1 155 835 läst ·
8 539 svar
1156k läst
8,5k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Som alltid så vill jag göra allt på rätt sätt men ibland tvivlar jag på om det är värt det. 2023 tog jag skott från vår Fläder enligt konstens alla regler och planterade i krukor.
2024 planerade jag ut dem men förra året så ville den inte riktigt ta sig.
Då jag sågade ner vår stora Fläder förra året då den stod för nära friggeboden så klippte jag bara av några pinnar och tryckte ner i en rabatt.
Då vår lilla planta från 2023 fortfarande såg tråkig ut i år så flyttade jag idag en av pinnarna från förra året och hoppas nu den ska trivas bättre!
Då jag sågade ner vår stora Fläder förra året då den stod för nära friggeboden så klippte jag bara av några pinnar och tryckte ner i en rabatt.
Då vår lilla planta från 2023 fortfarande såg tråkig ut i år så flyttade jag idag en av pinnarna från förra året och hoppas nu den ska trivas bättre!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fläder som jag tagit från vårt gamla träd och haft i kruka ett par år för att den skall ta sig, den klarade inte vintern utan frös ihjäl. Så även min Sequoia som skulle planteras ut i år. Denna vintern var inte snäll...P-plats skrev:
Som alltid så vill jag göra allt på rätt sätt men ibland tvivlar jag på om det är värt det. 2023 tog jag skott från vår Fläder enligt konstens alla regler och planterade i krukor.
[bild]
Tråkigt att höra och jag trodde själv aldrig att dessa pinnar som jag klippte från vår Fläder förra året och bara tryckte ner I en rabatt skulle ta sig så otroligt bra.pacman42 skrev:
Trist att bli av med plantor du pysslat länge med. Men med det där fina resultatet med flädern blir jag sugen att testa själv. Har en fin Black lace som jag gärna har fler av.
Klippt gräset, första i år.
Lagom slåtterdagg efter regnvädret, man ska inte klippa när det är torrt.
Lagom slåtterdagg efter regnvädret, man ska inte klippa när det är torrt.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Under dagen gick vi från grön lampa till blinkande med ett avbrott på flera Mohm, har haft en punkt på slingan som legat på ca15ohm som jag inte orkar leta upp, den hade nu omvandlats till 4Megaohm, så då fick jag leta upp den.
Gräsklipparen, en Klippo Comet S inköpt 2003, startade fö på första rycket med bensinen i tanken, fyllde fullt i höstas. Jag har aldrig upplevt problem med "fjolårsbensin" som man läser om ibland. Tror tom bensinen är av årsmodell 2024. 98 oktan.Fotografen skrev:
De gånger jag haft problem med gammal bensin har det varit i mackapärer som stått i bortåt 10-20 år eller mer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
RABARBER i trädgården..
Här kämpade man hårt för att få lite rabarber på gården när vi flyttade in för 12 år sedan.. det gick sisådär i början.. tror vi först köpte 3 plantor och två dog inom två år (sork).. den tredje var lite halvt uppäten.. men hankade sig fram ett par år till.. innan den försvann spårlöst..
Duktiga som vi var (!?) lärde vi oss av sorkf-n och jag tänkte att jag skulle överlista dem.. så jag köpte två nya rabarberplantor.. och satte dem i två mindre odlingskragar (tre lådor på höjd och finmaskigt nät under).
De tog sig ok.. gav lite skörd.. men ja de växte aldrig på sig direkt och den ena lådan fick något skumt ogräs i sig som närapå kvävde allt.. inkl plantan i! (trots att vi grävde ur runt om o ryckte rötter hela tiden)
Vi fick kanske skörd till en eller två paj (er) om året.. när det var som bäst!
Men jag ville ha mer än det.. så när jag själv sålde saker på REKO.. så såg jag en bonde som sålde rabarberplantor.. och han hade en xl-planta.. som jag genast köpte (tog en mindre också, för säkerhetsskull)
Jag köpte den i april typ och skördade hela sommaren (utan att ta allt) 😳 den blev lätt tre gånger så stor.. redan första sommaren alltså (hade jag vetat det hade jag inte köpt två...)
Vad tror ni hände sen då.. jo.. då tog sig de andra gamla (tre) plantorna också helt plötsligt!
