4 826 779 läst ·
33 456 svar
4827k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Kommunerna väljer just nu vilket system man skall använda.Ramnemark skrev:
Hamlstad verksr vara hyffsat nyktra i sitt sätt att tänka och tycker att sorteringen skall ske på verket.
Det var inte Nacka kommun kan jag meddela.
https://www.hem.se/nyheter/optisk-sortering-rostades-igenom
Exakt hur tänker de ang ställen där det helt enkelt inte finns plats för det här? Vi har 2 behållare var, vissa kör enbart en, på en liten infartsväg eller vad man ska kalla det.A atomlab skrev:
På tömningsdagarna står det typ 8 kärl nere vid infarten och det får inte plats utan... logistiska kompromisser...
Ska det verkligen stå TJUGO kärl där sen?
Vi har samma på landstället, där har vi en gemensam plats för kärlen för 5 hus. För några år sedan blev det smått kaos när man införde matavfallskärl och vi gick från 5 till 10 kärl på samma plats. Får se hur det blir 2027...L Langostanten skrev:Exakt hur tänker de ang ställen där det helt enkelt inte finns plats för det här? Vi har 2 behållare var, vissa kör enbart en, på en liten infartsväg eller vad man ska kalla det.
På tömningsdagarna står det typ 8 kärl nere vid infarten och det får inte plats utan... logistiska kompromisser...
Kan ju också känna att det här är ett problem för företaget som har hand om sophämtning. Dom ökade priserna med helt sinnessjuka siffror för något år sen och man har ju inte så mycket att säga till om där.D Dublin skrev:
Fattar inte hur priserna för nätavgifter, inkopplingsavgifter och arbetsuppgifter på allt går upp jämt.
//Rant
Alla kärl töms inte samma dag, så det borde stå 8 kärl där även i framtiden fast olika kärl olika dagar.L Langostanten skrev:Exakt hur tänker de ang ställen där det helt enkelt inte finns plats för det här? Vi har 2 behållare var, vissa kör enbart en, på en liten infartsväg eller vad man ska kalla det.
Nej, på sommaren har viuseless skrev:
- varje vecka kompost
- varannan vecka restavfall
- varannan vecka fyrfackskärl
- var fjärde vecka metall
Dvs, totalt nio hämtningar per fyra veckor. Kompost och restavfall inträffar ibland på samma dag (inför/efter helgdagar som infaller på vardagar), men inte alls annars. Det går ju inte att hålla reda på alla hämtningar utan appen (som jag iofs använder), men lösningen är att alltid ha sopkärlen vid vägen.
Här har vi precis gått från två tunnor (kompost och restavfall) till fyra (plast- och pappersförpackningar). För att slippa köpa nya sopbilar skippade kommunen flerfackstunnorna och använder befintliga bilar för att tömma två tunnor i taget olika veckor.
Jag tycker det funkar bra än så länge då det oftast är just hinkarna inne för förpackningar som blir fulla. Betydligt enklare att tömma dom i en tunna runt hörnet och det verkar rymmas ca en månads avfall i de nya tunnorna.
Jag tycker det funkar bra än så länge då det oftast är just hinkarna inne för förpackningar som blir fulla. Betydligt enklare att tömma dom i en tunna runt hörnet och det verkar rymmas ca en månads avfall i de nya tunnorna.
Hos mig är det plast och kartong som blir fullt och rätt ofta metall. Men de verkar ändå ha tänkt till då det i praktiken går att pressa ned det sista i kärlen lagom till tömning, i undantagsfall har de inte räckt till (kartong till jul exempelvis).