4 827 008 läst ·
33 457 svar
4827k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Smällt upp bjälklag till en trädgårdsbod; fick laska ihop en golvbalk av spill, men saknar ändå en halvmeter för att laska ihop en till.
Nån räknar för dåligt, eller så gör vi som vanligt och skyller på Byggmax längder 🤪
(För en gångs skull fanns allt jag ville ha i lämpliga längder, så det är kanske orättvist…)
Håller på o förbrukar så mycket som möjligt av virkeslagret hemma inför vintern, så jag vägrar köpa 2 m spill. Det blir nog vitt till sista balken, ska ju ändå bli väggar o tak.
Nån räknar för dåligt, eller så gör vi som vanligt och skyller på Byggmax längder 🤪
(För en gångs skull fanns allt jag ville ha i lämpliga längder, så det är kanske orättvist…)
Håller på o förbrukar så mycket som möjligt av virkeslagret hemma inför vintern, så jag vägrar köpa 2 m spill. Det blir nog vitt till sista balken, ska ju ändå bli väggar o tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade jag haft ett släp hade jag nog varit klar med grävandet nu då jag bara hade dumpat alltihop, men nu har jag valt att separera så mycket av jorden som möjligt från gräset jag gräver upp så det går att återvända och gräset blir lättare sen när det ska till återvinningen. Så då går det lite långsamt, men jag har inte bråttom. Nästan lite rofyllt att sitta och lyssna på musik och skaka gräsklossar en stund mellan grävandet 😅
Tror jag ska passa på att försöka byta nedersta panelen på förrådet också när det ändå är blottat
Tror jag ska passa på att försöka byta nedersta panelen på förrådet också när det ändå är blottat
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Vad är det du gör, flyttar bod? Jag har ett galler över skottkärran som jag kan sila antingen jord i eller singel i 👍Storsockret skrev:
Hade jag haft ett släp hade jag nog varit klar med grävandet nu då jag bara hade dumpat alltihop, men nu har jag valt att separera så mycket av jorden som möjligt från gräset jag gräver upp så det går att återvända och gräset blir lättare sen när det ska till återvinningen. Så då går det lite långsamt, men jag har inte bråttom. Nästan lite rofyllt att sitta och lyssna på musik och skaka gräsklossar en stund mellan grävandet 😅
[bild]
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Min svärfarfar gick enligt uppgift ut med spaden och grävde i något dike eller plantering när han ville "vila lite".Storsockret skrev:
Hade jag haft ett släp hade jag nog varit klar med grävandet nu då jag bara hade dumpat alltihop, men nu har jag valt att separera så mycket av jorden som möjligt från gräset jag gräver upp så det går att återvända och gräset blir lättare sen när det ska till återvinningen. Så då går det lite långsamt, men jag har inte bråttom. Nästan lite rofyllt att sitta och lyssna på musik och skaka grässklossar en stund mellan grävandet 😅
[bild]
Du kanske är gjord av samma virke?
Själv är jag inte riktigt där...
/Högus
Haha nej verkligen inte, det var alltså sittandet mellan grävandet som var det rofyllda 😂Höghus skrev:
Ska bli plats för en till bilManganbangan skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Tack, snällt sagt!Manganbangan skrev:
Ser bättre ut rakt framifrån, sen är det ju bara en en oinredd källare ☺️
Logga in
Skapa konto
Blev totalt 2 radiatorer i källaren och matningen till 3 radiatorer på översta våningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men jag gjorde bort mig och råkade slå igång pumpen till golvvärmen innan jag hade luftat på övervåningen, så har troligen fått massa luft i golvslingorna på entréplan. Jag har fördelaren i källaren så måste spola alla slingor när det händer, lite suck.
