Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Var det stor skillnad?
Bilden visar 1h, de andra gick på 0.74 kW
Blir ju lite på ett år…

Byggt inbrottsäkert eldskydd. Vi vet att det finns grindar att köpa men vi har två vettvillingar tillika pyromaner så det fick bli detta för att våga tända alls.

• Öppen spis i vardagsrum med trägrind som skydd. Eldstad omgiven av soffor och växter. Parkettgolv och stora fönster i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Jag har också haft planer på att bygga ett skydd till mina tunnor, men jag har bara skjutit på det sedan 2018 så jag har alltså ett par år kvar innan sambon tar saken i egna händer, om jag utgår ifrån ditt exempel.

En halvt relaterad fråga; Hur funkar det att rulla ut tunnorna ur det där skyddet? I vår kommun är hjulen på tunnorna placerade så att man behöver luta tunnan bakåt för att kunna rulla dem och om man då har en öppning till huset/skyddet enligt ditt så innebär det att man antingen behöver rulla in tunnorna med hjulen utåt mot öppningen, eller så behöver man alltså tippa tunnan inåt/bakåt och rulla den mot sig när man ska ta ut den. Placerar man tunnan med hjulen mot öppningen, som känns mest rimligt, så öppnas istället locket till tunnan åt fel håll.
Det är jobbigt nu då det är en ram som går under dörren, så man har en 10cm hög tröskel att lyfta ut den över. Jag har tänkt jag får fixa ett trägolv på insidan så är den lättare att få ut. In igen går lätt då den är tom.

Det skulle gått att byggt konstruktionen så den är öppen på botten, det var min plan om jag hade byggt själv. Typ såhär, fast inte ett pulpettak, det gillar jag inte:

Träkonstruktion med tre väggar och pulpettak, enligt diskussion om att bygga en egen utan pulpettakstil.
Skapa konto

• Gilla
Oskick
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
För lite att göra? Roade mig med att mäta energiåtgång för tre olika program på diskmaskinen - Eco, Auto och 1h.
I de vi haft står förbrukningen i manualen, jag brukar skruva ut det och sätta upp på insidan av ett skåp i närheten så man kan jämföra.

• Manual med programöversikt för diskmaskin, inklusive illustrationer och tabell som visar tid, ström- och vattenförbrukning för olika program.
    Skapa konto
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
I de vi haft står förbrukningen i manualen, jag brukar skruva ut det och sätta upp på insidan av ett skåp i närheten så man kan jämföra.
Om man inte mäter vet man inte om de där siffrorna stämmer...

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man inte mäter vet man inte om de där siffrorna stämmer...
… och när man mäter vet man att de inte gör det. 😉

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag tröttnade på golven i barnrummen och installerade kattlucka i ytterdörren till tvättstugan istället. Luckan hade jag sedan tidigare, men det nya är en AI-modul som blockerar chipavläsningen om kattskrället får för sig att ha sällskap hem.

Kattlucka installerad i en dörr, visande en AI-modul som kontrollerar chipavläsningen, omgiven av träpanel och golv av plyfa.
Skapa konto

ZeroMouse heter anordningen, och jag hoppas den funkar för jag har tröttnat på att plocka inälvor och jaga gnagare mellan stolar och bord.

Sen var det bara att ta fram stållinjalen, ritbordet, hållfasthetstabeller och skärmmössa. De små liven (katterna alltså) måste ju kunna nå luckan utifrån också. Många minuter senare var ritningen teoretiskt färdig, så jag skred till verket och skapade detta under av plockepinn och överblivet skivmaterial.
Skruvar i ändträ, snedsågad läkt och riktigt skarpa hörn på plyfan kommer att göra susen i den mörka vinternatten när man ska ut till förrådet och hämta en fryspizza.
Självbyggd trappa av träplankor leder till en kattlucka monterad i en trävägg, med en blå kasse och plastlåda intill.
Skapa konto

Sakta men säkert fylls telefonen av bilder på jättestora nosar. Än så länge inga små nosar (musar, möss, nosar, nöss?)

