Var medveten om att vår gamla utkastare läkte en del, någon droppe då och då. Men nu när det blivit kallt så har det bildats mindre istappar. Så det har legat på todo listan att fixa. Men, idag så hade det bildats en större istapp, så lika bra att ta tag i det direkt:
Utkastare på utsida av byggnad med istapp hängande från pipen, intill en sten på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VVS sortimentet i garaget var ytterst begränsat, men lyckades hitta en klämringskoppling och plugg efter lite letande. Sedan var det snabbt och lätt fixat:
Gamla och nya kopplingar på en vattenledning i hörnet av ett rum, med en plugg och klämringskoppling synliga.
Skapa konto

Ultimata hade väl varit att sätta en plugg i t-kopplingen. Men men, det får duga. Tanken är att byta ut allt inom de närmsta året, så det får vara så tills vidare.

• Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Var medveten om att vår gamla utkastare läkte en del, någon droppe då och då. Men nu när det blivit kallt så har det bildats mindre istappar. Så det har legat på todo listan att fixa. Men, idag så hade det bildats en större istapp, så lika bra att ta tag i det direkt:
[bild]
VVS sortimentet i garaget var ytterst begränsat, men lyckades hitta en klämringskoppling och plugg efter lite letande. Sedan var det snabbt och lätt fixat:
[bild]
Ultimata hade väl varit att sätta en plugg i t-kopplingen. Men men, det får duga. Tanken är att byta ut allt inom de närmsta året, så det får vara så tills vidare.
Du skall aldrig lämna slangkopplingen kvar på vintern, hämmar dränering av utkastaren med följd att den fryser inuti med risk för spräckt rör, och fyller väggen med vatten när det har tinat upp och kranen öppnas. Lärde mig det hårda vägen 🤬

Redigerat:
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Du skall aldrig lämna slangkopplingen kvar på vintern, hämmar dränering av utkastaren med följd att den fryser inuti med risk för spräckt rör, och fyller väggen med vatten när det har tinat upp och kranen öppnas. Lärn mig det hårda vägen 🤬
Ja, det är inte riskfritt med vattenutkastare. Finns ju även fall där klämringen har tryckts loss på insidan med fullt ös på vattnet som följd, var väl någon sådan tråg för inte allt för länge sedan.
Det viktiga från början är ju att den inte läcker från början. Har inte varit så orolig, blir ju inte så kallt i Skåne och inte varit något problem sedan vi flyttade in för åtta år sedan. Men denna vinter har varit ovanligt kall.

Frostat av och sorterat frysboxen medan det åtminstone var minusgrader.

Mer ordning men mindre plats efter att vi ställde in ett par IKEA Samla-lådor med lock. Borde bli mindre rotande efter det där som vi tror kanske finns någonstans...

Redigerat:
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Snyggat upp hörnet där en garderob stod en gång i tiden:
Tomt hörn med vita väggar och avskalat golv där en garderob tidigare stod, omgiven av mörka skrapmärken och lämpat för renovering.
Skapa konto

Renoverat hörn där en garderob stod, med avskalad del av golvet som väntar på klinker eller hylla.
Skapa konto

Får se om jag hittar nått billigt klinker som kan passa för att laga golvet, eller om vi bara ställer en hylla där istället.

• Gilla
Jonathanr och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
[bild]

Får se om jag hittar nått billigt klinker som kan passa för att laga golvet, eller om vi bara ställer en hylla där istället.
Vad hade hänt nere vid golvet? Ser ut som lite fuktpåverkan?

Düsseldorff
Vaknade med typ 15 grader på nedervåningen. Visade sig efter lite felsök att en ställdonsmotor på VP:n lagt av. Vred loss den och ställde ner start varmvatten till minimum så nu är radiatorerna varma men varmvattnet i kranarna typ 28. Nåja, kommer en ny motor i morgon förmiddag.

kashieda kashieda skrev:
Vad hade hänt nere vid golvet? Ser ut som lite fuktpåverkan?
Lagning i betongen efter ett hål.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
[bild]
[bild]

Lägg ett snyggt mönster istället för att försöka matcha

A ajn82 skrev:
Lägg ett snyggt mönster istället för att försöka matcha
Matcha tänker jag inte försöka, men nu när jag tänker efter så hade en ljusgrå platta nog kunna bli lagom diskret.

Lite störigt att de förra ägarna lämnade rätt mycket plattor kvar. Men i princip inga av de jag faktiskt skulle haft nytta av.

Düsseldorff
Matcha tänker jag inte försöka, men nu när jag tänker efter så hade en ljusgrå platta nog kunna bli lagom diskret.

Lite störigt att de förra ägarna lämnade rätt mycket plattor kvar. Men i princip inga av de jag faktiskt skulle haft nytta av.
Tycker du ska bygga nån sorts märkligt altare som nästa ägare kommer ha stort obehag av.

• Haha
  • Älska
StoffeGbg och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Tycker du ska bygga nån sorts märkligt altare som nästa ägare kommer ha stort obehag av.
Hmmm, skulle vara nått, har några dieteter att välja på 🤔

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
Hmmm, skulle vara nått, har några dieteter att välja på 🤔
Får jag föreslå Baphomet? Det är ändå en stilistisk fullträff som fulländar varje hem.

• Haha
Saelen och 1 till
  • Laddar…
Tecknad figur av ett flygande spaghettimonster med köttbullar och ögon, täckt av tomatsås.

• Älska
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Inspirationsbild.
En grön borrmaskin placerad på en matta, omgiven av blommor, ljus och rökelse i en dekorativ miljö.
Skapa konto

• Haha
stayfrosty
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.