Är värmekabeln självreglerande behöver väl inte Telldus prata med den. Då kan den väl bara vara på… eller?

• Gilla
  • Haha
Saelen och 1 till
  • Laddar…
J
S Saelen skrev:
[bild]

Dragit el och kopplat om så jag kunde ta en gammal kyl/frys och ha som målarförvaring under vintern i ett ouppvärmt utrymme.

Drog in värmekabel som ska vara självreglerande.

Nu ska jag bara få Telldus att prata med givaren men jag tror att det är för långt bort så det får nog bli en wifi-repeater...
Om du skalar av änden på den och stoppar med den i den blå dunken och stänger dörren och sedan stoppar i kontakten i uttaget så klarar det sig fin fint🙋😁

Edit: glöm inte och fota!

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är värmekabeln självreglerande behöver väl inte Telldus prata med den. Då kan den väl bara vara på… eller?
Ja alltså... Man vill kanske kunna följa på distans att det håller sig över 0 grader om det nu skulle bli rejält kallt ute.

Telldusen sitter på gaveln på kylen med givaren inne i kylen.

pjgb pjgb skrev:
Om man tycker målning är jobbigt och tråkigt ska man prova lägga underlagsfoam av den här ihopvikta pusselbitsmodellen. Fy faaaan vilket skit.
Men det blir nog bra med lite vikt på.
[bild]
Då kan jag tipsa om att shimsa upp ett golv med fem lager lumppapp för att jämna till lutning ut från väggarna 😅
Golvläggning med verktyg och fem lager lumppapp, för utjämning av lutning. Synlig garderob och påsar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
S
S Saelen skrev:
Ja alltså... Man vill kanske kunna följa på distans att det håller sig över 0 grader om det nu skulle bli rejält kallt ute.

Telldusen sitter på gaveln på kylen med givaren inne i kylen.
Efter att ha kollat lite så får Telldus TellStick en uppgradering med extern antenn som nu är beställd så får vi se...

rotbackarn rotbackarn skrev:
Då kan jag tipsa om att shimsa upp ett golv med fem lager lumppapp för att jämna till lutning ut från väggarna 😅
[bild]
😳😳😳

Tur man slapp det. Nu är båda barnrummens golv klara, sparar sista raden tills garderoberna är på plats.
Golvet är vinylclick/clickvinyl från ter Hürne och heter Venedig Solid.
6 mm tjockt, skivorna är ca 600x1200.
Det ser väldigt blågrått ut pga kall temperatur och knasig vinkel på bygglampan. Med varmvit belysning matchar det äggskalsväggarna väldigt bra.
Blågrått vinylgolv i barnrum, installerat från ter Hürne. Kall belysning påverkar färguppfattningen. Väggar i äggskalsvit färg.
Skapa konto
Blågrått vinylgolv i barnrum, delvis installerat, med bygglampa och verktyg i närheten. Väggar i äggskalsfärg.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
[bild]
Hoppas det funkar. Jag försökte bygga bort ojämnhet med 3 lager lumppapp när jag la golv för några månader sedan. Blev inte bra alls. Köpte en tjockare foam, 5 mm, samt en vanlig foam på 3 mm på Hornbach och det funkade mycket bättre.

T Trafikverket1 skrev:
Hoppas det funkar. Jag försökte bygga bort ojämnhet med 3 lager lumppapp när jag la golv för några månader sedan. Blev inte bra alls. Köpte en tjockare foam, 5 mm, samt en vanlig foam på 3 mm på Hornbach och det funkade mycket bättre.
Verkar funka än så länge. En lutning närmast väggarna med en påtaglig höjdskillnad. Så underst ligger den minsta ytan papp, sedan slutar varje lager typ 3-5 centimeter närmare väggen. Även två ytterligare längsgående smalare remsor mot ena väggen där fallet var värre.
Fördelen med pappen är att varje lager än ~1mm så det blir inte mycket hopp mellan lagren.
Golvet i övrigt är jämt med gammal plastmatta. Men många lager papp att få till, speciellt slutet på rullarna ville helst rulla ihop sig än att ligga fint.

