Jobbar med att riva en tillbyggnad som saknar bygglov. Närmare bestämt en bikupa som anlagts under trallen. Hittills har insatsen bestått av att frilägga den berörda plankan samt ett vräkningsförsök under natten i form av vatten och såpa.

Trots att konstruktionen vek sig verkar inte befolkningen ha tagit någon större skada. Byggandet har återupptagits och man förefaller transportera samt återanvända gammalt byggmaterial. Det är uppenbart att man ej tänker ta rim och reson varpå jag får fundera på nästa steg.

• Haha
  • Gilla
Mawe85 och 3 till
  • Laddar…
Du får trösta dig med att 21 kap. 2 § byggningabalken säger att du kan behålla dem. 😉

”Hittar man bi å egen bolstad, eller den han äger lott i; vare hans, som hitte.”

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Svartbyggt en kaninbur. Inte riktigt klar, men nästan...

• Halvfärdig kaninbur av trä och nät i trädgård med ställning bredvid, grönt gräs och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Första skivan på plats till grillen. Nu är det ”bara” bänkskivan som ska platsgjutas kvar.

Utomhusgrill under konstruktion med nylagd skiva och plats för gjuten bänkskiva, omgiven av gröna buskar och träd.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 14 till
  • Laddar…
Tömt och börjat riva golvet i ett förråd som ska flyttas. Hittat prylar jag inte sett den de ställdes in för 14 år sen...
Tomt förråd med rivet trägolv, verktyg och material synliga. Ett stort fönster visar utsikt över grönt landskap.
Skapa konto

Två hål i betongsulan för gafflar ska bilas. Efter flytt blir det renovering av jordkällaren som ligger under.

• Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Är det en jordkällare med stenvalv? Isåfall får du jättegärna starta en tråd om den renoveringen 😀

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Betonggolv och tegelvalv. Just nu för varm och för kall pga förrådet ovan. Ska på platon/gummimatta och jord eller jord och tak i marknivå.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H HighFidelity skrev:
Byggandet har återupptagits och man förefaller transportera samt återanvända gammalt byggmaterial.
Transporterar de avfall utan tillstånd? 😱

Fick igång frikylan idag lagom inför den annalkande och efterlängtade värmen som kommer.

Rigga upp en arlokamera eftersom jag såklart var själv och inte riktigt litar på ens kopplingar 😂 Anslutningar och rör kopplade till ett frikylesystem i ett trångt utrymme, med isoleringsmaterial och trästruktur synlig i bakgrunden.
Skapa konto

Drog igång allt och luftade systemet någon timme. Tänker låta det lufta ett par timmar även imorgon men allt verkade iaf vara tätt!

8,5gr har jag i borrhålet på 250m och returen kommer tillbaka med 14gr som åker ner i hålet igen.
Manuellt mätinstrument visar 8,5 grader vid kylsystem med kopparrör och pumpar, del av frikylinstallation.
Skapa konto
Termometer visar 14°C, monterad nära rör och ventiler i ett frikylesystem. En hand håller mätaren, omgiven av rör och röda cylindrar.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 10 till
  • Laddar…
Inte på huset, men hade en gammal vipport i garaget, var från tiden före kristus och skicket därefter. När nu en fjäder brast och den blev tung att hantera samt krävde kilar i spåren för att hålla sig uppe så rev jag ut den och byggde vanliga slagdörrar.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Om en månad eller så skall jag byta fönster på denna sida av huset. Men först lite målning.
Så idag började jag att tvätta med fasadtvätt från Jula. Hade Head som fått goda omdömen.
Stege lutad mot träfasad, täckt med presenning inför målning.
Skapa konto

Efter att ha sprutat på fasadtvätt och sedan våtborstat ser det ut så här i hinken efter tre brädor.
Hink med smutsigt vatten efter att ha tvättat tre brädor på husets fasad.
Skapa konto

Sjävklart är jag noga med stegen… 😀
Digital vinkelmätare visar 74,5 grader mot en stege utomhus. En hand håller i verktyget.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
4774 och 8 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Fick igång frikylan idag lagom inför den annalkande och efterlängtade värmen som kommer.

Rigga upp en arlokamera eftersom jag såklart var själv och inte riktigt litar på ens kopplingar 😂[bild]

Drog igång allt och luftade systemet någon timme. Tänker låta det lufta ett par timmar även imorgon men allt verkade iaf vara tätt!

8,5gr har jag i borrhålet på 250m och returen kommer tillbaka med 14gr som åker ner i hålet igen.
[bild][bild]
Har vart på landet nu när det vart så fint väder med hemma idag och det är dryga 21gr i hela huset trots det vart 29gr ute hela dagen. Pumpen ligger och drar 8w så det är ju helt klart överkomligt.

• Digital termometer visar 20,9 grader inomhus, hålls i handen bredvid en orange staty på en hylla.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Skulle bara röja i skrubben under trappan häromdagen men fick se att det fanns en hel del tapet kvar av senaste kökstapeten och lite annat så det blev en lätt uppfräschning där.
Blunda för att rörgenomföringen inte riktigt följer Säker vattens regler 😁
Före- och efterbild av uppfräschning av skrubb under trappa, hyllor med köksprodukter, skor, och kastruller, samt synlig rörgenomföring.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Transporterar de avfall utan tillstånd? 😱
Du är onödigt modern i ditt tänkande @Alfredo. Beg byggmaterial är inte avfall oavsett om det är på väg till en "bikupa" eller till en byggnadsvårds firma, när ägaren kasserat materialet kan det möjligtvis ses som avfall. Hus har ofta uppförts med beg byggmtrl och även bin brukar bo i återbrukade kupor eller hålrum.
Lill72 Lill72 skrev:
Skulle bara röja i skrubben under trappan häromdagen men fick se att det fanns en hel del tapet kvar av senaste kökstapeten och lite annat så det blev en lätt uppfräschning där.
Blunda för att rörgenomföringen inte riktigt följer Säker vattens regler 😁
[bild]
Jag tror faktiskt den följer regelverket även om jag sett snyggare, det är väl värmeledning i torrt bostadsutrymme och rören är ju synligt skarvade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.