Lagat taket på fritidshuset.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Håller på att stänga igen en sektion bjälklag som varit öppen pga tidigare vindstrappa
Öppet bjälklag i vind med verktyg, kablar, och isolering synliga. Förberedelser för att stänga igen och lägga råspontgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passar på med två VPrör ifall man vill dra upp något... (Nätverk på bilden)
Öppen golvsektion med två VP-rör för nätverksdragning genom bjälklag, omgiven av isolering och träplankor.
Skapa konto

Reglar upp ny takstötta med spillvirke...
Vind med isoleringsmaterial, två VPrör för nätverk, och träreglar. En borrmaskin syns i förgrunden.
Skapa konto
Sektion av bjälklag under renovering med ny takstötta av trä och synliga VP-rör för nätverk.
Skapa konto

Ska åka å köpa råspont till golv

• Gilla
Cadeex och 6 till
  • Laddar…
Kapat till tre blomkrukor. 550mm diameter.

• Tre bruna, kapade järncylindrar av varierande höjd på en grusväg, avsedda för att användas som blomkrukor.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
S
Tejpat och målat vidare.

• Målade bergsformer på vägg i rum, med målartejp och färgburkar synliga på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
Gått en runda med Kärchern på trappen frampå.

Före:
En träterrass utomhus, delvis rengjord med en högtryckstvätt. Olika nivåer av rengöring syns på brädorna.
Skapa konto

Efter:
Trätrappa i åttakantig form omgiven av gräsmatta, nyligen tvättad med högtryckstvätt, syns i överifrån perspektiv.
Skapa konto

Ska skrubbas lite till ffa. inåt huset samt såpas.

• Gilla
  • Älska
Kjell_G och 8 till
  • Laddar…
Glömde gårdagens uppdatering, ser inte mycket ut för världen i bild, men vävat inkl grundat väggarna med alla limslattar jag hade hemma.
Tapetspaden bestämde sig för att 13år efter inköp dels upp sig i småbitar.
Plastbyttor med färgrester på ett golv, färgverktyg och en trasig tapetspade i ett renoveringsrum.
Skapa konto

Tunn glasfiberväv verkar kunna limmas med vad som helst.

Sedan passade jag på att måla vitt i fönsternisch och bakom element.
Samt målade dörrkarmen.
Rum under renovering, väggar täckta med glasfiberväv, stege vid fönster, dammsugare och verktyg spridda på golvet.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 7 till
  • Laddar…
Har under några dagars tid målat om ytterligare ett rum i källaren samt bytt ut gamla glödlampsarmaturer mot LED-rör.
Nymålat källarrum med grått golv, LED-belysning i taket och vita väggar, sett genom en öppen dörr.
Skapa konto

Får väl vänta några dagar innan jag ställer in grejer där, golvfärgen ska få härda ordentligt.

• Gilla
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
Gjutit skiva som ska vara under gasolgrillen idag.
7 block till att mura sedan är det bänkskiva och putsning kvar.

Murade block i trädgård för grillplats med gjuten skiva under arbete. Solig dag med träd i bakgrunden och verktyg synliga.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 8 till
  • Laddar…
Hade nördträff under dagen, men hann klämma in lite målning före och efter.
Är dock inte säker på att köra denna färg i hela rummet, känns lite mörkt 🤔

• Rum under målning med beige färg, stege och fläkt. Målarburkar och verktyg på golvet, öppet fönster i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Förra sommarens smått galna renoveringsprojekt innebar bland annat flytt av en pumpbrunn som tar hand om eventuellt vatten från golvbrunnar i källaren då dessa inte är kopplade till det vanliga avloppet på grund av översvämningsrisk.

Grop i golv med pumpbrunn och blå kakelplattor synliga, del av renoveringsarbete med vattenhantering i källare.
Skapa konto

Brunnens botten ligger under grundvattennivån och brunnen hade inget riktigt ”bottenlock”, det gick bra förra gången att gjuta en botten men inte denna då det tryckte upp så mycket vatten att det lakade ur betongen på ett ställe med läckage som följd. Betong brinner ju under vatten, men funkar dåligt när det är rörelser i vattnet.