Nu är är bara taklister och lite pyssel runt garderobsväggen kvar...
Bara en liten skiva plastmatta under byråns fötter kvar för att den ska stå jämt mot väggen.
Rum med säng, byrå, fönster, TV på ett bord, klädförvaring och dammsugare på golvet. Ljus parkett och gul matta.
Skapa konto

Började visst i slutet av Juli med att riva gamla 70-tals garderoben, ny garderob, lite färg och tak/golv ska väl gå fort 😅
Sen blev det lite nätverksdragning, träskivor bakom gipset för rummet bredvid, bättring av isolering, målning, försöka överkomma gamla tapetlager - tills det blev renoveringsgips på två väggar mm...
Öppen garderob under montering med vita dörrar och hyllor, verktyg och material ligger på golvet i ett rum med parkettgolv.
Skapa konto
Rum under renovering med synliga träreglar, vita dörrar, verktyg och material spridda på golvet och hyllor i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Igår kväll fäste jag upp avloppslangen till diskmaskinen som föreslogs på överlåtelsebesiktningen för fyra år sedan 😅, och idag har vi i vår tur förbesiktat huset inför försäljning och fick inga obehagliga överraskningar alls, vilket var skönt.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Har äntligen slutfört ett projekt som legat och gnagt i mitt huvud i flera år. Källaren saknade direkt uppvärmning när vi köpte huset, och den värmdes enbart av spillvärmen från pannrummet. Sakta men säkert har vi tagit källaren i besittning och ordnat uppvärmning i alla delar utom 2 rum, det sällan besökta gymmet och ett rum som agerar gästrum/biorum/kontor. När det är som kallast ute kan temperaturen krypa ner mot 13 grader.

Huvudbryet har varit hitta något bra sätt att ansluta två radiatorer, men för några månader sedan gjorde jag ett genombrott, då jag hittade ett ställe i radiatorstammen där jag kunde ta bort ett skarvrör och göra en avstickare:
Två isolerade rör med klämringskopplingar och röda ventilhandtag i ett källarprojekt för att ansluta radiatorer.
Skapa konto

De senaste dagarna har jag köpt på mig de rör och kopplingar jag behövde och kopplat färdigt allt. Jag har aldrig bockat rör tidigare men det gick över förväntan att göra fyra böjar på samma rör som ansluter radiatorn i gymmet. Att greja med klämringskopplingar är ju alltid spännande men inte en droppe vatten syntes när jag kopplade på vattnet:
Metallrör längs ett vitt hörn i ett rum, fäst med klämmor. Röd och blå sko samt en träbit syns på golvet bredvid.
Skapa konto
Vattenrör kopplade med mässingsfördelare och monterade i träregel mot en OSB-skiva.
Skapa konto

Slutresultatet blev väldigt bra, och tempen är nu runt 20 i båda rummen:
Vit radiator monterad på en vit vägg i ett rum med grå matta, nyinstallerad för förbättrad uppvärmning i källare.
Skapa konto
Vit radiator installerad i hörnet av ett rum med grå och vitvägg. Röd matta och gymutrustning syns på golvet.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 18 till
  • Laddar…
Byggställning framför tegelvägg med ett fönster delvis täckt av plast, armeringsarbete pågår.
Skapa konto

Näst sista fönstret befriat från rö..rostande armering, blev färdig men det är inte ljust nog för en vettig bild.
Hoppas på att kunna ta sista fönstret imorgon.

• Gilla
Kjell_G och 7 till
  • Laddar…
Hann börja igår och förbereda för att mura idag.
Var en liten sättningsspricka vilket gjorde att mer behövde fixas på detta fönster.

10/10 fönster är fixade. Känns som galvat bistål kommer hålla, de gamla galvade kramlorna ser ut som nya (intressant nog enda stället jag hittade kramlor på, och där var det två).

Tegelvägg med ett fönster under renovering, byggställning placerad framför, lövverk och himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Tegelvägg med plasttäckta fönster, byggställning och stege framför. Förberett för murning på ett hus.
Skapa konto

Fasad med fönster täckt av plast, stege och byggställning syns. Förbereder för murning, omgiven av buskar och trähusets tak i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Finns inga gym i skogen men det är inget som saknas.
Idag drog jag utan hjälp upp 70 m pem slang med tillhörande kabel och pump som hängt i brunnen sedan 1983. Vätan och en lätt slembildning gjorde det till veckans utmaning.🤪

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Kjell_G och 8 till
  • Laddar…
Skrapat ner spåntapeten i detta rum, spackling av tak och alla hörn nästa.

Skarvspacklingen som syns är originalet och där hade inte gamla tapeten fäst alls.

Rum under renovering med avskalade väggar och spacklade skarvar, ett fönster och en arbetslampa på stativ. Verktyg och material på golvet.
Skapa konto

Renovering av rum med borttagna tapeter och spacklade väggar, två fönster och verktyg synliga inuti rummet.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
Har börjat spika upp de sista listerna på nya verandan. Massa speciallösningar för att kompensera att jag beställde lite höga fönster. Veranda med höga fönster, växt på bord, stol samt ljus taklist; del av byggprojekt med speciallösningar.
Skapa konto
Stora fönster på en veranda, omgivna av växter och ljusstakar, med utsikt över träd och ett vinterlandskap vid solnedgång.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
sinuslinus och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.