4 826 779 läst ·
33 456 svar
4827k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Håller på att stänga igen en sektion bjälklag som varit öppen pga tidigare vindstrappa
Passar på med två VPrör ifall man vill dra upp något... (Nätverk på bilden)
Reglar upp ny takstötta med spillvirke...
Ska åka å köpa råspont till golv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passar på med två VPrör ifall man vill dra upp något... (Nätverk på bilden)
Logga in
Skapa konto
Reglar upp ny takstötta med spillvirke...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ska åka å köpa råspont till golv
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Glömde gårdagens uppdatering, ser inte mycket ut för världen i bild, men vävat inkl grundat väggarna med alla limslattar jag hade hemma.
Tapetspaden bestämde sig för att 13år efter inköp dels upp sig i småbitar.
Tunn glasfiberväv verkar kunna limmas med vad som helst.
Sedan passade jag på att måla vitt i fönsternisch och bakom element.
Samt målade dörrkarmen.
Tapetspaden bestämde sig för att 13år efter inköp dels upp sig i småbitar.
Logga in
Skapa konto
Tunn glasfiberväv verkar kunna limmas med vad som helst.
Sedan passade jag på att måla vitt i fönsternisch och bakom element.
Samt målade dörrkarmen.
Logga in
Skapa konto
Har under några dagars tid målat om ytterligare ett rum i källaren samt bytt ut gamla glödlampsarmaturer mot LED-rör.
Får väl vänta några dagar innan jag ställer in grejer där, golvfärgen ska få härda ordentligt.
Logga in
Skapa konto
Får väl vänta några dagar innan jag ställer in grejer där, golvfärgen ska få härda ordentligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Förra sommarens smått galna renoveringsprojekt innebar bland annat flytt av en pumpbrunn som tar hand om eventuellt vatten från golvbrunnar i källaren då dessa inte är kopplade till det vanliga avloppet på grund av översvämningsrisk.
Brunnens botten ligger under grundvattennivån och brunnen hade inget riktigt ”bottenlock”, det gick bra förra gången att gjuta en botten men inte denna då det tryckte upp så mycket vatten att det lakade ur betongen på ett ställe med läckage som följd. Betong brinner ju under vatten, men funkar dåligt när det är rörelser i vattnet.
Det har hållit mig sömnlös några nätter hur jag skulle fixa detta, men till slut kom jag upp med planen att borra ett hål bredvid brunnen och med hjälp av en våtsug försöka sänka vattennivån lokalt runt brunnen tillräckligt för att kunna gjuta igen hålet.
Först borra hål och få ner en slang som ansluts till våtsugen.
Hovleverantören hade just det jag behövde, en våtsug med inbyggd länspump, vilket gör att sugen kan stå och gå oavbrutet utan ständig tillsyn.
Bilade upp hålet lite grann för att få fram frisk betong som den nya fäster mot, som vanligt primar man den gamla ytan med cementslurry.
Vid inspektion idag verkar sugen ha gjort jobbet och hållit undan allt vatten så betongen brunnit. Sugen får dock gå ett dygn till innan jag vågar ta bort den och då kommer jag fylla upp brunnen med vatten till grundvattennivån för att inte få ett tryck underifrån på betongen som är känslig första tiden.
Kommer täta mellan betong och brunnssidorna med tec7 för säkerhetsskull också.
Logga in
Skapa konto
Brunnens botten ligger under grundvattennivån och brunnen hade inget riktigt ”bottenlock”, det gick bra förra gången att gjuta en botten men inte denna då det tryckte upp så mycket vatten att det lakade ur betongen på ett ställe med läckage som följd. Betong brinner ju under vatten, men funkar dåligt när det är rörelser i vattnet.
Det har hållit mig sömnlös några nätter hur jag skulle fixa detta, men till slut kom jag upp med planen att borra ett hål bredvid brunnen och med hjälp av en våtsug försöka sänka vattennivån lokalt runt brunnen tillräckligt för att kunna gjuta igen hålet.
Först borra hål och få ner en slang som ansluts till våtsugen.
Logga in
Skapa konto
Hovleverantören hade just det jag behövde, en våtsug med inbyggd länspump, vilket gör att sugen kan stå och gå oavbrutet utan ständig tillsyn.
Logga in
Skapa konto
Bilade upp hålet lite grann för att få fram frisk betong som den nya fäster mot, som vanligt primar man den gamla ytan med cementslurry.
Logga in
Skapa konto
Vid inspektion idag verkar sugen ha gjort jobbet och hållit undan allt vatten så betongen brunnit. Sugen får dock gå ett dygn till innan jag vågar ta bort den och då kommer jag fylla upp brunnen med vatten till grundvattennivån för att inte få ett tryck underifrån på betongen som är känslig första tiden.
Logga in
Skapa konto
Kommer täta mellan betong och brunnssidorna med tec7 för säkerhetsskull också.
Vaknade i morse med en klar bild över hur de två gästrummen skulle bli. Först tänkt göra allt som en möbel och lacka hela väggen som typ köksluckor men vet känsligt det är med skarvar osv. Så gjorde en snabb skiss som godkändes av familjen och vidsre till ikea för köp utav stommar, 23m3 plywood och MDF samt kalkfärg för att kunna göra lite prover. Mittenväggen kommer alltså att göras som en box med förskjutna garderober som allt målas in med kalkfärg. Insidan blir ljus ek. Och platsbyggda möbler i vitbetsad ask. Lika bra att skrida till verket 😂
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Gårdagens framsteg.
Målat färdigt väggarna och börjat lägga golv.
Svårjobbat golv som ska vara klick men inte klickar på långsidorna och kortsidorna har inte klick...
Velar mellan att återanvända listerna jag har, och bara rensa och måla om.
Eller om jag ska köpa nya i ek för 1200kr.
Projektet hittills har nästan bara använt sånt som redan finns hemma (jag köper exempelvis nästan alltid 10l när jag köper färg, den går åt förr eller senare. Och golvet köpte jag en pall av när vi flyttade in).
Så jag har hittils lagt 200kr på golvfoam och 250kr på spackel.
Målat färdigt väggarna och börjat lägga golv.
Svårjobbat golv som ska vara klick men inte klickar på långsidorna och kortsidorna har inte klick...
Velar mellan att återanvända listerna jag har, och bara rensa och måla om.
Eller om jag ska köpa nya i ek för 1200kr.
Projektet hittills har nästan bara använt sånt som redan finns hemma (jag köper exempelvis nästan alltid 10l när jag köper färg, den går åt förr eller senare. Och golvet köpte jag en pall av när vi flyttade in).
Så jag har hittils lagt 200kr på golvfoam och 250kr på spackel.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Faaardi!
Iaf med väggar och golv, garderob kommer när den andra stakeholdern är hemma igen.
Nu ska listerna torka lite sen kan möblerna flytta tillbaka igen.
Iaf med väggar och golv, garderob kommer när den andra stakeholdern är hemma igen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu ska listerna torka lite sen kan möblerna flytta tillbaka igen.