Klorinet funkar bra!
Brun kakelplatta med rensad fog, tidigare mörkare, visar effektiviteten av rengöringsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun kakelplatta där fogarna rengörs med klorin och tandborste. Visar processen och resultatet av rengöringen.
Skapa konto
Närbild av rengjord fog mellan orangea kakelplattor.
Skapa konto

• Gilla
cpalm och 10 till
  • Laddar…
Den är väldigt bra för sådant, rejält basisk som tvålar fett och proteiner så att de lossnar och släpper och skadar inte cementbaserad fogmassa och natriumhypoklorit ovan på detta som bleker eventuella missfärgningar som är kvar

Jag gör en snällare hemmaversion på 1 del klorin och 4-5 delar vatten och en kläm diskmedel i en blomspruta eller återanvänd en tom rengöringsspray-flaska då dessa inte börja läcka för att det blir lite övertryck i flaskan medans vanliga dito man köper har en tendens att göra det och det är inte helt lyckat med dito ganska stark basisk lösning på en ekyta behandlad med linolja och tungolja blandning och med detta en väldigt fin ring i träet efter flaskbotten av den läckande flaska som stått en tid, typ gjorde andra dagen man flyttade in...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Shields up!

[bild]
Noramasen Noramasen skrev:
Bra att använda befintligt material, men underskatta inte vindens krafter. Många ställningar som dragits ner pga krafterna som vinden har. Jag kan rekommendera att ha en bristfällig montering av ”pressen” så att den lätt ger sig istället för vägginfästningarna. Det kanske är ett onödigt inlägg just i detta fall, men som inlägg för andra i sådant fall.
Jag kom osökt att tänka på dessa inlägg, när jag såg detta på nyheterna nyss:

Jag har dragit ner storleken och upplösning och kvalitet rätt hårt, men jag tror vi kan vara nöjda med detta.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kom osökt att tänka på dessa inlägg, när jag såg detta på nyheterna nyss:
[video]

Jag har dragit ner storleken och upplösning och kvalitet rätt hårt, men jag tror vi kan vara nöjda med detta.
Var den förankrad enligt alla konstens regler i väggen? Betvivlar det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Äntligen är allt på plats (förutom duschväggen)!!!

Nu är det bara städning kvar och en av husets milstolpar är i hamn 🥳

Fibo våtrumsskivor
Plastmatta från Forbo
Samsung tvättmaskin och torktumlare
Gustavsberg duschblandare med tillbehör
Hansgrohe tvättställsblandare (akutlösning då det sprutade vatten ur den begagnade FMM)
Ifö toalettstol begagnad (den stod ute när det började ösregna, så den ser hemsk ut just nu)

Kostnad ca. 56000kr (jag tror tvättmaskin och torktumlare var dyrast)

• Badrum under renovering med synliga rör och duschblandare från Gustavsberg på vägg klädd med Fibo våtrumsskivor och plastmatta från Forbo på golvet.
    Skapa konto
  • Tvättställ med Hansgrohe blandare, små fönster ovanför med utsikt, ventil och eluttag på väggen i oinrett badrum.
    Skapa konto
  • Handfat med Hansgrohe blandare mot vägg med våtrumsskiva, golv delvis täckt av papper för skydd under renovering.
    Skapa konto
  • Tvättställ och radiator i ett nyrenoverat badrum med marmorerad plastmatta och rörinstallationer. Pappersskydd på golvet syns.
    Skapa konto
  • Badrum med Samsung tvättmaskin och torktumlare, duschutrustning installerad, Fibo våtrumsskivor och plastmatta, ännu osopade rester på golvet.
    Skapa konto
  • Badrum med duschblandare, grå våtrumsskivor och toalettstol; byggmaterial på golvet.
    Skapa konto
  • Nyinstallerat badrum med duschblandare från Gustavsberg, väggar med Fibo våtrumsskivor och synliga rörinstallationer, utan duschvägg.
    Skapa konto
  • Badrum under renovering med grå våtrumsskivor, en Gustavsberg duschblandare, verktyg och material på golvet, handfat med en Hansgrohe kran.
    Skapa konto
  • Toalettstol med smuts på sitsen, omgiven av verktyg och material på golvet, bredvid en duschblandare på en vägg med våtrumsskivor.
    Skapa konto
  • Badrum under renovering med Gustavsberg duschblandare, Ifö toalettstol och verktyg på golvet. Väggar med Fibo våtrumsskivor.
    Skapa konto
  • Person som installerar tvättställsblandare i nyrenoverat badrum med grå väggar och liten rektangulär fönsteröppning.
    Skapa konto
  • Duschblandare monterad på vägg med Fibo våtrumsskivor och synliga rör, del av pågående renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Eskilstuna kommun kör olikfärgade påsar för olika innehåll som sedan sorteras automatiskt på sopststionen, men endast ett kärl. Fungerar bra 👍

• Gilla
BjörnKraft och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Var den förankrad enligt alla konstens regler i väggen? Betvivlar det.
Den var förankrad i fasaden enligt brandförsvaret, dock ska det (givetvis) utredas om det var gjort på rätt sätt. Brandförsvaret har heller inte uttalat sig om den var korrekt förankrad, bara att den var det.