Tonårsrummet äntligen klart för inflytt. Tonåringen själv pös lämpligen iväg när det var dags att bära upp möblerna från gamla rummet så ska tillkomma en del inkl matta för oj vad tydligt brädorna från nya paketet parkett syns på bilderna. IRL så visst kan man se en nyansskillnad men inte alls så skarpt. De andra har legat 3år. Solbleks nog en del över tid.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har kört 15-spel med möblerna som ungarna lämnat kvar sedan de flyttat och de i vårt sovrum. Har nu tömt det som skall bli mitt och frugans sovrum och har lyft in kartongerna med garderoberna från Click-and-collect på IKEA också (Click-and-collect är ju fantastiskt smidigt, nu kan jag faktiskt tänka mig att handla oftare på det gul-blå varuhuset faktiskt). Det är ju intressant när alla sovrums innehåll skall byta plats med varandra och ett av dem under tiden detta sker skall tömmas också. Detta samtidigt som det skall gå att använda tre av rummen. Men vi fick ihop det, en möbel åkte till återvinningen iofs. Imorgon åker dessutom en säng till sonens studenlya, men jag hinner ju inte göra något med projektet pga detta.
På måndag kväll börjar anpassningen av garderoberna, stommarna måste sågas till då det finns avloppsrör som går i en trumma en bit in från fronten. Dessutom är garderoberna 2 cm för höga så jag skall kapa ned toppen 2 cm extra (förutom där jag kapar ur för rörtrumman. För att skåpsdörrarna skall få plats kommer jag att sänka dem "ett hål" i infästningen, dvs 3 cm. Nu är ju 2cm<3cm, så här kommer det att bli lite spännande. Jag får prova mig fram hur jag bäst löser det. Kanske att jag istället borrar nya hål i stommen ca 1,8 cm nedanför de som instruktionen säger. Vi får se. Första garderoben får avgöra vad som blir bäst.
Jag är i alla fall tacksam att jag har en sänksåg när detta jobbet skall göras. Det blir så mycket enklare då.
På måndag kväll börjar anpassningen av garderoberna, stommarna måste sågas till då det finns avloppsrör som går i en trumma en bit in från fronten. Dessutom är garderoberna 2 cm för höga så jag skall kapa ned toppen 2 cm extra (förutom där jag kapar ur för rörtrumman. För att skåpsdörrarna skall få plats kommer jag att sänka dem "ett hål" i infästningen, dvs 3 cm. Nu är ju 2cm<3cm, så här kommer det att bli lite spännande. Jag får prova mig fram hur jag bäst löser det. Kanske att jag istället borrar nya hål i stommen ca 1,8 cm nedanför de som instruktionen säger. Vi får se. Första garderoben får avgöra vad som blir bäst.
Jag är i alla fall tacksam att jag har en sänksåg när detta jobbet skall göras. Det blir så mycket enklare då.
Jag hade väldigt stor nytta för en sån här jigg nu när jag kapade ner pax dörrar och behövde nya grytor för gångjärnenpacman42 skrev:
Jag har kört 15-spel med möblerna som ungarna lämnat kvar sedan de flyttat och de i vårt sovrum. Har nu tömt det som skall bli mitt och frugans sovrum och har lyft in kartongerna med garderoberna från Click-and-collect på IKEA också (Click-and-collect är ju fantastiskt smidigt, nu kan jag faktiskt tänka mig att handla oftare på det gul-blå varuhuset faktiskt). Det är ju intressant när alla sovrums innehåll skall byta plats med varandra och ett av dem under tiden detta sker skall tömmas också. Detta samtidigt som det skall gå att använda tre av rummen. Men vi fick ihop det, en möbel åkte till återvinningen iofs. Imorgon åker dessutom en säng till sonens studenlya, men jag hinner ju inte göra något med projektet pga detta.
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0D493YGB2?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title
Nu behöver jag bara flytta på skruvhålen inne i garderoben, men originalidén var att köpa de lägre garderoberna och ha den längre dörren på. Då hade jiggen varit perfekt, tänkte inte ens tanken då...O olofh skrev: