J Jansson69 skrev:
Vad ersätter du dem gamla armeringen med?
Förzinkat bistål.

Borde hålla 50år till.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Förzinkat bistål.

Borde hålla 50år till.
Ja det gör det, men det finns rostfria kamstål ifall du skulle vilja ha..
Oftast en beställningsvara dock..
Se till att du får täckskikt om bistålet bara så behöver du förmodligen inte oroa dig över det mer..

J Jansson69 skrev:
Ja det gör det, men det finns rostfria kamstål ifall du skulle vilja ha..
Oftast en beställningsvara dock..
Se till att du får täckskikt om bistålet bara så behöver du förmodligen inte oroa dig över det mer..
Jepp! Hade jag kunnat få tag på dem enkelt hade jag tagit såna, men det var på sin höjd förzinkade jag kunde hitta.

Har lagt dem så gott jag kan mitt i bruket, den förra armeringen hade de lagt direkt på stenen och sedan lagt bruk på 🙄

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Täthetsprovat mina undertrycksventilerade källarväggar. Det är lite pilligt, men det går rätt bra att få lufttätt. Är det många genomföringar blir det dock lite drygt att bygga lådor runt. Hade varit enklare med installationsutrymme men kan inte offra det utrymmet.

Källarväggar med undertrycksventilation och plastisolering, byggverktyg på en arbetsbänk, stege och dammsugare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Täthetsprovning av källarvägg med rökpenna och gröna ventilationskomponenter synliga i träram.
Skapa konto

Äntligen dax att börja skiva vägg!

• Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Eldade senast i går i täljstenskamien.

Började elda vid 15-tiden i dag

Nu 18.00 Gött o varmt.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Eldade senast i går i täljstenskamien.
Har du skrotat täljstensugnen eller har du helt enkelt flera eldstäder?

Ha.... Första 15 var begreppet kamin. Som där jag är uppfödd är liktydigt med eldstad

Eldstad med kokmöjlighet var en spis, t ex köksspis.

Täljstensugn har jag gått över till sen jag typ började skriva mer frekvent på forum.

Trådat om ett uttag, började rycka lite men inget rörde sig i ändarna. Letade runt lite och hittade en dosa på det absolut sämsta stället inne i hörnet av en garderob
Öppet skåp i garderobshörn med synligt eluttag högst upp, svårtillgängligt på grund av placeringen.
Skapa konto

Garderobshörn med träsida och mörk panel, visar placering av en dosa för elinstallation.
Skapa konto

Där är den! Hur får jag in mig själv utan att braka ner hela skiten?

Stege står framför ett öppet skåp högt upp på väggen i ett rum, med verktyg och dammsugare i närheten.
Skapa konto

Adapt and overcome som dom säger
Arbetsställningen får 2,5 av 10

Elektriska kablar och en dosa i ett hörn av en garderob, med träytor och en spikpistol synliga på golvet.
Skapa konto

Jord redan framdraget...

Elektriska kablar sticker ut från en rund öppning i en blå vägg med skrapad färg.
Skapa konto

Där kom den ut, wohoo!

• Gilla
Mikael_L och 18 till
  • Laddar…
Rivit ett gammalt plåttak i dåligt skick och ersatt det med råspont under helgens ljusa timmar. Passade på att förlänga takfoten i framkant och bakkant. Takpappen får vänta tills nästa helg så en presenning ligger nu över som provisorium. Inte en optimal tid under året för detta och en utmaning att krypa runt och riva frostigt plåttak när närmsta människa är en kilometer bort.
Röd byggnad med nytt råsponttak, omgiven av fält och träd. Stege och presenning syns i förgrunden framför byggnaden.
Skapa konto
Rött skjul med förlängt takfot, omgiven av skog. Skottkärra och material ligger på bord framför.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 8 till
  • Laddar…
Tömde badtunnan, jag konstaterade att den rymmer 1450-1500 liter ungefär (jag fick ur den 1400 liter, men den var inte helt full). Jag fyllde temporärt i mina IBC-tankar (just för att mäta innehållet i tunnan) som egentligen borde ha varit i garaget redan förra vintern, men nu skall de in. Den på 600 liter kommer att stå ovanpå den på den på 1000 liter för att de inte skall ta så mycket plats.

