4 826 685 läst ·
33 456 svar
4827k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Hobbysnickare
· Sverige
· 150 inlägg
Bilat upp toaletten i källaren för att byta ut röret samt dra upp ett nytt avloppsrör till kommande badrum (på övervåningen) renovering. Detta var den enklaste lösningen i mitt huvud. Inte den vackraste. Men den mest praktiska i långa loppet.
Så nu skall röret bara fortsätta till vinden och ersätta gamla avluftningsröret i gjutjärn.
Kul att få göra toaletten i källaren igen 2år etter jag slipade betong å målade osv... Extra bonus ju 😅
Så nu skall röret bara fortsätta till vinden och ersätta gamla avluftningsröret i gjutjärn.
Kul att få göra toaletten i källaren igen 2år etter jag slipade betong å målade osv... Extra bonus ju 😅
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt, men tycker du ska fundera på lite lugnare böjar än 90graders under trappen för att minimera risken att det kan bli stopp i böjarna.TinyDestroyer skrev:
Bilat upp toaletten i källaren för att byta ut röret samt dra upp ett nytt avloppsrör till kommande badrum (på övervåningen) renovering. Detta var den enklaste lösningen i mitt huvud. Inte den vackraste. Men den mest praktiska i långa loppet.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Precis, kolla säkert vatten men om jag minns rätt så ska du ha antigen 2x45 när man går från stående samlingsledning till liggande eller en sk. långböj. Från liggande till stående ska det vara 90 grader.
Nu har du ju tyvärr gjutit igen en 90 graders som troligen borde varit 2x45.
Det måste inte innebära problem, men du har ett potentiellt ”dolt fel” 😑.
Lite svårt att se på bilden men om det även är en 90-graders på toaanslutningen så är det nog ditt största problem. Toaletter måste anslutas med 45-grader.
Nu har du ju tyvärr gjutit igen en 90 graders som troligen borde varit 2x45.
Det måste inte innebära problem, men du har ett potentiellt ”dolt fel” 😑.
Lite svårt att se på bilden men om det även är en 90-graders på toaanslutningen så är det nog ditt största problem. Toaletter måste anslutas med 45-grader.
Redigerat:
Jag kan varmt rekommendera. Ett hett tips är att använda ett laserpass när du ska sätta skenorna i botten. Blir något snett är det ett helvete. Jag hade tid att vänta tills de sänkte priset till 490kr/kvm på hemfint?? Jag tror det var där. Jag lade en bevakning.N naikon skrev:
Snyggt fixat! Tack för tipsetL Langostanten skrev:Snyggt! En till jåp alltså. Håll koll efter camargue duschväggar, går de ner i pris så är det sinnessjukt hur billiga de blir. Köpte en och byggde rörgenomföringsprofil själv för en 100lapp med fyrkantsrör från biltema
DUSCHVÄGG CAMARGUE VARIO ESG 45 CM
Artikelnummer: 12721361 579,00 k
[bild]
[bild]
Jag övervägde gips. Men det slutade med 12mm plywood bakom fiboskivorna för att slippa leta reglar så snart något ska monteras. Det var en klokt beslut. Huset är ett litet timmerhus från Sorsele. Så jag har försökt bygga så mycket som möjligt med trä och alla målerier (utom badrummet) är gjorda med linoljefärg eller äggtempera.L Langostanten skrev:Mattan är tätskiktet, så jag bara satte gips och ringde in en firma, kostade väl en del men det var klart på en dag om det inte hade blivit komplikationer och priset va bättre än det FIBO-alternativet jag hade iaf.
Tänk dock FÖR I HELSKOTTA på att inte sätta lättviktsgips. Fick svar att det funkade precis lika bra och det var allt som fanns på byggvaruhuset så jag körde det. Fick pröjsa 2 vändor helspacklade väggar med något som limmet skulle fästa på. Med vanligt gips hade man sluppit.
Tänk också på att för att våtrumsintyget måste brunnen vara relativt ny. Dom velar och ändrar sig hela tiden men nyaste var 2016 (har jag för mig, blir säkert rättad här), var brunnen äldre än så behövdes en ny.
Jag tycker att tvätt pelaren står oroväckande nära duschen,BjörnKraft skrev:
Äntligen är allt på plats (förutom duschväggen)!!!
Nu är det bara städning kvar och en av husets milstolpar är i hamn 🥳
Fibo våtrumsskivor
Plastmatta från Forbo
Samsung tvättmaskin och torktumlare
Gustavsberg duschblandare med tillbehör
Hansgrohe tvättställsblandare (akutlösning då det sprutade vatten ur den begagnade FMM)
Ifö toalettstol begagnad (den stod ute när det började ösregna, så den ser hemsk ut just nu)
Kostnad ca. 56000kr (jag tror tvättmaskin och torktumlare var dyrast)
Husägare
· Trelleborg
· 697 inlägg
Har inte gjort något sedan förra veckan då fingret kom i kläm mellan spaden och den gamla grindstolpen
Jag krossade fingret men jag fick bort roten oxå 😅😂
Så efter det har jag följt läkarens råd suttit på trädäcket och druckit öl och kaffe
Jag krossade fingret men jag fick bort roten oxå 😅😂
Så efter det har jag följt läkarens råd suttit på trädäcket och druckit öl och kaffe
Nästan så att man kan påstå att det var roten till det onda😉. Nä den var lite för grym, men inget ont som inte gör något gott med sig.Totte lille skrev:
Tror nästan att jag ska gå och leta upp en grindstolpe själv.
Krya på dig👍
Husägare
· Trelleborg
· 697 inlägg
Husägare
· Trelleborg
· 697 inlägg
Efter ok från handkirurgen så kunde jag börja göra lite lättare arbete
Så jag fick gjutet plint och satt den nya grindstolpen på plats mest så att jag slipper ett hål precis bredvid grinden
Nu ska jag ta det lugnt och pula lite i trädgården på tisdag bär det iväg på jobb i 2 veckor sen är det ledighet igen
Förhoppningsvis med lite bättre finger så jag kan göra lite nytta
Så jag fick gjutet plint och satt den nya grindstolpen på plats mest så att jag slipper ett hål precis bredvid grinden
Nu ska jag ta det lugnt och pula lite i trädgården på tisdag bär det iväg på jobb i 2 veckor sen är det ledighet igen
Förhoppningsvis med lite bättre finger så jag kan göra lite nytta
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Påbörjat ytskiktsrenovering i sista rummet som inte är kök/badrum.
Innegivaren till förra värmepumpen satt här, så det blev lite titthålskirurgi för att dra upp röret till vinden och istället få ner nätverk till nya pumpen.
Nu ska jag fortsätta ånga ner tapet.
Men blir nog först en sväng till tippen, och en köplada för att köpa spackel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Innegivaren till förra värmepumpen satt här, så det blev lite titthålskirurgi för att dra upp röret till vinden och istället få ner nätverk till nya pumpen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu ska jag fortsätta ånga ner tapet.
Men blir nog först en sväng till tippen, och en köplada för att köpa spackel.