4 826 389 läst ·
33 455 svar
4826k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Var det stor skillnad?
Det är jobbigt nu då det är en ram som går under dörren, så man har en 10cm hög tröskel att lyfta ut den över. Jag har tänkt jag får fixa ett trägolv på insidan så är den lättare att få ut. In igen går lätt då den är tom.B Bonzo2000 skrev:Jag har också haft planer på att bygga ett skydd till mina tunnor, men jag har bara skjutit på det sedan 2018 så jag har alltså ett par år kvar innan sambon tar saken i egna händer, om jag utgår ifrån ditt exempel.
En halvt relaterad fråga; Hur funkar det att rulla ut tunnorna ur det där skyddet? I vår kommun är hjulen på tunnorna placerade så att man behöver luta tunnan bakåt för att kunna rulla dem och om man då har en öppning till huset/skyddet enligt ditt så innebär det att man antingen behöver rulla in tunnorna med hjulen utåt mot öppningen, eller så behöver man alltså tippa tunnan inåt/bakåt och rulla den mot sig när man ska ta ut den. Placerar man tunnan med hjulen mot öppningen, som känns mest rimligt, så öppnas istället locket till tunnan åt fel håll.
Det skulle gått att byggt konstruktionen så den är öppen på botten, det var min plan om jag hade byggt själv. Typ såhär, fast inte ett pulpettak, det gillar jag inte:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
I de vi haft står förbrukningen i manualen, jag brukar skruva ut det och sätta upp på insidan av ett skåp i närheten så man kan jämföra.K Kjell_G skrev:
Jag tröttnade på golven i barnrummen och installerade kattlucka i ytterdörren till tvättstugan istället. Luckan hade jag sedan tidigare, men det nya är en AI-modul som blockerar chipavläsningen om kattskrället får för sig att ha sällskap hem.
ZeroMouse heter anordningen, och jag hoppas den funkar för jag har tröttnat på att plocka inälvor och jaga gnagare mellan stolar och bord.
Sen var det bara att ta fram stållinjalen, ritbordet, hållfasthetstabeller och skärmmössa. De små liven (katterna alltså) måste ju kunna nå luckan utifrån också. Många minuter senare var ritningen teoretiskt färdig, så jag skred till verket och skapade detta under av plockepinn och överblivet skivmaterial.
Skruvar i ändträ, snedsågad läkt och riktigt skarpa hörn på plyfan kommer att göra susen i den mörka vinternatten när man ska ut till förrådet och hämta en fryspizza.
Sakta men säkert fylls telefonen av bilder på jättestora nosar. Än så länge inga små nosar (musar, möss, nosar, nöss?)
Logga in
Skapa konto
ZeroMouse heter anordningen, och jag hoppas den funkar för jag har tröttnat på att plocka inälvor och jaga gnagare mellan stolar och bord.
Sen var det bara att ta fram stållinjalen, ritbordet, hållfasthetstabeller och skärmmössa. De små liven (katterna alltså) måste ju kunna nå luckan utifrån också. Många minuter senare var ritningen teoretiskt färdig, så jag skred till verket och skapade detta under av plockepinn och överblivet skivmaterial.
Skruvar i ändträ, snedsågad läkt och riktigt skarpa hörn på plyfan kommer att göra susen i den mörka vinternatten när man ska ut till förrådet och hämta en fryspizza.
Logga in
Skapa konto
Sakta men säkert fylls telefonen av bilder på jättestora nosar. Än så länge inga små nosar (musar, möss, nosar, nöss?)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hahah briljant! Visste inte att det fanns. Vi har precis installerat vår men blir kanske till att byta. Vaknade häromnatten av att en av terroristerna dragit in en stackars skrikande mus. I sängen.pjgb skrev:
Jag tröttnade på golven i barnrummen och installerade kattlucka i ytterdörren till tvättstugan istället. Luckan hade jag sedan tidigare, men det nya är en AI-modul som blockerar chipavläsningen om kattskrället får för sig att ha sällskap hem.
[bild]
[bild]
[bild][bild]
Hittade en platt mus utanför toaletten på övervåningen imorse. Har antagligen tagit sig in via osb-golvet på entreplan och sedan tagit trappan upp. Väl där stötte den på vår second line defence, alltså katten...
Själva AI-modulen är helt fristående från luckan. Jag tittade först på en lucka som heter OnlyCat, men dels var det väldigt mycket pengar för helt ny lucka och sen så var det bara bytesdetektionen som saknades på vår SureFlap Connect eller vad den nu heter.Vrana skrev:
ZeroMouse-modulen har inget att göra med luckan annat än att den stör ut chipavläsningen genom att simulera ett eget kattchip (tror jag, det borde vara det den gör i alla fall), så det var inget svårt val när jag väl hittade den på nätet. Utvecklad i Tyskland tror jag.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 703 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 703 inlägg
Rev ett kök. Väggarna är i aningen sämre skick än förväntat...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto