richardtenggren
Fått bänkskivan levererad, så har monterat den, blandare och handfat.
Badrumsinstallation med vit bänkskiva, monterad blandare och handfat, träskåp och spegel med marmordetaljer på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så fogade jag hörnen idag och limmade dit stenen till brunnslocket :)
Badrum med väggar i ljus marmor, mörkgrönt golv och en påbörjad duschinstallation utan väggar eller krokar.
Skapa konto

Nu saknas duschväggar och krokar bara :)

• Gilla
qarcus och 13 till
  • Laddar…
Jordkällare med nytt ljus, flaskor och vinflaskor synliga på en träbänk.
Skapa konto

Satt in lampor i jordkällaren. Inte funnits på över 100 år!

• Gilla
Kjell_G och 5 till
  • Laddar…
M MjO_BlåNagel skrev:
Första del av trall lagd.
Bra!

Inga skarvar över 45mm reglar utan hela brädor i sektioner.

Klart godkänt! 🙌

• Gilla
MjO_BlåNagel
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Bra!

Inga skarvar över 45mm reglar utan hela brädor i sektioner.

Klart godkänt! 🙌
Tar galet med tid men slutresultat blir on point än om man ska köra tradionellt...
Tack för pepp! 🙂

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Har börjat sätta första raden till trappan som ska byggas av betongblock. Någon som kan tipsa om lämpligt bruk för att limma ihop blocken? Vill helst inte använda stenlim.

Annons bilden ifrån när vi köpte huset på toan i källaren.

Källartoalett med beige väggar, vitt handfat, spegelskåp, och ficklampa på golvet. Vit toalettstol placerad mot väggen.
Skapa konto

Ett år senare, slipande, våtrumsfärg, 1komp på golvet, nytt handfat osv. (Toa stol bortplockad inför rivningen för senaste versionen)
Källartoalett under renovering: vita väggar, svart golv, handfat utan toa stol, belysning. Anpassningar för badrumsprojekt på övervåningen.
Skapa konto

Precis färdig... Eller ja, kommer säkert se ngn tabbe här å där som jag får fixa.
Skulle igentligen bara bila upp golvet och ansluta ett nytt rör för att kunna dra det genom trappen till kommande badrumsrenoveringen på övervåningen vi planerat i 6-7månader som drar igång när semestern börjar...
Men övade på lite klinker osv. Var några år sen jag testade sist.

Nu har vi någonstans att gå på toa och frugan får en spegel och plats för sina grejer de veckorna som det stora badrummet kommer vara ur bruk.
Renoverad källartoalett med nytt golv, vit handfat och förberedd för badrumsrenovering på övervåningen. Inget toalock på plats.
Skapa konto

Nya vattenledningar som skall in till badrummet på övervåningen också förberett samt monterat ett till vattenutkast på framsidan av huset.
Källartrappa med nylagda kopparrör och svarta trappstegsmattor, hylla med böcker och en gardin i bakgrunden.
Skapa konto
En trädgårdsslang på rulle med ansluten vattenkran utomhus på en stenlagd yta framför ett vitt tegelhus med luftkonditionering.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Får erkänna att jag tjuvstartade igår med att plocka ner yttre skiktet på strukturtapeten och garderoben, samt ångade ner nästan hälften av tapeten.

Efter dagens nätverksdragnin fortsatte det med tapetnedångning och sedan spackel.

Kastade in en fläkt och källarens ena avfuktare där inne.

• Rum under renovering med borttagen tapet, verktyg på golvet och utsikt mot en grön gräsmatta genom fönstret.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med avskalade väggar, verktyg, och en sopsäck på golvet. Fönster med utsikt över grönska.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Källartrappa med nyligen putsade väggar, där gammal puts har avlägsnats och ersatts. Väggar och trappor är i ljus färg.
Skapa konto
Vägg i källare med nyputsad yta där varmvattenberedare tidigare satt samt ett golv av kakel och en kopparledning på väggen.
Skapa konto
Vägg med nyputsad yta i en källare, brandsläckare monterad, rörinstallationer samt torkande puts där varmvattenberedaren tidigare satt.
Skapa konto

Knackat ned lite lös puts i källaren och putsat. Putsade även där varmvattenberedaren satt fram till för ett år sedan. Nu får det torka ordentligt några veckor innan det målas. Fogade även runt källarfönstren jag bytte för två år sedan.

Lång startsträcka för ett jobb som tog några timmar.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Annons bilden ifrån när vi köpte huset på toan i källaren.