Bytte också bollar i filtret:
En skål fylld med brunvita filterbollar som används för att rena vatten i en badtunna, placerad på ett betonggolv.
Skapa konto

De gör uppenbarligen en hel del nytta också. Nu skall de få åka tvättmaskin (i tvättpåsar).

När jag skulle fylla på vatten så kom det inget, slangen hade hunnit frysa över natten. Tog in den i garaget (+8 grader) i en timme och det räckte, det kom iofs mycket "slush" till en början. Men nu fylls tunnan igen. Det tar ca fyra timmar då jag har egen brunn och jag därför håller igen lite på flödet (även om vattnet aldrig har tagit slut).

• Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Gårdagens projekt blev fortsättning på armeringsbytet, foton från idag då det var för mörkt att ta foton när jag var färdig.
5/10 fönster fixade, snart behöver jag hitta en plattform att stå på då de sista tre är ~2.5m upp.

Röd tegelfasad med ett källarfönster delvis omgivet av trä. En kran till höger och stentrappa till vänster.
Skapa konto

Gör dessa ett åt gången, mest för att jag inte har någon aning om resten skulle orka hålla sig uppe om jag tog allt samtidigt.
Röd tegelvägg med tre fönster nära marknivå, omgärdade av murgröna.
Skapa konto

Gjorde även en hålkäl mot källardörren, om jag slabbar för mycket i trappen så rinner vatten in under dörren.

Brun dörr med vertikala paneler, hålkäl framför för att förhindra vatteninträngning; omgivande betongyta med vattenpläckar.
Skapa konto

• Gilla
AXS och 8 till
  • Laddar…
Gjort slag i saken att påbörja ett byte av bastuaggregatet som följde med huset.
Har inte vågat att ens testköra den...
Någon som är sugen på en Helo? 😅👌
Hittar dessvärre inte typskylten.

• Gammalt Helo bastuaggregat med stenlagda element; modell och effekt ej angiven.
    Skapa konto
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Sex år, en miljon och jag vet inte hur många dagars jobb senare kopplades det kommunala avloppet så äntligen in. Ett stort steg framåt, men helt orimligt på så många sätt.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Kjell_G och 7 till
  • Laddar…
Du får gärna berätta mer!

mexitegel mexitegel skrev:
Du får gärna berätta mer!
Det är egentligen ingenting unikt med min situation och jag vill inte outa mig fullständigt här. Men kommunalt avlopp är på väg här över hela kommunen verkar det, en etapp i taget. Tillräckligt många motsätter sig utvecklingen för att överklaga och obstruera allt som går. Hit har mycket av tiden gått. (Själv är jag inte i det lägret då jag egentligen tycker att det här är en bra utveckling, bara orimligt kostsam). Kommunen lägger avloppet i vägen så det är rätt mycket som görs om. Kostnaden läggs ut på de boende i varje etapp, nästan trekvarts miljon fördelat hälften på vägen (inte valfritt) och hälften på avloppet (inte heller valfritt). Även den tiden tog rätt lång tid. Sedan ska alla upphandla egen grävning på tomten och därtill hörande arbete. Sista kvartsmiljonen. (Tekniskt sätt valfritt, men jag vill ju ha kommunalt vatten och avlopp). Det mesta av min egen tid har gått åt till att avveckla diverse andra tidigare spännande toalettlösningar. (Jag hade innan detta fyra stycken helt oberoende, delandes inga komponenter). Och idag kom kommunens underentreprenör ut och tog anläggning i drift.

• Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.