S
Gräv upp.
Flytta.
Klart. 😆

Killgissar att du skavattna dagarna innan och gräva upp så mycket rötter/ jord du orkar lyfta och ha förberett nya platsen innan du gräver upp är bra.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
S
Jag har rensat i sparrislandet. Välbehövligt.
Flyttade de där Allium-bollarna som fått för sig att bo i sparrislandet. De hamnde under ett plommonträd istället.

Innan:
Rensat sparrisland med bortflyttade Allium-växter. Marken är delvis täckt av gröna växter och omgivs av en stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sparrisland före rensning, med synliga sparrisskott och ogräs som täcker jorden.
Skapa konto

Skörd:
Nyskördad sparris från trädgården ligger på gräset i två högar.
Skapa konto

Efter:
Rensat sparrisland med nysatta sparrisskott, omgiven av en korg och grönsaksplantering; person i arbetsskor sitter vid kanten.
Skapa konto
En rensad sparrisodling med några gröna skott och en skottkärra i bakgrunden, omgiven av grusgång och gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Fruktträd i blomning med rök från halm på marken för att skydda mot frostskador, tidig morgon i trädgårdsmiljö.
Skapa konto
Inte idag förvisso, men häromdagen hade vi frost på morgonen och fruktträden står i full blom så jag var ute klockan fyra och satte fyr på halm för att skydda blommorna. Jag hade tur så röken drog över träden. Vad jag kunnat se i helgen har det inte blivit stora frostskador på blommorna.

• Gilla
  • Wow
4774 och 3 till
  • Laddar…
Jag och frugan samt grannen gick ihop och hyrde en grävare som tog upp en gammal och mixad häck som tappat riktning totalt. I samma veva fick han gräva bort gräs och matjorden för vår nya trall. Matjorden från oss la vi där den nya häcken ska upp 👍🏻🌞

• Grävare på gräsmatta framför hus, arbetande med att ta bort häck och matjord. I förgrunden en släpvagn fylld med grenar.
    Skapa konto
  • Grävmaskin tar bort matjord och gräs intill en byggnad för att förbereda för en ny altan, med en röd byggnad i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grävda marken vid hus för ny trall och borttagen häck. Spade, handske och gräsklippare syns på gräsmattan.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
K
Klippt gräs..när roboten har pajat...😡

• Gilla
4774
  • Laddar…
Det är något speciellt när det börjar sticka...

Gröna grässtrån spirar från jorden, börjar växa i en nyanlagd gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
K
Klippte gräs på baksidan av huset i går kväll. Roboten behöver troligen ett nytt batteri...så längtar till att den kommer hem igen 🤞👍

• Gilla
4774
  • Laddar…
I min trädgård händer det mycket och inget.. 🤔 haha.. nu är det mest gräsklippning..

Gräsklippare med grönt handtag står på en halvklippt gräsmatta framför ett rött hus med vita fönster och flera krukväxter.
Skapa konto

Vilket gick sådär.. hade planerat att hinna klart på innergården innan regnet skulle komma (det var ju fint igår, men skulle regna typ en vecka sen.. iaf till och från). Jag vet inte riktigt vad som hänt eg.. men gräsklipparen dog ut halvvägs.. och då var batteriet fulladdat (hade stoppat i det dagen innan). Men nu undrar jag om jag verkligen stoppade i rätt sladd 😳 eller om batteriet fått något knas... för sådär snabbt har det aldrig tagit slut innan!

Jaja.. inte mycket att göra åt den saken, får stå ut med en "randig" halvfärdig gräsmatta ett tag helt enkelt haha (har batteriet på laddning igen.. )

Stor frodig buske i en trädgård med grönskande gräsmatta och omgivande träd, ett växthus syns i bakgrunden.
Skapa konto

Har klippt/rensat lite i rosorna.. men så kom jag till denna (i år igen..) och pustade mest.. och nä... jag har inte klippt ner den än.. och ja.. det finns faktiskt en TRASIG FALLEN ROSBÅGE därinne i mitten.. som måste bytas ut.. så HELA ROSEN ska ner 😳 (den är gigantisk)

.. tor jag har beslutat mig för att vänta tills efter blomningen (om jag inte får oväntat superenergi innan). Blomningen är spektakulär och det skulle ju vara lite trist att missa hela!