Det är ju dock inte första gången det händer, och inte heller sista gången någon slarvar (varken proffs eller glad amatör) så det är nog bra att ta som en påminnelse oavsett.

Vill också vara tydlig med att jag inte på något sätt försöker antyda att just @useless skulle vara en av de som slarvar.

tveksamt tveksamt skrev:
Den var förankrad i fasaden enligt brandförsvaret, dock ska det (givetvis) utredas om det var gjort på rätt sätt. Brandförsvaret har heller inte uttalat sig om den var korrekt förankrad, bara att den var det.

Det är ju dock inte första gången det händer, och inte heller sista gången någon slarvar (varken proffs eller glad amatör) så det är nog bra att ta som en påminnelse oavsett.

Vill också vara tydlig med att jag inte på något sätt försöker antyda att just @useless skulle vara en av de som slarvar.
Samma oväder drog förbi här och i förebyggande syfte tog jag ner det gamla tälttaket. Inte för att jag var rädd att ställningen skulle blåsa ner utan för att duken har en massa hål och har börjat spricka upp på längden. Den delen är i princip färdigmålad ändå, så det var bara fult i onödan...

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:

Fibo våtrumsskivor
Plastmatta från Forbo
Hansgrohe tvättställsblandare (akutlösning då det sprutade vatten ur den begagnade FMM)
Ifö toalettstol begagnad (den stod ute när det började ösregna, så den ser hemsk ut just nu)

Snyggt! En till jåp alltså :D. Håll koll efter camargue duschväggar, går de ner i pris så är det sinnessjukt hur billiga de blir. Köpte en och byggde rörgenomföringsprofil själv för en 100lapp med fyrkantsrör från biltema :D

DUSCHVÄGG CAMARGUE VARIO ESG 45 CM

Artikelnummer: 1272136
1 579,00 k

Duschvägg Camargue Vario med egentillverkad rörgenomföringsprofil i metall nära en vägg.
Skapa konto

Fyrkantsrör med två runda genomföringshål, del av hemgjord rörgenomföringsprofil till duschvägg.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
cpalm och 4 till
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:

Fibo våtrumsskivor
Plastmatta från Forbo

Fan man vart ju riktigt sugen på att renovera badrummet med Fiboskivor, ser jätteenkelt ut i deras videos

• Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
N naikon skrev:
Fan man vart ju riktigt sugen på att renovera badrummet med Fiboskivor, ser jätteenkelt ut i deras videos
Jag stod själv precis inför det valet och körde matta istället. I mitt fall var det priset och lite att det är meckigt med installation som bestämde.

Hysteriskt kul att färgkombon som användes i alternativet uppe var exakt samma som jag skulle kört.

Här har du en bild på matt-varianten :D

• Badrum med mörk matta, glasvägg och lampa. Verktyg och material på golvet visar ett pågående renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
Snyggt 😀

• Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
L Langostanten skrev:
Jag stod själv precis inför det valet och körde matta istället. I mitt fall var det priset och lite att det är meckigt med installation som bestämde
Ah, enklare med matta än med skivor alltså? Men då behöver man väl ändå sätta tätskikt bakom? Med Fibo är det ju inbyggt

N naikon skrev:
Ah, enklare med matta än med skivor alltså? Men då behöver man väl ändå sätta tätskikt bakom? Med Fibo är det ju inbyggt
Mattan är tätskiktet, så jag bara satte gips och ringde in en firma, kostade väl en del men det var klart på en dag om det inte hade blivit komplikationer och priset va bättre än det FIBO-alternativet jag hade iaf.

Tänk dock FÖR I HELSKOTTA på att inte sätta lättviktsgips. Fick svar att det funkade precis lika bra och det var allt som fanns på byggvaruhuset så jag körde det. Fick pröjsa 2 vändor helspacklade väggar med något som limmet skulle fästa på. Med vanligt gips hade man sluppit.

Tänk också på att för att våtrumsintyget måste brunnen vara relativt ny. Dom velar och ändrar sig hela tiden men nyaste var 2016 (har jag för mig, blir säkert rättad här), var brunnen äldre än så behövdes en ny.

• Gilla
BjörnKraft och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Ah, enklare med matta än med skivor alltså? Men då behöver man väl ändå sätta tätskikt bakom?
En vanlig våtrumsmatta är ett tätskikt.

• Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.