De äldsta/första .. plus en mindre ny
De två jag köpt och satt i odlingskragar med nät, men vi rev dem för ett par år sedan och då kastades två halvdöda plantor ner i en gammal pallkrage.. som jag sen tömde lite gamla jordpåsar i..
Dessa på bilderna.. är tre gamla plantor som typ var döda.. och en mindre ny planta (den extra lilla jag köpte på reko.. ifall den stora xl inte skulle ta sig..)
Tror ni jag lider rabarberbrist numer...??!!!
(har redan skördat några kg på andra plantan som jag inte fotat än - och det syns inte på den att jag skördat något alls!)
Här kämpade man hårt för att få lite rabarber på gården när vi flyttade in för 12 år sedan.. det gick sisådär i början.. tror vi först köpte 3 plantor och två dog inom två år (sork).. den tredje var lite halvt uppäten.. men hankade sig fram ett par år till.. innan den försvann spårlöst..
Duktiga som vi var (!?) lärde vi oss av sorkf-n och jag tänkte att jag skulle överlista dem.. så jag köpte två nya rabarberplantor.. och satte dem i två mindre odlingskragar (tre lådor på höjd och finmaskigt nät under).
De tog sig ok.. gav lite skörd.. men ja de växte aldrig på sig direkt och den ena lådan fick något skumt ogräs i sig som närapå kvävde allt.. inkl plantan i! (trots att vi grävde ur runt om o ryckte rötter hela tiden)
Men jag ville ha mer än det.. så när jag själv sålde saker på REKO.. så såg jag en bonde som sålde rabarberplantor.. och han hade en xl-planta.. som jag genast köpte (tog en mindre också, för säkerhetsskull)
Jag köpte den i april typ och skördade hela sommaren (utan att ta allt) 😳 den blev lätt tre gånger så stor.. redan första sommaren alltså (hade jag vetat det hade jag inte köpt två...)
Vad tror ni hände sen då.. jo.. då tog sig de andra gamla (tre) plantorna också helt plötsligt!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De två jag köpt och satt i odlingskragar med nät, men vi rev dem för ett par år sedan och då kastades två halvdöda plantor ner i en gammal pallkrage.. som jag sen tömde lite gamla jordpåsar i..
Dessa på bilderna.. är tre gamla plantor som typ var döda.. och en mindre ny planta (den extra lilla jag köpte på reko.. ifall den stora xl inte skulle ta sig..)
(har redan skördat några kg på andra plantan som jag inte fotat än - och det syns inte på den att jag skördat något alls!)
Husägare
· Uppsala
· 716 inlägg
Gör rabarbersaft, då går det åt massa rabarber.Snigla skrev:
RABARBER i trädgården..
[bild]
[bild]
Det tråkiga är ju att av någon outgrundlig anledning är jag inte speciellt förtjust i just rabarbersaft :/ vilket är ju märkligt eftersom jag gillar typ allt annat med rabarber.. (paj, marmelad, picklad, el naturell, sylt.. bullar..kakor.. kräm..). Tycker just saften får en väldigt säregen speciell smak som jag inte uppskattar fullt ut (tycker heller inte det är äckligt eg...)Mathildatiger skrev:
MEN när man gör kräm går det åt en hel del också
Brukar också passa på att frysa in "slattar" av rabarber i påsar.. för framtida (vinter) bakning..
Fast nu har jag funderat en stund och jag undrar om de inte är lättare att frysa i hela stavar, mycket lättare att packa i frysen! Det blir nog årets testning..
Måste passa på att rekommendera att (trots allt) göra rabarberslattar och blanda med smuldeg (för smulpaj).. och frysa in "blandningen" i påsar... sen tar man bara fram en eller två påsar från frysen och häller ut i en ugnsform och gräddar.. så har man färdig paj på ett kick (i vinter..) 👍😊
Ok, det här är väl inget du kan använda hela beståndet till men Gin Fizz smaksatt med rabarbersirap är trevligt.
Jag gjorde faktiskt en rabarbersirap förra året! 👍H Harmagedon skrev:
Till "drinkmix" och tårta... glömde dock bort den när gästerna kom 😳
Så det blev inte mycket till drinkar.. (receptet jag följde var lite "tunnare" hm mindre socker?.. så det var inte så lång hållbarhetstid.. så vi frös is.. hittade den i frysen till jul haha.. lite spännande!)