På tal om rosor har jag beställt hem 4 nya barrotade (på rea!)... som dök upp för ett par dagar sedan. Komiskt nog klättrare de också haha.. (jag som inte skulle ha rosor i min trädgård... har alltid haft sån otur med dem).

Kruka med två barrotade rosor i en kartong, redo att planteras i trädgården. En handspade syns i bild.
Skapa konto

Två av vardera sorten.. Alchymist och Climbing Bonica 👍

Har nu satt dem ii jord (krukor) i väntan på att de ska få sin plats i trädgården. Tyvärr kommer det dröja lite.. då vi väntar lite hantverkshjälp som ska stöka omkring.. och vill inte riskera att det händer mina nya rosor något.. så de får helt enkelt vänta tills "de är färdiga"..

I övrigt så har jag planterat blomster..

Blomkrukor med blå, rosa och lila blommor på en rutigt dukad bänk i trädgården, gröna fält i bakgrunden.
Skapa konto

Sprungit på många reor på plantor och har nu konstaterat att jag "fått" blommor till 8 amplar... för samma pengar som jag normalt brukar köpa 2 färdiga för :)

Svarta korgar med blommor, placerade på en rutig duk, omgivna av träd i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Färgglada blommor i krukor på ett bord utomhus, omgivna av träd och en grönskande äng i bakgrunden.
Skapa konto

Perfekt! Synd bara att det inte ingick någon "vattnare" till alla amplarna också...

Har även beställt lite "rötter" från utlandet... (också rea..)

Kartong med förpackade rötter i plast, klar för plantering i krukor.
Skapa konto

...och de kom för några dagar sedan de med.. och jag har redan planterat ner alla i krukor! Jag brukar låta dem sätta sig lite i krukor/jord.. innan de planteras ut i trädgården..

Svarta plastkrukor med jord står på ett svartvitt rutigt bord. Etikett med texten "Temynta Marshalls Delight" syns på flera krukor.
Skapa konto

Tre planteringskrukor med jord på ett rutigt bord. Krukorna är märkta med "Klematis Jackmanii" och "Klematis Baltyk".
Skapa konto

Har tom gjort etiketter åt dem.. som jag inte tror kommer håla så länge (ute) hehe.. men det var kul o göra (brukar ha "plastpinnar" annars)

En gul traktor med flishugg står på en gräsmatta bredvid en hög med grenar. Mörka moln syns i bakgrunden.
Skapa konto

Grannen var snäll och hämtade några lass "pinnar/träd".. då han ska flisa - och vi ville bara bli av med det. Sparade in 3-4 resor (a 4 mil).. plus packa på och av skiten.. (hoppas de har nytta av fliset!).

Så skönt..

Vi har fortfarande 2-3 lass kvar (och körde ett par tre lass för några v sedan) som ligger sämre till bakom vårt stall (ingen väg dit.. man måste släpa fram träden o grenarna)..

Man är ju inte direkt sysslolös! 😎

När kärran är tom sen.. ska jag försöka kratta upp alla småpinnar och löv som blev kvar "därborta" när grannen hämtat träden.. (det rasar ju av lite när det legat över vintern och våren..).

Vad händer mer? hmm.. jag skördar rabarber!
Jäklar va mycket rabarber det är i år.. och tidiga är de!

Nyplockade rabarber med stora gröna blad och röda stjälkar ligger på ett bord i trädgården.
Skapa konto

Dessa är från de mindre plantorna (annan sort)

Stort grönt rabarberblad med tydliga ådringar, fotograferat i närbild utomhus.
Skapa konto

Detta är ett gigantiskt (och mycket vackert blad från en större planta..

