useless useless skrev:
Verkligen?
Man inser direkt att det är en fejkbild då varningsflaggan saknas.

• Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Tänker du @sinuslinus på de drygt 34 m långa timmerbilar som kör till Kindasågen?
Jag trodde de extra långa timmerbilarna är 30 meter långa. Men de tar väl inte längre virke bara en trave till?

Allt är väl optimerat som en enhet. Allt från timmerbil till intag på sågverken och produktionen där.

Småsågar borde kunna leverera längre. Personligen tycker jag att 5,4 m långt virke är opraktiskt nog att hantera..

S sinuslinus skrev:
Jag trodde de extra långa timmerbilarna är 30 meter långa. Men de tar väl inte längre virke bara en trave till?

Allt är väl optimerat som en enhet. Allt från timmerbil till intag på sågverken och produktionen där.

Småsågar borde kunna leverera längre. Personligen tycker jag att 5,4 m långt virke är opraktiskt nog att hantera..
Derome lär kunna leverera 840cm oskarvat.

nikasp
Renoverar barnrum och hittade ett påskägg. Det är inte nån givare för golvvärme utan en elkabel. Den går troligen ner till vad som 1984 var en carport under ena sidan av huset men numer ett dubbelgarage sedan kanske 1990.

Ser en kabel i gubben under diskhon i tvättstugan. Spänningslös men jag och elektrikern hade/har två okända säkringar när vi bytte central. Den ena har jag listat ut går till vägguttag mellan garageportarna men den här är okänd. Kanske till en radiator som vi rivit bort, men kablar kvar.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
nikasp
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har frågor... Om Aggarps tegelbruk.
Där måste ju finnas ett antal till eftersom ett heter nr8.

Min gammelmorfar (född 1900) jobbade för övrigt på Veberöds tegelbruk, men lär ha gått i pension när vårt hus byggdes.
Mycket intressant, vi har ett soldattorp i Julita i Sörmland och teglet kommer från bruket 3 km bort:

Man handskas ganska varligt med det tegel vi har med vetskap om vilket slit det var och att nytt inte går att få tag på. Har köpt en släpkärra från närheten så jag har hyfsat i reserv.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
B
Uppfräschning i tvättstugan under 10 tusen!

En till bänkskiva ska på plats och tvätt och tork!

• Tom tvättstuga med kala väggar och betonggolv, redo för renovering och installation av bänkskiva samt tvättmaskin och torktumlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörna av tvättstuga med blommigt tapetmönster och en monterad bänkskiva med diskho; verktyg och material i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Kjell_G och 7 till
  • Laddar…
nikasp
Bredspacklar för första gången nånsin. Två timmar för EN vägg och hela burken gick åt. Har nog lagt på lite onödigt mycket så ska se om jag tar mig varvet runt innan nästa burk tar slut (räckte inte riktigt hela som synes). Dörr på ena kortväggen och fönster plus radiator på andra så det kan gå.

Det tar sig sa mordbrännaren. Kommer att gå betydligt snabbare nu. Gräsänkling så kan köra på tills jag svimmar.

• Vägg under renovering visar ojämnt applicerad spackel i ett rum med träpanel i taket och arbetsbänk framför.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
nikasp
B Bannerb skrev:
Uppfräschning i tvättstugan under 10 tusen!

En till bänkskiva ska på plats och tvätt och tork!
Så fint! Vi la typ 110000 på att leja ut ytskikt och flytt av panna plus en hel del rördragning och hade en superfräsch tvättstuga i ett år innan ett större hus dykte upp. Nu har vi en väl fungerande men FUL och gammal, enda bra är uppkopplade maskiner och sen köpte jag ett värmepumpstorkskåp men inredningen 😢

nikasp
Mycket nöjd med Flexen jag köpte begnad.
Rum under renovering med målarbord och verktyg, isolering i taket och en bygglampa.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 10 till
  • Laddar…
B
så ja!

• Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, bänk med diskho, korgar och förvaringsskåp. Ljus tapet i bakgrunden och en randig matta på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Götesjö och 17 till
  • Laddar…
Riktat sista väggen i blivande badrum/tvättstuga/bastu.

Lite snett är inte lett. Diffade ju inte mer än 35 mm i vertikalled som värst på ett par ställen 😀.

Träramverk av en vägg med reglar i ett pågående bygge av badrum/tvättstuga/bastu.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Panik när man rensat vattenlåset, men får inte tillbaks det pga oringen är för gammal och utvidgats. Halva huset luktar avlopp och det vimlar av avloppsflugor

Riktigt lyxigt att kunna hitta precis rätt del till ett 30 år gammalt avlopp och hemlevererad på en dag för 150kr.

• Badrumsgolv med öppet vattenlås och en ny, inplastad reservdel från Vieser på golvet bredvid.
    Skapa konto
  • Vattenlås på golvbrunn med ett flexibelt rör synligt. Locket är lyft och rören är omlagda för reparation.
    Skapa konto
  • Gilla
16386 och 13 till
  • Laddar…
Insåg att tiden för uteprojekt hastigt går mot sitt slut, så förra helgen tog jag tag i det viktigaste kvarvarande, stenläggning i carporten:
Stenlagd carport med röd vägg och verktyg hängande på sidan. Omarkerad mark i förgrunden, redo för paddning och fogsand.
Skapa konto

Totalt 10h effektiv arbetstid för att lägga knappa 35kvm. Jag var ganska mör efteråt.

Idag tog jag tag i finliret och kapade till och la halvstenarna, tog väl dryga 2h till:
Stenläggning i carport med olika storlekar av stenar intill en röd trävägg och diverse verktyg hängande på väggen.
Skapa konto

Ska gå över allt med paddan + fogsand, borde hinna det i helgen innan det blir en miljard minus.

Ska bli jävligt skönt att inte dra in en massa grus i garaget den här vintern.

• Gilla
breakman och 23 till
  • Laddar…
Fixat armering över fönster 2 samt 3 av totalt 10 som behöver fixas.

Murverk med fönster, armering över fönsteröppning och byggredskap på gräsmattan framför en tegelvägg.
Skapa konto
Armering över fönster, nummer 2 och 3 av 10, i röd tegelvägg med enkelglasfönster och betongbas, omgivande gräs och växter.
Skapa konto
Armeringsjärn på marken, framför en tegelvägg och träbrädor, del av renoveringsprojekt för fönster.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Fixat armering över fönster 2 samt 3 av totalt 10 som behöver fixas.

[bild][bild][bild]
Vad ersätter du dem gamla armeringen med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.