4774
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]
Första brasan denna höst. Väldigt stor temperaturskillnad mot igår, då var det +20° idag endast +10°
Förra årets premiärbrasa skedde 12 september, så betydligt varmare höst i år. 🍁🍁🍂
Vi behöver ringa sotaren innan vi kan börja elda då skatorna behagade bygga bo i rökkanalen trots både huva och galler. Men de har lyckats trycka ner gallret så långt att vi inte kan vare sig trycka upp eller ner boet.

Nu har det börjat bli slagsmål mellan skatorna om byggnadsdelarna så hög tid att få bort det och sätta nytt galler

• Arg
Kakelugnen566
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vi behöver ringa sotaren innan vi kan börja elda då skatorna behagade bygga bo i rökkanalen trots både huva och galler. Men de har lyckats trycka ner gallret så långt att vi inte kan vare sig trycka upp eller ner boet.

Nu har det börjat bli slagsmål mellan skatorna om byggnadsdelarna så hög tid att få bort det och sätta nytt galler
Ni kan ju elda upp det, skorsten har ni ju så ni kan ju styra röken rätt...

4774
pacman42 pacman42 skrev:
Ni kan ju elda upp det, skorsten har ni ju så ni kan ju styra röken rätt...
Nja, vi har två gånger kanaler och den som leds från kaminen är invändigt med en gummislang a la bastant. Så att elda upp det är mer eller mindre omöjligt. Skatbon är kompakta och anlaggda med ytterst noggrann precision och väldigt svårt att få bort.

Men vi har världens trevligaste sotare så att få honom att komma och hjälpa till är inte något problem.

Det svåra är att bli av med honom 😄

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
K
4774 4774 skrev:

Har samma bekymmer i min andra skorsten, där har kajor lyckats flytta på det tunga gallret och slängt ner pinnar. Så där är det eldningsförbud 🤷‍♀️

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
K Kakelugnen566 skrev:
Har samma bekymmer i min andra skorsten, där har kajor lyckats flytta på det tunga gallret och slängt ner pinnar. Så där är det eldningsförbud 🤷‍♀️
Får göra det jag kommer göra ~ ringa sotaren 😀

K
4774 4774 skrev:
Får göra det jag kommer göra ~ ringa sotaren 😀
Äh, jag har aldrig blivit klok på den kaminen, så det är länge sen som jag eldade i den
Men har fått hjälp med att fixa nätet till skorstenen i år så att det sitter bättre. Så kajorna orkar inte flytta på det längre
De första åren här var hopplösa när kajungarna skulle ut och övningsflyga vid soluppgång, inte kul när man skulle upp och jobba...

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
K Kakelugnen566 skrev:
Äh, jag har aldrig blivit klok på den kaminen, så det är länge sen som jag eldade i den
Men har fått hjälp med att fixa nätet till skorstenen i år så att det sitter bättre. Så kajorna orkar inte flytta på det längre
De första åren här var hopplösa när kajungarna skulle ut och övningsflyga vid soluppgång, inte kul när man skulle upp och jobba...
Hahaha för oss var det mest bara roligt med de små fågelungarna iom att varje gång vi öppnade kylskåpet så lät det som om vi hade stängt in dem där 😀.

Jag älskar skator och deras små hyss. Härliga fåglar, smarta är de också. Bygger säkrare bon än vi gör 😄.

Kajor var det länge sedan som jag såg här tyvärr.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
K
4774 4774 skrev:
Hahaha för oss var det mest bara roligt med de små fågelungarna iom att varje gång vi öppnade kylskåpet så lät det som om vi hade stängt in dem där 😀.

Jag älskar skator och deras små hyss. Härliga fåglar, smarta är de också. Bygger säkrare bon än vi gör 😄.

Kajor var det länge sedan som jag såg här tyvärr.
Dom finns det gott om här, och även skator. De bor i tallarna runt ikring och för några år sen byggde de ett bo i min stora paradisbuske..

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tänk vad lite mer ljus kan göra en glad
Modernt LED-lysrör installerat i taket i ett rum, med hyllor och ett fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bytte från gamla trötta till nya moderna LED-lysrör. 2000 lumen, ja tack!

• Gilla
Kjell_G och 8 till
  • Laddar…
Jag och barnen håller på med ett konstprojekt i källaren. Frugan var inte hemma under arbetet…🤪

Miniatyrstad byggd av leksaker och små figurer på väggen, skapad som konstprojekt i källare.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Jiji och 8 till
  • Laddar…
nikasp
Puh! Ska grusas ca 140 kvm uppfart på måndag så bråttom att fixa kondensavledning från nya LLVP och kapat ner massa barrbuskar. Kånkat plattor och handgrävt ut ett förråd osv. Kommer att somna ovaggad idag 😀
Vet att grå rör inte är tänkta att grävas ner men det där var det bästa jag kunde komma på för värmekabel och pancake.
Luftvärmepump på vägg bredvid dörr, med grått rör anslutet till orange rör för kondensavledning, omgiven av grus och löv.
Skapa konto

Släpvagn fylld med nedkapade barrbuskar bredvid en uppfart. En skottkärra och jordhög syns vid sidan av en vit staket.
Skapa konto

Bild på en uppfart med grönska och en mur, bredvid ett garage med två portar. Höstlöv på marken och en parkerad bil syns i kanten.
Skapa konto

Värmepump installerad utomhus på husvägg med grå rör för kondensavledning nedgrävt i marken, intill en dörr och orange dräneringsrör.
Skapa konto

Grå ventilationsrör från en luft/vatten-värmepump installerat i marken bredvid en orange avloppsledning och en vit byggnadsvägg.
Skapa konto

Orange avloppsrör vid en husvägg i en grävd grop, med grått rör för kondensavledning från en luft-luftvärmepump.
Skapa konto

• Gilla
fribygg och 7 till
  • Laddar…
U
Grå rör är väll ok upp till 1m från byggnad?

Tegelgolv nära färdigfogning med städverktyg bredvid. Golvet är ofärdigt och har nyligen blivit fogat inför sotarens besök.
Skapa konto

Fogat lite vidare på tegelgolvet. Snart kommer sotaren och då måste det vara fogat, rengjort och ytbehandlat.

Om vi haft full koll på hur lång tid det skulle ta hade vi nog valt klinker istället...

• Gilla
  • Älska
cpalm och 9 till
  • Laddar…
Men en helt annan känsla. Blir det någon variant av efterbehandling?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Men en helt annan känsla. Blir det någon variant av efterbehandling?
En... uhm... någonting-emulsion och sedan vax.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.