Det har hållit mig sömnlös några nätter hur jag skulle fixa detta, men till slut kom jag upp med planen att borra ett hål bredvid brunnen och med hjälp av en våtsug försöka sänka vattennivån lokalt runt brunnen tillräckligt för att kunna gjuta igen hålet.

Först borra hål och få ner en slang som ansluts till våtsugen.
Öppen brunn i klinkergolv med borr, vakuumslang och trasor runt, del av ett källarprojekt för att sänka vattennivån och gjuta botten.
Skapa konto

Hovleverantören hade just det jag behövde, en våtsug med inbyggd länspump, vilket gör att sugen kan stå och gå oavbrutet utan ständig tillsyn.

Våtsug med inbyggd länspump och slang, använd för att hantera vattennivåer vid källarrenovering. Verktyg och redskap synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Bilade upp hålet lite grann för att få fram frisk betong som den nya fäster mot, som vanligt primar man den gamla ytan med cementslurry.
Rund pumpbrunn med synlig betongbotten och ett rör som går in i brunnen, omgiven av missfärgad betong och sediment.
Skapa konto

Vid inspektion idag verkar sugen ha gjort jobbet och hållit undan allt vatten så betongen brunnit. Sugen får dock gå ett dygn till innan jag vågar ta bort den och då kommer jag fylla upp brunnen med vatten till grundvattennivån för att inte få ett tryck underifrån på betongen som är känslig första tiden.

Pumpbrunn under renovering med smutsig insida, rör och slang ansluten på sidan, planerad för tätning och betonggjutning.
Skapa konto

Kommer täta mellan betong och brunnssidorna med tec7 för säkerhetsskull också.

• Gilla
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
Vaknade i morse med en klar bild över hur de två gästrummen skulle bli. Först tänkt göra allt som en möbel och lacka hela väggen som typ köksluckor men vet känsligt det är med skarvar osv. Så gjorde en snabb skiss som godkändes av familjen och vidsre till ikea för köp utav stommar, 23m3 plywood och MDF samt kalkfärg för att kunna göra lite prover. Mittenväggen kommer alltså att göras som en box med förskjutna garderober som allt målas in med kalkfärg. Insidan blir ljus ek. Och platsbyggda möbler i vitbetsad ask. Lika bra att skrida till verket 😂

• Platsbyggda garderobsstommar i obehandlad träfaner står längs en vit vägg i ett rum under renovering.
    Skapa konto
  • Skiss på en vägg med förskjutna garderober och platsbyggda möbler, ritad på kartong med blyertspenna.
    Skapa konto
  • Gilla
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
Gårdagens framsteg.
Målat färdigt väggarna och börjat lägga golv.
Svårjobbat golv som ska vara klick men inte klickar på långsidorna och kortsidorna har inte klick...

Velar mellan att återanvända listerna jag har, och bara rensa och måla om.
Eller om jag ska köpa nya i ek för 1200kr.

Projektet hittills har nästan bara använt sånt som redan finns hemma (jag köper exempelvis nästan alltid 10l när jag köper färg, den går åt förr eller senare. Och golvet köpte jag en pall av när vi flyttade in).
Så jag har hittils lagt 200kr på golvfoam och 250kr på spackel.

• Rum under renovering med nymålade väggar och halvlagt klickgolv. Verktyg och material ligger utspridda på golvet, samt kartonger och golvfoam.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G och 10 till
  • Laddar…
För 13 år sen bygge vi altanen.

Idag:

Träplattform byggd av plankor, placerad på grus vid en husvägg med orange rör och en gul slang i bakgrunden.
Skapa konto

👍😂

• Gilla
  • Haha
ullberg och 6 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
För 13 år sen bygge vi altanen.

Idag:
[media]
[bild]

👍😂
Du sparar väl avkapet?

• Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Faaardi!

Iaf med väggar och golv, garderob kommer när den andra stakeholdern är hemma igen.
Rum med nymålade väggar och träparkettgolv, färdigt för möblering. Enkelt fönster med utsikt över en grönskande trädgård.
Skapa konto

Tomt rum med nylagda trägolv och vita väggar, redo för möblering.
Skapa konto

Nu ska listerna torka lite sen kan möblerna flytta tillbaka igen.

• Gilla
breakman och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.