag ingen aning, i mitt fall gick jag på samma kärl som satt sedan tidigare. Så om du kollar måtten blir det säkert bra.

Starta en tråd i rätt forumdel om du känner dig mer osäker så löser det sig, det finns flera duktiga VVS:are tillika husägare som är aktiva här.
Ja det ska lösa sig. Fick tag på kärl idag. Använde min kamera på sladd för att luska ut vilken storlek det var (18L).
Gissar mig till att det är både rattar och handtag då det är både golvvärme (källare) och radiatorer på övre planet.
Uppdaterar när bytet skett :)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Börjat knacka puts för att se skadornas omfattning. Den mörka putsen visade sig vara ett sönderrostat plåtrör för el... Jag får komma på någon smart lagning här innan jag putsar igen.

Knackad puts i hörn med exponerat plåtrör och verktyg liggande på golvet.
Skapa konto

Vägg med bortknackad puts avslöjar ett sönderrostat plåtrör, omgivet av byggdamm och sprickor.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Men det är kanske en perfekt pryl om man har solpaneler ...

Mikael_L
Henningelvis Henningelvis skrev:
Börjat knacka puts för att se skadornas omfattning. Den mörka putsen visade sig vara ett sönderrostat plåtrör för el... Jag får komma på någon smart lagning här innan jag putsar igen.

[bild]
[bild]
Det lär ju vara rostigt en rejäl sträcka ...

Har du någon aning om vad det går till? Det är kanske något som inte längre används/ är urkopplat.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det lär ju vara rostigt en rejäl sträcka ...

Har du någon aning om vad det går till? Det är kanske något som inte längre används/ är urkopplat.
Det lär vara mer rost men det är bara här det är hål. Hittills... Det är elen till taklampan i samma matkällare.

Knackat bort gammal puts och lagt på ny. Runt elledningarna satte jag en bit av en flexslang som kom utanpå metallröret. Blev tyvärr inget foto av den lösningen.

Jag vågar mig dock på att utnämna Sundströms halvmask i silikon till årets köp byggåret 2026.

Nedgånget rum med avskalade väggar och blottlagt murbruk. En rörbit ligger på ett jordgolv. Plafondlampa i taket och ventilikationsöppning på väggen.
Skapa konto

Vit inomhusvägg under renovering med fläckar av murbruk och en stege med verktyg. Ventilhål synligt på överkanten av väggen.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
K Kris1 skrev:
Ja det ska lösa sig. Fick tag på kärl idag. Använde min kamera på sladd för att luska ut vilken storlek det var (18L).
Gissar mig till att det är både rattar och handtag då det är både golvvärme (källare) och radiatorer på övre planet.
Uppdaterar när bytet
K Kris1 skrev:
Uppdaterar när bytet skett :)
pjgb pjgb skrev:

Fick till det. Var inte så svårt. Här är det nya kärlet på plats. Nu ska jag bara lufta radiatorerna.

• Rött expansionskärl installerat i ett förråd, omgivet av rör och olika byggverktyg på hyllor.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.