[bild]

Ett år senare, slipande, våtrumsfärg, 1komp på golvet, nytt handfat osv. (Toa stol bortplockad inför rivningen för senaste versionen)
[bild]

Precis färdig... Eller ja, kommer säkert se ngn tabbe här å där som jag får fixa.
Skulle igentligen bara bila upp golvet och ansluta ett nytt rör för att kunna dra det genom trappen till kommande badrumsrenoveringen på övervåningen vi planerat i 6-7månader som drar igång när semestern börjar...
Men övade på lite klinker osv. Var några år sen jag testade sist.

Nu har vi någonstans att gå på toa och frugan får en spegel och plats för sina grejer de veckorna som det stora badrummet kommer vara ur bruk.
[bild]

Nya vattenledningar som skall in till badrummet på övervåningen också förberett samt monterat ett till vattenutkast på framsidan av huset.
[bild][bild]
Nyfiken fråga: Hur kommer det sig att du valde den rördragningen? Är toalettväggen ogenomtränglig?

• Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nyfiken fråga: Hur kommer det sig att du valde den rördragningen? Är toalettväggen ogenomtränglig?
Ne, blev bara smidigast...
Nuvarande vattenrör går genom betonggolvet upp till badrummet i väggen å är sedan skarvade där ett par gånger.... I ett hus ifrån 63 där allt innan jag byter ut det är orginal. Samt asbest isolerade, så vill bara kunna kapa bort partier där jag kommer åt ren koppar och slänga befintliga rör smidigt.
Har inte tänkt riva alla väggar och golv helt vid badrums renoveringen. Detta var därmed det enklaste. Nya utanpåliggande rör i badrummet. Som kommer in ifrån väggen.

Föredrar också utanpåliggande rör då man enkelt ser läckor etc smidigt. Så det är det jag vill ha.

Redigerat:
Idag gjorde jag den årliga kontrollen under fritidshuset. Verkar rören ok? Är träet fräscht?
Har möss gnagt på något? Luktar det fel?
Allt ser bra ut. Men det är nog dags för lite rörlighetsövningar för mig...
Huset ligger i en sluttning på berggrund -vilket är väldigt bra vad gäller dräneringen- och ena halvan av källaren har 163 cm i höjd medan den andra sidan har betydligt lägre…

Men om man bara orkar släpa sig runt på knä så är alla rör och kablar lätt åtkomliga.
Person inspekterar trätak i låg källare under ett fritidshus. Bär keps och har ögonkontakt med kameran.
Skapa konto
Utrymme under ett fritidshus med synliga rör, jord och stenar, samt del av murad vägg. Dränering och rörsystem kontrolleras.
Skapa konto
Källarutrymme under ett fritidshus med verktyg, rör, och synliga kablar. Låg takhöjd, stenar och brädor ses längs väggen, med trädgårdsredskap i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Solvskaftet och 6 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Snyggt, men tycker du ska fundera på lite lugnare böjar än 90graders under trappen för att minimera risken att det kan bli stopp i böjarna.
Stående nittiogradare går bra.
mexitegel mexitegel skrev:
Lite svårt att se på bilden men om det även är en 90-graders på toaanslutningen så är det nog ditt största problem. Toaletter måste anslutas med 45-grader.
Värre är det med wc-anslutningen. Den skall av självklara orsaker absolut inte vara i vinkel mot avloppet.
Hur tänkte du, människa!?

Slipat, spacklat lite till, spacklat.
Svurit över spikad gips och skruvat och spacklat lite till... Och slipat!
Sen målades taket, och fönstret.
Någonstans där emellan rev jag ut det gamla golvet.

Men till sist så var det dags att grunda med vävlim.
Rum under renovering med spacklade väggar, öppet fönster och byggverktyg på golvet.
Skapa konto

Kliar i fingrarna på att börja väva, men det är väl som upplagt för misstag och dåligt humör 🤔

Får nog bli en kall öl och lite underhållning innan läggdags...
Eller kanske bara liiiite väv 🤔

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
S
Igår, ikväll och imorgon fortsätter tejpslöjden:

Vägg i barnrum med gul tejp i form av berg, lampa till höger, och böcker på en hylla till vänster. Golvet är täckt vid målning.
Skapa konto

Sonen ville få in lite natur i sitt rum. Det blir berg bakom sängen.

Väggmålning av berg i grått och svart under arbete i ett rum, med målartillbehör och skyddspapper på golvet.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.