Man håller ett stort rabarberblad framför ansiktet, synligt bakom bladet med en hand som ger ett fredstecken.
Skapa konto

Detta är jag o mitt blad.. haha.. drunknar i rabarber!

Vi har haft rabarberproblem innan.. plantor som inte tagit sig, plantor som sorken ätit upp, plantor som aldrig växte osv.. Nu i år.. har ALLT tagit sig och dykt upp 😳 5 plantor som alla frodas.. (hade räckt med 1.. då den sista jag köpte.. var en xl-planta och den gav skörd redan några månader efter jag satt ner den.. och den har växt till sig ännumer nu när den satt sig riktigt..)

Har också satt ut/planterat lite tomater..

Krukor med unga tomatplantor står på en trätrappa bredvid en uteplats med stolar, på en solig dag.
Skapa konto

Chili o stora tomater står "på tapeten" när det kommer några regnfria dagar nu framöver.. börjar bli akut att plantera om dem och få ut dem ur huset!

• Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
K
Stor rabarberplanta med överdimensionerade blad i trädgården, omgiven av gräs och buskar. Ett vitt dekorationselement syns i bakgrunden.
Skapa konto
Stort rabarberblad i trädgården, jämfört med storleken på ett dasslock och stövlar synliga i nedre delen av bilden.
Skapa konto
Stora rabarberblad i en trädgård, med ett fågelbad format som en blomma bredvid bladen.
Skapa konto

Min rabarberplanta är också gigantisk i år! Några av bladen är t.o.m större än dasslock!
Jag är inte så förtjust i rabarber så jag brukar ge bort dom 🤷‍♀️

• Wow
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Det verkar vara ett rackarns rabarber år i år. Mina svämmar också över. Det blir till att göra saft. Då går det åt massor.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag använde hönsgödsel förut.. men efter det gapades om pyralider i det för nått år sedan så har jag inte vågat använda det heller (blev paranoid efter jord/näringsproblem .. )

Har gått o tjyvkikat på det även i år men vågade inte hehe.. vågar inte köpa något "naturligt" än.. (då de hittat det hos de flesta djurens avföringar..).

Enda garanterade pyralidfria de har är mineralgödslat..

(tror eg bara man har tur eller otur.. men det tar emot.. och det är irriterande! Tur att inte alla växter är lika kinkiga)
Provodla ärtor så ser du snabbt om det finns pyralider.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Provodla ärtor så ser du snabbt om det finns pyralider.
Är de ”känsligare” än tomater/chili?

Snigla Snigla skrev:
Är de ”känsligare” än tomater/chili?
Dom är känsliga och växer fort. Du ser fort om jorden är okej till tomater och chili.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
[bild][bild][bild]
Min rabarberplanta är också gigantisk i år! Några av bladen är t.o.m större än dasslock!
Jag är inte så förtjust i rabarber så jag brukar ge bort dom 🤷‍♀️
Alla verkar få mycket rabarber i år, men som vanligt inte vi. Vi har vid tre olika tillfället planterat tre olika plantor från tre olika ställen på tre olika platser i vår trädgård, ingen av dem vill ta sig. Alla tre givare med samtidiga löften om att "den här kommer att ta sig, den växer som ogräs!".
Tror att vi en gång har plockat en stjälk från en planta, den var nog ungefär 15 cm lång och tunn som ett lillfinger.

• Ledsen
Kakelugnen566
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Alla verkar få mycket rabarber i år, men som vanligt inte vi. Vi har vid tre olika tillfället planterat tre olika plantor från tre olika ställen på tre olika platser i vår trädgård, ingen av dem vill ta sig. Alla tre givare med samtidiga löften om att "den här kommer att ta sig, den växer som ogräs!".
Tror att vi en gång har plockat en stjälk från en planta, den var nog ungefär 15 cm lång och tunn som ett lillfinger.
Låter nästan som att det finns något miljöfarligt dolt i marken.

Prova annars att ha rabarbern i pallkragar ovanpå marken och se om de trivs med nyköpt jord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.