tveksamt tveksamt skrev:
Alla verkar få mycket rabarber i år, men som vanligt inte vi. Vi har vid tre olika tillfället planterat tre olika plantor från tre olika ställen på tre olika platser i vår trädgård, ingen av dem vill ta sig. Alla tre givare med samtidiga löften om att "den här kommer att ta sig, den växer som ogräs!".
Tror att vi en gång har plockat en stjälk från en planta, den var nog ungefär 15 cm lång och tunn som ett lillfinger.
Been there done that.. så frustrerande och irriterande!! Det har tagit oss 9 plantor typ.. under 10 års tid.. att äntligen hitta en plats och några plantor som faktiskt vuxit!

Och i år.. tog sig tom plantor vi trodde var döda.. :o

Så nu har vi helt plötsligt två jättestora plantor.. och 3 mindre (som är lagom stora...).

Köpte de första plantorna på plantskolor/handelsträdgårdar.. (olika sorter). De gav skörd första året typ.. sen åt antingen sorken upp dem.. eller så kom de inte tillbaka.. sen satte vi några i sorksäkrade pallkragar.. och de tog sig och gav lite skörd i ett par år (men aldrig mer än att det räckte till en paj per planta typ)..

Sen tänkte jag att nu ger jag det där med rabarber en sista chans.. och så köpte jag två sk xl.plantor på en REKO ring.. inget namn på den plantan men den har växt i generationer på en gård utanför "där jag bor"..

Den ena av plantorna var större än den andra.. och den gav säkert 3 kg första sommaren! (dvs bara några månader efter vi satt ner den i en odlingskrage).. och året efter tog sig även planta nr 2.. och i år.. tog sig de tre andra också! :)

Skam den som ger sig!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Låter nästan som att det finns något miljöfarligt dolt i marken.

Prova annars att ha rabarbern i pallkragar ovanpå marken och se om de trivs med nyköpt jord.
Det tror jag inte på riktigt, vi har mycket annat som växer som ogräs. Både frukt, bär och grönsaker. Men god tanke.
Det har nog mer att göra med jorden och annat som snor näringen skulle jag tro.

Snigla Snigla skrev:
Been there done that.. så frustrerande och irriterande!! Det har tagit oss 9 plantor typ.. under 10 års tid.. att äntligen hitta en plats och några plantor som faktiskt vuxit!

Och i år.. tog sig tom plantor vi trodde var döda.. :surprised:

Så nu har vi helt plötsligt två jättestora plantor.. och 3 mindre (som är lagom stora...).

Köpte de första plantorna på plantskolor/handelsträdgårdar.. (olika sorter). De gav skörd första året typ.. sen åt antingen sorken upp dem.. eller så kom de inte tillbaka.. sen satte vi några i sorksäkrade pallkragar.. och de tog sig och gav lite skörd i ett par år (men aldrig mer än att det räckte till en paj per planta typ)..

Sen tänkte jag att nu ger jag det där med rabarber en sista chans.. och så köpte jag två sk xl.plantor på en REKO ring.. inget namn på den plantan men den har växt i generationer på en gård utanför "där jag bor"..

Den ena av plantorna var större än den andra.. och den gav säkert 3 kg första sommaren! (dvs bara några månader efter vi satt ner den i en odlingskrage).. och året efter tog sig även planta nr 2.. och i år.. tog sig de tre andra också! :)

Skam den som ger sig!
Här ger vi inte upp! Ska bara hitta nästa ställe att prova! :)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K
Min planta fanns här när jag flyttade hit för 26 år sen, minns inte hur stor den var då.
Men efter att höns flyttade hit för 15 år sen och deras utegård då var i närheten av plantan så har den blivit större.
Fast de senaste 7-8 åren har utegården inte varit nära rabarberna, och ändå växer de
Hönsgödsel kanske?? 🤔

Snigla Snigla skrev:

Och i år.. tog sig tom plantor vi trodde var döda.. :surprised:

Skam den som ger sig!
Ett problem kan vara att ni skördar första året. Låt istället de nyplanterade plantorna etablera sig ordentligt innan ni börjar plocka.

Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Ett problem kan vara att ni skördar första året. Låt istället de nyplanterade plantorna etablera sig ordentligt innan ni börjar plocka.
Det gjorde vi inte med de första 4 plantorna.. (då följde vi konstens alla regler..).. vi skördade heller inte år två på några.. för de växte ju inte typ.

Sen att sorkfan åt upp några plantor.. var ju ett problem det med hehe.. därför nästa plantorna hamnade i pallkragar med nät under sig (som allt annat vi odlar eg)

Det var först när vi köpte en xl-planta som trivdes (tre år sen tror jag det var).. på en månad var den 1 meter hög och 1 m bred.. hade mer rabarber på den plantan än grannarna hade på sina ihop hehe (den måste ha trivts jättebra i sin odlingslåda).. så då skördade vi.. två gånger.. men det var säkert 2 kg kvar när vi lämnade det på sensommaren

Jag köpte som sagt två xl-plantor då.. varav den ena var lite större.. men vi tänkte att med vår otur så köper vi två på en gång.. om en dör.. det gjorde ingen haha.. men den andra plantan skördade vi inget på första året.. heller inte andra året tror jag.. i år är den 1 m hög och 1 m bred.. PLUS att de andra två som vi flyttade från pallkragarna vi rev.. också fick för sig att börja växa där vi kastat ner dem (i en jordgubbslåda som dött ut..)... och som om det inte var "nog".. så kom även en av de "döda" plantorna i backen upp (som vi trodde sorken ätit upp för flera år sedan)..

Därav har vi nu lite överflöd av rabarber hehe (tror vi får igen för alla år av missad skörd..) :P

Det är är jäkligt irriterande att alla säger att man kan inte misslyckas med rabarber .. de växer överallt som ogräs.. .. samma sak säger de om rädisor... JAG KAN minsann.. år efter år! *mutter* men nu när jag fått rabarber kanske jag ska prova rädisa i år också? (två år sedan sist.. då gick de inte å äta.. året innan var de loppbitna..)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Rabarber har lurat mig rejält några gånger. Tynat bort och ”dött” för att sedan återuppstå som något slags urtidsmonster.

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag har samma problem med sockerärtor. De ska vara lättodlade, men nej! Fattar inte vad jag gör för fel.

Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag har samma problem med sockerärtor. De ska vara lättodlade, men nej! Fattar inte vad jag gör för fel.
Får du ens upp några frön? För kommer de upp och sedan förtvinar är det problem med jorden. Pyralider.

Kompost verkar vara bra för rabarber. Lägg en hög där du vill ha rabarber och odla i den år två. Noga räknat är det en bra metod för många växter och det inkluderar att ställa matkomposten där man vill odla eller bredvid något man vill gynna.

H Harmagedon skrev:
Får du ens upp några frön? För kommer de upp och sedan förtvinar är det problem med jorden. Pyralider.
Ja de kommer upp, men blir aldrig sådär frodiga och ger pytteskörd. Jag odlar på friland och använder ingen köpt jord till dem. Och bönorna växer bra bredvid så jag tror inte det är jorden.

Ute och gräver idag för att fylla igen och platta till hjulspåren efter att förra ägaren backade in något enormt lastfordon i vintras. Sen passar vi på att så gräs också. Jag hugger i, sambon plattar ut och så sår vi emellanåt. Varvas med några starköl. Ikväll blir det premiär för nya gräsklipparen också. Vi får se hur långt vi hinner, stor tomt att klippa.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Risken är uppenbar att gräsytan växer beroende på burkantal😉

Noramasen Noramasen skrev:
Risken är uppenbar att gräsytan växer beroende på burkantal😉
Lyckligtvis krävs det rätt många burkar innan jag går i däck. Men det gäller att hålla den delikata balansen... lagom så får man energi, för mycket så vill man in och dega framför tv'n.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Svurit åt grannens gräsklippare. Istället för en som funkar bra har de en som täcker grannskapet i en dimma av oförbrända kolväten.

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
Klippt gräs lite mellan skurarna.

• Haha
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.