Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Två stor fyrfackskärl framstår alltmer som den rimligaste av hemsorteringsmodeller.
Vi är ganska nöjda med vårt 140L-kärl. Hemkompostering, tömning av tunnan var fjärde vecka

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Har påbörjat spetzialoperatzione sopförvaring som kommunen driftsätter efter årsskiftet. 2*370l 1*220l och 2*140l gör att man måste ha dryga 3m uppställningsyta 😂
Här har vi än så länge bara ett 140 liters kärl.

R roli skrev:
Här har vi än så länge bara ett 140 liters kärl.
Kommer bli ändring på det. 1jan 2027 träder den nya lagen i kraft för samtliga kommuner i Sverige.

A atomlab skrev:
Kommer bli ändring på det. 1jan 2027 träder den nya lagen i kraft för samtliga kommuner i Sverige.
Jo, jag vet. Men än finns ingen info om vad kommunen har tänkt sig för alternativ.

A atomlab skrev:
Har inte hört något alls om det i Halmstad. Vi har bara ett kärl och avsedda soppåsar till matavfall

Ramnemark Ramnemark skrev:
Har inte hört något alls om det i Halmstad. Vi har bara ett kärl och avsedda soppåsar till matavfall
Kommunerna väljer just nu vilket system man skall använda.

Hamlstad verksr vara hyffsat nyktra i sitt sätt att tänka och tycker att sorteringen skall ske på verket.

Det var inte Nacka kommun kan jag meddela.

https://www.hem.se/nyheter/optisk-sortering-rostades-igenom

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Exakt hur tänker de ang ställen där det helt enkelt inte finns plats för det här? Vi har 2 behållare var, vissa kör enbart en, på en liten infartsväg eller vad man ska kalla det.

På tömningsdagarna står det typ 8 kärl nere vid infarten och det får inte plats utan... logistiska kompromisser...

Ska det verkligen stå TJUGO kärl där sen?

L Langostanten skrev:
Exakt hur tänker de ang ställen där det helt enkelt inte finns plats för det här? Vi har 2 behållare var, vissa kör enbart en, på en liten infartsväg eller vad man ska kalla det.

På tömningsdagarna står det typ 8 kärl nere vid infarten och det får inte plats utan... logistiska kompromisser...

Vi har samma på landstället, där har vi en gemensam plats för kärlen för 5 hus. För några år sedan blev det smått kaos när man införde matavfallskärl och vi gick från 5 till 10 kärl på samma plats. Får se hur det blir 2027...

D Dublin skrev:
Vi har samma på landstället, där har vi en gemensam plats för kärlen för 5 hus. För några år sedan blev det smått kaos när man införde matavfallskärl och vi gick från 5 till 10 kärl på samma plats. Får se hur det blir 2027...
Kan ju också känna att det här är ett problem för företaget som har hand om sophämtning. Dom ökade priserna med helt sinnessjuka siffror för något år sen och man har ju inte så mycket att säga till om där.

Fattar inte hur priserna för nätavgifter, inkopplingsavgifter och arbetsuppgifter på allt går upp jämt.

//Rant

L Langostanten skrev:

Alla kärl töms inte samma dag, så det borde stå 8 kärl där även i framtiden fast olika kärl olika dagar.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har fyra kärl idag, de töms av fyra olika sopbilar som kommer vid olika tillfällen.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har fyra kärl idag, de töms av fyra olika sopbilar som kommer vid olika tillfällen.
Men inte samma dag?

useless useless skrev:
Men inte samma dag?
Nej, på sommaren har vi
- varje vecka kompost
- varannan vecka restavfall
- varannan vecka fyrfackskärl
- var fjärde vecka metall

Dvs, totalt nio hämtningar per fyra veckor. Kompost och restavfall inträffar ibland på samma dag (inför/efter helgdagar som infaller på vardagar), men inte alls annars. Det går ju inte att hålla reda på alla hämtningar utan appen (som jag iofs använder), men lösningen är att alltid ha sopkärlen vid vägen.

• Arg
  • Ledsen
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Här har vi precis gått från två tunnor (kompost och restavfall) till fyra (plast- och pappersförpackningar). För att slippa köpa nya sopbilar skippade kommunen flerfackstunnorna och använder befintliga bilar för att tömma två tunnor i taget olika veckor.
Jag tycker det funkar bra än så länge då det oftast är just hinkarna inne för förpackningar som blir fulla. Betydligt enklare att tömma dom i en tunna runt hörnet och det verkar rymmas ca en månads avfall i de nya tunnorna.

Hos mig är det plast och kartong som blir fullt och rätt ofta metall. Men de verkar ändå ha tänkt till då det i praktiken går att pressa ned det sista i kärlen lagom till tömning, i undantagsfall har de inte räckt till (kartong till jul exempelvis).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.