4 826 403 läst ·
33 455 svar
4826k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Vi behöver ringa sotaren innan vi kan börja elda då skatorna behagade bygga bo i rökkanalen trots både huva och galler. Men de har lyckats trycka ner gallret så långt att vi inte kan vare sig trycka upp eller ner boet.K Kakelugnen566 skrev:
Nu har det börjat bli slagsmål mellan skatorna om byggnadsdelarna så hög tid att få bort det och sätta nytt galler
Ni kan ju elda upp det, skorsten har ni ju så ni kan ju styra röken rätt...4774 skrev:
Vi behöver ringa sotaren innan vi kan börja elda då skatorna behagade bygga bo i rökkanalen trots både huva och galler. Men de har lyckats trycka ner gallret så långt att vi inte kan vare sig trycka upp eller ner boet.
Nu har det börjat bli slagsmål mellan skatorna om byggnadsdelarna så hög tid att få bort det och sätta nytt galler
Nja, vi har två gånger kanaler och den som leds från kaminen är invändigt med en gummislang a la bastant. Så att elda upp det är mer eller mindre omöjligt. Skatbon är kompakta och anlaggda med ytterst noggrann precision och väldigt svårt att få bort.pacman42 skrev:
Men vi har världens trevligaste sotare så att få honom att komma och hjälpa till är inte något problem.
Det svåra är att bli av med honom 😄
Har samma bekymmer i min andra skorsten, där har kajor lyckats flytta på det tunga gallret och slängt ner pinnar. Så där är det eldningsförbud 🤷♀️4774 skrev:
Vi behöver ringa sotaren innan vi kan börja elda då skatorna behagade bygga bo i rökkanalen trots både huva och galler. Men de har lyckats trycka ner gallret så långt att vi inte kan vare sig trycka upp eller ner boet.
Äh, jag har aldrig blivit klok på den kaminen, så det är länge sen som jag eldade i den4774 skrev:
Men har fått hjälp med att fixa nätet till skorstenen i år så att det sitter bättre. Så kajorna orkar inte flytta på det längre
De första åren här var hopplösa när kajungarna skulle ut och övningsflyga vid soluppgång, inte kul när man skulle upp och jobba...
Hahaha för oss var det mest bara roligt med de små fågelungarna iom att varje gång vi öppnade kylskåpet så lät det som om vi hade stängt in dem där 😀.K Kakelugnen566 skrev:Äh, jag har aldrig blivit klok på den kaminen, så det är länge sen som jag eldade i den
Men har fått hjälp med att fixa nätet till skorstenen i år så att det sitter bättre. Så kajorna orkar inte flytta på det längre
De första åren här var hopplösa när kajungarna skulle ut och övningsflyga vid soluppgång, inte kul när man skulle upp och jobba...
Jag älskar skator och deras små hyss. Härliga fåglar, smarta är de också. Bygger säkrare bon än vi gör 😄.
Kajor var det länge sedan som jag såg här tyvärr.
Dom finns det gott om här, och även skator. De bor i tallarna runt ikring och för några år sen byggde de ett bo i min stora paradisbuske..4774 skrev:
Hahaha för oss var det mest bara roligt med de små fågelungarna iom att varje gång vi öppnade kylskåpet så lät det som om vi hade stängt in dem där 😀.
Jag älskar skator och deras små hyss. Härliga fåglar, smarta är de också. Bygger säkrare bon än vi gör 😄.
Kajor var det länge sedan som jag såg här tyvärr.
Puh! Ska grusas ca 140 kvm uppfart på måndag så bråttom att fixa kondensavledning från nya LLVP och kapat ner massa barrbuskar. Kånkat plattor och handgrävt ut ett förråd osv. Kommer att somna ovaggad idag 😀
Vet att grå rör inte är tänkta att grävas ner men det där var det bästa jag kunde komma på för värmekabel och pancake.
Vet att grå rör inte är tänkta att grävas ner men det där var det bästa jag kunde komma på för värmekabel och pancake.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto