1 155 835 läst ·
8 539 svar
1156k läst
8,5k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Husägare
· Uppsala
· 716 inlägg
Har du provat rabarbersaft som inte är kokt? För den kokta kan bli lite jolmig tycker jag.Snigla skrev:
Det tråkiga är ju att av någon outgrundlig anledning är jag inte speciellt förtjust i just rabarbersaft :/ vilket är ju märkligt eftersom jag gillar typ allt annat med rabarber.. (paj, marmelad, picklad, el naturell, sylt.. bullar..kakor.. kräm..). Tycker just saften får en väldigt säregen speciell smak som jag inte uppskattar fullt ut (tycker heller inte det är äckligt eg...)
MEN när man gör kräm går det åt en hel del också
Brukar också passa på att frysa in "slattar" av rabarber i påsar.. för framtida (vinter) bakning..
Fast nu har jag funderat en stund och jag undrar om de inte är lättare att frysa i hela stavar, mycket lättare att packa i frysen! Det blir nog årets testning..
Måste passa på att rekommendera att (trots allt) göra rabarberslattar och blanda med smuldeg (för smulpaj).. och frysa in "blandningen" i påsar... sen tar man bara fram en eller två påsar från frysen och häller ut i en ugnsform och gräddar.. så har man färdig paj på ett kick (i vinter..) 👍😊
Jag häller varmt vatten över rabarbern och låter den stå och dra innan jag silar den. Vill man kan man ha i citron också.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Tvättat ur växthuset! Sprayade på någon slags växthusrengöring och gnodde lite med en tvättsvamp och tvättade av med högtryckstvätten. De flesta avlagringarna pch det ingrodda försvann.
Nu kan jag börja använda växthuset… 😊
Imorgon blir det ogräsrens så att jag kan plantera ut tomater och annat. Det växer til och med brännässlor i växthuset . 😂
Grävde lite i komposten med händerna. Det var befriande att se så fint det blivit efter att jag i våras blandande in lite kogödsel och halm
I trädgårdskomposten.
Nu kan jag börja använda växthuset… 😊
Imorgon blir det ogräsrens så att jag kan plantera ut tomater och annat. Det växer til och med brännässlor i växthuset . 😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grävde lite i komposten med händerna. Det var befriande att se så fint det blivit efter att jag i våras blandande in lite kogödsel och halm
I trädgårdskomposten.
Logga in
Skapa konto
Ikväll blev det lite pyssel i det vackra vädret. Planterade ut grönkål och tagetes. Planterade ut de sista dahliorna i krukor. Sådde rosenbönor och vaxbönor och vattnade en massa andra sådder. Och flyttade ut de sista försådda plantorna till avhärdningstältet. Imorgon får nog pelargonerna flytta ut till sin avhärdningsplats. Om sonen skurat altanen som han lovat.
Bevattningsslingan med magnetventiler inkopplad för sommaren. Alla ventilerna och PEM-slangar har överlevt vintern, så nu kan kryddland och sparrislådan få lite automatiserad hjälp (HomeAssistant).
Rensning och påfyllning av dammen kvar, så att näckrosor får det lite drägligare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rensning och påfyllning av dammen kvar, så att näckrosor får det lite drägligare.
Logga in
Skapa konto
Hmmm, borde ha beställt ersättningsfilter...
Nåja, duger väl för uppstarten.
Ny UV-lampa, och kopplat in slangarna
We have water 😀
Och en porlande bäck (man får inte ha så stora krav på bäck i storstan)
Logga in
Skapa konto
Nåja, duger väl för uppstarten.
Ny UV-lampa, och kopplat in slangarna
Logga in
Skapa konto
We have water 😀
Logga in
Skapa konto
Och en porlande bäck (man får inte ha så stora krav på bäck i storstan)
Logga in
Skapa konto
Trevligt! Hur styr du ventilerna? De är väl 24V eller 9V, va?fam-lundborg skrev:
Bevattningsslingan med magnetventiler inkopplad för sommaren. Alla ventilerna och PEM-slangar har överlevt vintern, så nu kan kryddland och sparrislådan få lite automatiserad hjälp (HomeAssistant).
[bild][bild][bild][bild]
[bild]
24V.Karthago skrev:
De styrs via potentialfria reläer, 2st Sonoff 4ch Pro som är flashade med ESPHome, plus en ensam Shelly 1. Det går att hitta mer optimala reläsatser men eftersom det hel har växt organiskt så har det blivigt så. En liten utmaning var att hitta matarkablel med tillräckligt många ledare för nio ventiler, jag har för mig att jag hamnade i Polen för det, i Sverige blir det snabbt B2B som krav.
I HA används Irrigation Unlimited med tillhörande kort:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt!fam-lundborg skrev:
24V.
De styrs via potentialfria reläer, 2st Sonoff 4ch Pro som är flashade med ESPHome, plus en ensam Shelly 1. Det går att hitta mer optimala reläsatser men eftersom det hel har växt organiskt så har det blivigt så. En liten utmaning var att hitta matarkablel med tillräckligt många ledare för nio ventiler, jag har för mig att jag hamnade i Polen för det, i Sverige blir det snabbt B2B som krav.
I HA används Irrigation Unlimited med tillhörande kort:
[bild] [bild]
Lutar nog att köra med Sonoff SWV istället.
Vad är det för pump du har?fam-lundborg skrev:
Mim har gått sönder och jag kollar på nya alternativ
WOW ! Vilken guldgruva - bara fantasin som sätter gränser för du ska väl göra något av dina nyförvärvade tillgångar?
Samma pris, ca.Karthago skrev:
Det som skiljer är avsedd montage och hur många vattenkanaler som fås. Med Gardena-lådan (egentligen hutlöst pris, men snygg förpackning) så får man tre kanaler ut.
En gammal Superflow Techno 5000, 240V. Plockar ur den varje höst, och då har den hängt med sedan 2013. Är helt klart nöjd med den.maah skrev:
Logga in
Skapa konto
Kollade vad det skulle gå på att ersätta den, ~1700 får väl anses vara ok
https://dammtrivsel.se/produkt/superflow-techno-5000/