Så här gjorde jag med mitt prydnadskörsbär jag planterade förra veckan.

PXL_20260401_133025425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderar ändå på att anlita väktarbolag. Rådjuren verkar ha något personligt med mig...

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Våran beef med rådjuren sträcker sig lökväxterna, så de skyddar vi med ett nät så här på vårkanten.

En höst hade några rådjur fått smak på våra oidentifierade svampar i gräsmattan, och kom för att äta dem, till vår stora glädje.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Våran beef med rådjuren sträcker sig lökväxterna, så de skyddar vi med ett nät så här på vårkanten.

En höst hade några rådjur fått smak på våra oidentifierade svampar i gräsmattan, och kom för att äta dem, till vår stora glädje.
Säkert psykedeliska svampar ni kunde ha sålt dyrt!

• Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Den klarade sig oskadd från oktober till nu, så trodde den var safe.
Nä, vårgrönskan är ändå något nytt och spännande för de glupska typerna.

N naikon skrev:
Så här gjorde jag med mitt prydnadskörsbär jag planterade förra veckan.

[bild]

Funderar ändå på att anlita väktarbolag. Rådjuren verkar ha något personligt med mig...
Tog bort dem idag på två äppelträd.

Rådjuren äter alla krokusar utom de mörklila, de får vi behålla.

Och när det gäller de andra vårlökarna så ser jag aldrig bladen ens.

Förutom påskliljorna då, de får vara ifred.

• Gilla
  • Ledsen
Harmagedon och 2 till
  • Laddar…
Plockat fram brädor från tidigare ägares förråd för att göra tomatlådor IMG_20260419_180102.jpg
Skapa konto

Grävt upp grässvålen framför växthuset så dörren kan öppnas utan problem. Målning och nytt glas sker i framtiden.
Screenshot_2026-04-19-18-23-44-494_com.miui.gallery-edit.jpg
Skapa konto
IMG_20260419_175947.jpg
Skapa konto

• Gilla
BengtH och 6 till
  • Laddar…
Klippt det döda på rosorna och ryckt gräs som ville växa i rabatterna.

pacman42 pacman42 skrev:

Jag hoppas mycket på mina nya kompisar kejsarkronorna som jag satt runt vårärten som tydligen blev rådjurens favoritmat förra året. Haft den på ett annat ställe i trädgården förut men förra året hittade de först de nya plantorna och åt sedan även upp de gamla. Så nu har jag anlagt ett försvarssystem av kejsarkronor som de verkar sky.

Kan tipsa om att kungsängsliljor och pärlhyacinter inte heller står på mina rådjurs meny.

Redigerat:
  • Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Klippt det döda på rosorna och ryckt gräs som ville växa i rabatterna.

Jag hoppas mycket på mina nya kompisar kejsarkronorna som jag satt runt vårärten som tydligen blev rådjurens nya favorit mat förra året. Haft den på ett annat ställe i trädgården förut men förra året hittade de först de nya plantorna och åt sedan även upp de gamla. Så nu har jag anlagt ett försvarssystem av kejsarkronor som de verkar sky.

Kan tipsa om att kungsängsliljor och pärlhyacinter inte heller står på mina rådjurs meny.
Pärlhyacinterna är det också någon som äter, är det inte rådjuren så är det haren. Kollade upp det med AIn och mycket riktigt avskyr inte haren pärlhyacinter.

• Ledsen
Mathildatiger
  • Laddar…
Jag har planerat ett äppelträd och småduttat med en massa olika saker utan att egentligen göra färdigt någonting.
Började med att slå ner stolpar till hallonstöd. Det var så tråkigt så jag gav upp och fortsatte istället med att gräva bort grässvålen på min blivande äng. Grästuvorna använder jag till att göra nytt trädgårdsland (lägger kartong på marken och uppochnervända grästuvor ovanpå).
Sen tog kartongen slut så jag gick över till att lägga kantsten kring en rabatt. Då kom maken hem och vi åkte och köpte äppelträdet istället så jag blev inte klar med det heller. 🙂

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

pacman42 pacman42 skrev:
Pärlhyacinterna är det också någon som äter, är det inte rådjuren så är det haren. Kollade upp det med AIn och mycket riktigt avskyr inte haren pärlhyacinter.
Sorry, jag menade porslinshyacint.
Pärlhyacinter gillar mina rådjur också. De bredbladiga pärlhyacinterna brukar de låta vara men i år har de slukat dem och allium också. Jag tror att de blivit en stor flock som hänger här nu. Tidigare har de bara varit en hona med nån fjolårsunge och en bock som antagligen rört sig över ett större område. Men nu är det en stor och en lite bock och minst fem getter av varierande storlek. Så nu kan de inte kosta på sig att vara kräsna.

Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Det var så tråkigt så jag gav upp och fortsatte istället med att gräva bort grässvålen på min blivande äng
Gör du något annat med ytan, annat än att ta bort grässvålen, innan du strör ut ängsfrön?
Vi har planer på samma manöver...

tveksamt tveksamt skrev:
Gör du något annat med ytan, annat än att ta bort grässvålen, innan du strör ut ängsfrön?
Vi har planer på samma manöver...
Jag gjorde en del av blivande ängen förra året. Då fyllde jag på med mager jord eftersom det blir en grop när grässvålen tas bort och jag vill ha ängen i samma höjd som grönmattan (gräsmattan). Jorden tog jag från ett gammalt uttjänat odlingsland som jag råkar ha (som sen ska bli bärodling).
Sen sådde jag fröna i september.

Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag gjorde en del av blivande ängen förra året. Då fyllde jag på med mager jord eftersom det blir en grop när grässvålen tas bort och jag vill ha ängen i samma höjd som grönmattan (gräsmattan). Jorden tog jag från ett gammalt uttjänat odlingsland som jag råkar ha (som sen ska bli bärodling).
Sen sådde jag fröna i september.
Höjden spelar inte just någon roll i vårt fall, så vi kanske klarar oss utan den biten då.
Har resultatet blivit bra?

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Höjden spelar inte just någon roll i vårt fall, så vi kanske klarar oss utan den biten då.
Har resultatet blivit bra?
Det är lite för tidigt att svara på än. Plantorna är fortfarande pyttesmå.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.