Närbild av en katts nos fångad av en ZeroMouse AI-modul som registrerar inga byten detekterade.
Skapa konto
Närbild av en katts ansikte fångad av en AI-modul vid kattluckan, med texten "No prey detected" och datum.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 15 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Jag tröttnade på golven i barnrummen och installerade kattlucka i ytterdörren till tvättstugan istället. Luckan hade jag sedan tidigare, men det nya är en AI-modul som blockerar chipavläsningen om kattskrället får för sig att ha sällskap hem.

[bild]
ZeroMouse heter anordningen, och jag hoppas den funkar för jag har tröttnat på att plocka inälvor och jaga gnagare mellan stolar och bord.

Sen var det bara att ta fram stållinjalen, ritbordet, hållfasthetstabeller och skärmmössa. De små liven (katterna alltså) måste ju kunna nå luckan utifrån också. Många minuter senare var ritningen teoretiskt färdig, så jag skred till verket och skapade detta under av plockepinn och överblivet skivmaterial.
Skruvar i ändträ, snedsågad läkt och riktigt skarpa hörn på plyfan kommer att göra susen i den mörka vinternatten när man ska ut till förrådet och hämta en fryspizza.
[bild]

Sakta men säkert fylls telefonen av bilder på jättestora nosar. Än så länge inga små nosar (musar, möss, nosar, nöss?)

[bild][bild]
Hahah briljant! Visste inte att det fanns. Vi har precis installerat vår men blir kanske till att byta. Vaknade häromnatten av att en av terroristerna dragit in en stackars skrikande mus. I sängen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hittade en platt mus utanför toaletten på övervåningen imorse. Har antagligen tagit sig in via osb-golvet på entreplan och sedan tagit trappan upp. Väl där stötte den på vår second line defence, alltså katten...

• Haha
Kakelugnen566
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Hahah briljant! Visste inte att det fanns. Vi har precis installerat vår men blir kanske till att byta. Vaknade häromnatten av att en av terroristerna dragit in en stackars skrikande mus. I sängen.
Själva AI-modulen är helt fristående från luckan. Jag tittade först på en lucka som heter OnlyCat, men dels var det väldigt mycket pengar för helt ny lucka och sen så var det bara bytesdetektionen som saknades på vår SureFlap Connect eller vad den nu heter.
ZeroMouse-modulen har inget att göra med luckan annat än att den stör ut chipavläsningen genom att simulera ett eget kattchip (tror jag, det borde vara det den gör i alla fall), så det var inget svårt val när jag väl hittade den på nätet. Utvecklad i Tyskland tror jag.

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Lite ’spänning’ i vardagen att få se baksidan på det gamla bastuaggregatet som satt.
Baksida av ett gammalt bastuaggregat med exponerade elkablar, monterat på trägolv.
Skapa konto

Harvia the Wall på plats!
Svart Harvia bastuaggregat med stenar ovanpå, placerat i ett hörn av bastun.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Rev ett kök. Väggarna är i aningen sämre skick än förväntat...
Rivet kök med trasiga väggar och exponerade ledningar, tecken på slitna och oanvändbara material efter renovering, delvis avskalat tapet.
Skapa konto
Avrivet kök med skadade väggar och synliga kablar. Kakel har tagits bort och bakomliggande ytor är ojämna och slitna.
Skapa konto
Vägg med avskalad panel, synliga rör och trasig isolering efter rivning av kök.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Kjell_G och 5 till
  • Laddar…
J
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Rev ett kök. Väggarna är i aningen sämre skick än förväntat...
[bild][bild][bild]
Det var väl onödigt att riva så brutalt😉

• Haha
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
J Jansson69 skrev:
Det var väl onödigt att riva så brutalt😉
Jag rev med silkesvantar. Otroligt att föregående plattsättare ens fått kaklet att fästa på den här jävla skiten. Kommer få riva ner allt till reglarna och börja om.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.