useless useless skrev:
Du hade väl en PRK-nyckel så du kunde glänsa ordentligt?
Tyvärr inte, fick sitta där o skämmas med min knipex tång. Verktygsköp i all ära, men att lägga ut 750kr på en nyckel för att dra en koppling är lite för mycket 😟

Precis. Jag skulle dra två och då var det motiverat :D.

• Haha
Nilstyko och 4 till
  • Laddar…
Börjat montera nockräcke

• Nockräcke i metall monterat på tak med röda takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött tegeltak med delvis avlägsnade pannor visar början av installationen av ett nockräcke.
    Skapa konto
  • Rött tegelpannetak med nockräcke delvis monterat, träbit placerad under räcket och en borrmaskin ligger bredvid.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Kjolat in farstu och och altan, om vädret tillåter ska det målas imorrn. Planerar även att byta ut trappen till något mer estetiskt, troligtvis med steg åt sidorna också.
Nybyggd farstukvist och altan med omålade bräder, sittgrupp och klätternät till barnens trädkoja, omgivna av grön gräsmatta och träd.
Skapa konto

Fixade även klätternät och ny trappa till barnens trädkoja (som främst är en startplattform till linbanan)
Klätternät och trappa till barnens trädkoja placerad vid ett träd, omgiven av grönska och med en röd stuga i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Kjolat in farstu och och altan, om vädret tillåter ska det målas imorrn. Planerar även att byta ut trappen till något mer estetiskt, troligtvis med steg åt sidorna också.
[bild]

Fixade även klätternät och ny trappa till barnens trädkoja (som främst är en startplattform till linbanan)
[bild]
Oh, vad är det för nät? Skulle passa fint till grabbens trädkoja.

tveksamt tveksamt skrev:
Oh, vad är det för nät? Skulle passa fint till grabbens trädkoja.
Bara vanligt rep (12mm) som jag trätt genom några reglar, ”låsen” har jag köpt från Aliexpress för 200kr

S scim skrev:
Bara vanligt rep (12mm) som jag trätt genom några reglar, ”låsen” har jag köpt från Aliexpress för 200kr
Aha, vad kallas sådana lås/knutar?

tveksamt tveksamt skrev:
Aha, vad kallas sådana lås/knutar?
De jag köpte hette ”20Pcs Climbing Rope Net 12mm Plastic Connector Net Buckle Climbing Accessories for Outdoor Swing Climbing Rope Parts”

• Gilla
  • Haha
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
Återställt framför entren efter bytet av inkommande vatten. Några skyfflar ner i hålet, stampa stampa stampa, några skyfflar till, etc, etc, repetera. Bra träning blev det åtminsone:
Grop framför entré med synliga rör och jord, där ett gult skyddsrör ligger i marken. Murstenar och verktyg syns vid sidan.
Skapa konto

Jämna till och tillbaka med plattorna
Paving stones reinstalled after water pipe replacement, partially completed with sand, bricks, and a leveling bar visible.
Skapa konto

Återställd stenlagd yta framför entré, tydligt markerad reparation med återplacerade plattor, synlig blå bänk och ljus vägg i bakgrunden.
Skapa konto

Med tanke på att sambon inte märkte någon när hon kom hem så misstänker jag att jag gjorde ett bra jobb :D
Lyckades få tillbaka allt material förutom 5 liter:
Hög med sand och jord på stengång, del av arbete med att återställa marken efter vattenledningsbyte vid entré.
Skapa konto

Men åtminsone hälften av det borde vara pågrund av de 2.5 meter skyddsrör som jag petade ner. Så @pacman42, uppskattar din oro, men borde inte bli några större problem med sättningar.

Passade även på att inspektera kopplingarna i den gamla skarven, bortsett från att det ser ut som att rörisen glömde kapverktyg hemma och bestämde sig för att gnaga av den gamla slagen, verkar även som att där var ett ganska djupt jack i slagen också. Tur att det var PEL slang som har galet tjockt gods:
Närbild av en hand som håller en smutsig och skadad rörkoppling med synliga gängor och slitage.
Skapa konto
Sliten PEL-slang med jack i, använd i samband med byte av inkommande vattenledning utanför ett hus.
Skapa konto

Imorgon blir det återställning invändigt också, spacklande, slipande och mer spacklande 🥳😷

• Gilla
  • Älska
4774 och 11 till
  • Laddar…
Vaddå, ska man inte kapa slang med motorsåg? 😂

• Gilla
  • Haha
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vaddå, ska man inte kapa slang med motorsåg? 😂
Typ... Jag är genuing nyfiken på hur de lyckades få till ett så dåligt snitt, men å andra sidan, det har hållt tätt i nära 30år, så något gjorde de rätt. Vem behöver monteringsanvisningar... :D

Tvättställsblandaren började läcka nyligen. Plocka av toppen och såg att insatsen var ganska sprucken så gjorde kalkylen är en ny FMM à 1000 kr kanske är mer värt än att beställa en ny knarrig insats för 400.
Men fick ta en extra tur och inhandla nya klämringar till monteringen, men skönt att få allt klart.
Demonterade den gamla och insatsen var minst sagt sprucken 😬
Demonterad tvättställsblandare med spruckna insatser och delar liggandes på ett vått, sjuhörnigt kakelgolv i badrummet.
Skapa konto

Kromad tvättställsblandare i ett badrum, monterad på en vit porslinsho, tidigare utbytt på grund av sprucken insats.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Bättringsmålat på huset, fixat nu avläsning om garageporten är öppen eller inte (nu trådad och mekanisk istället för trådlös och magnetisk).

Helt plötsligt ville inte ena laddboxen ansluta till nätet, testade därför Unifis nya meshfunktion (tiden gare fick man konfigurera manuellt). Den fungerade bra. Flyttade temporärt ena WiFi-APn närmare bilen och anslöt den trådlöst. Beställde en utomhus-AP för att lösa problemet permanent. Fastnade framför den nya Unifi-mjukvaran i närmare en timme, helt otroligt vad bra den är för felsökning.

Plockade plommon, björnbär, tomater och gurka på tomten. Det blev ungefär en liter av varje, plommonträdet gav verkligen inte mycket i år. Det blommade alldeles för tidigt.

Felsökte ytterligare hydroforen. Det verkar som om min pumpning av hydroforen igår inte längre ger tryck. Dags att byta bälg alltså, men det får vänta några veckor, har inte riktigt tid.

Har gått igenom sonens saker inför flytten hemifrån, det saknas fortfarande en del. Insåg bland annat att jag får sätta upp en router åt honom, jag har några liggande och får flasha om en åt honom helt enkelt. Det blir ett projekt för kvällen.

Hmm, måste ut och vattna odlingarna nu...

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Inget 😭😭😭😭😭😭

john68 john68 skrev:
Inget 😭😭😭😭😭😭
Jag är avundsjuk, det hade varit trevligt att inte behöva göra något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.