1 161 069 läst ·
8 568 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Våran beef med rådjuren sträcker sig lökväxterna, så de skyddar vi med ett nät så här på vårkanten.
En höst hade några rådjur fått smak på våra oidentifierade svampar i gräsmattan, och kom för att äta dem, till vår stora glädje.
En höst hade några rådjur fått smak på våra oidentifierade svampar i gräsmattan, och kom för att äta dem, till vår stora glädje.
Plockat fram brädor från tidigare ägares förråd för att göra tomatlådor
Grävt upp grässvålen framför växthuset så dörren kan öppnas utan problem. Målning och nytt glas sker i framtiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt upp grässvålen framför växthuset så dörren kan öppnas utan problem. Målning och nytt glas sker i framtiden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klippt det döda på rosorna och ryckt gräs som ville växa i rabatterna.
Kan tipsa om att kungsängsliljor och pärlhyacinter inte heller står på mina rådjurs meny.
Jag hoppas mycket på mina nya kompisar kejsarkronorna som jag satt runt vårärten som tydligen blev rådjurens favoritmat förra året. Haft den på ett annat ställe i trädgården förut men förra året hittade de först de nya plantorna och åt sedan även upp de gamla. Så nu har jag anlagt ett försvarssystem av kejsarkronor som de verkar sky.pacman42 skrev:
Kan tipsa om att kungsängsliljor och pärlhyacinter inte heller står på mina rådjurs meny.
Redigerat:
Pärlhyacinterna är det också någon som äter, är det inte rådjuren så är det haren. Kollade upp det med AIn och mycket riktigt avskyr inte haren pärlhyacinter.H Harmagedon skrev:Klippt det döda på rosorna och ryckt gräs som ville växa i rabatterna.
Jag hoppas mycket på mina nya kompisar kejsarkronorna som jag satt runt vårärten som tydligen blev rådjurens nya favorit mat förra året. Haft den på ett annat ställe i trädgården förut men förra året hittade de först de nya plantorna och åt sedan även upp de gamla. Så nu har jag anlagt ett försvarssystem av kejsarkronor som de verkar sky.
Husägare
· Uppsala
· 733 inlägg
Jag har planerat ett äppelträd och småduttat med en massa olika saker utan att egentligen göra färdigt någonting.
Började med att slå ner stolpar till hallonstöd. Det var så tråkigt så jag gav upp och fortsatte istället med att gräva bort grässvålen på min blivande äng. Grästuvorna använder jag till att göra nytt trädgårdsland (lägger kartong på marken och uppochnervända grästuvor ovanpå).
Sen tog kartongen slut så jag gick över till att lägga kantsten kring en rabatt. Då kom maken hem och vi åkte och köpte äppelträdet istället så jag blev inte klar med det heller. 🙂
Började med att slå ner stolpar till hallonstöd. Det var så tråkigt så jag gav upp och fortsatte istället med att gräva bort grässvålen på min blivande äng. Grästuvorna använder jag till att göra nytt trädgårdsland (lägger kartong på marken och uppochnervända grästuvor ovanpå).
Sen tog kartongen slut så jag gick över till att lägga kantsten kring en rabatt. Då kom maken hem och vi åkte och köpte äppelträdet istället så jag blev inte klar med det heller. 🙂
pacman42 skrev:
Sorry, jag menade porslinshyacint.pacman42 skrev:
Pärlhyacinter gillar mina rådjur också. De bredbladiga pärlhyacinterna brukar de låta vara men i år har de slukat dem och allium också. Jag tror att de blivit en stor flock som hänger här nu. Tidigare har de bara varit en hona med nån fjolårsunge och en bock som antagligen rört sig över ett större område. Men nu är det en stor och en lite bock och minst fem getter av varierande storlek. Så nu kan de inte kosta på sig att vara kräsna.
Husägare
· Uppsala
· 733 inlägg
Jag gjorde en del av blivande ängen förra året. Då fyllde jag på med mager jord eftersom det blir en grop när grässvålen tas bort och jag vill ha ängen i samma höjd som grönmattan (gräsmattan). Jorden tog jag från ett gammalt uttjänat odlingsland som jag råkar ha (som sen ska bli bärodling).tveksamt skrev:
Sen sådde jag fröna i september.
Höjden spelar inte just någon roll i vårt fall, så vi kanske klarar oss utan den biten då.Mathildatiger skrev:
Jag gjorde en del av blivande ängen förra året. Då fyllde jag på med mager jord eftersom det blir en grop när grässvålen tas bort och jag vill ha ängen i samma höjd som grönmattan (gräsmattan). Jorden tog jag från ett gammalt uttjänat odlingsland som jag råkar ha (som sen ska bli bärodling).
Sen sådde jag fröna i september.
Har resultatet blivit bra?
Husägare
· Uppsala
· 733 inlägg