1 132 914 läst ·
8 392 svar
1133k läst
8,4k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Gräv upp.
Flytta.
Klart. 😆
Killgissar att du skavattna dagarna innan och gräva upp så mycket rötter/ jord du orkar lyfta och ha förberett nya platsen innan du gräver upp är bra.
Flytta.
Klart. 😆
Killgissar att du skavattna dagarna innan och gräva upp så mycket rötter/ jord du orkar lyfta och ha förberett nya platsen innan du gräver upp är bra.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Jag har rensat i sparrislandet. Välbehövligt.
Flyttade de där Allium-bollarna som fått för sig att bo i sparrislandet. De hamnde under ett plommonträd istället.
Innan:
Skörd:
Efter:
Flyttade de där Allium-bollarna som fått för sig att bo i sparrislandet. De hamnde under ett plommonträd istället.
Innan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Skörd:
Logga in
Skapa konto
Efter:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag och frugan samt grannen gick ihop och hyrde en grävare som tog upp en gammal och mixad häck som tappat riktning totalt. I samma veva fick han gräva bort gräs och matjorden för vår nya trall. Matjorden från oss la vi där den nya häcken ska upp 👍🏻🌞
I min trädgård händer det mycket och inget.. 🤔 haha.. nu är det mest gräsklippning..
Vilket gick sådär.. hade planerat att hinna klart på innergården innan regnet skulle komma (det var ju fint igår, men skulle regna typ en vecka sen.. iaf till och från). Jag vet inte riktigt vad som hänt eg.. men gräsklipparen dog ut halvvägs.. och då var batteriet fulladdat (hade stoppat i det dagen innan). Men nu undrar jag om jag verkligen stoppade i rätt sladd 😳 eller om batteriet fått något knas... för sådär snabbt har det aldrig tagit slut innan!
Jaja.. inte mycket att göra åt den saken, får stå ut med en "randig" halvfärdig gräsmatta ett tag helt enkelt haha (har batteriet på laddning igen.. )
Har klippt/rensat lite i rosorna.. men så kom jag till denna (i år igen..) och pustade mest.. och nä... jag har inte klippt ner den än.. och ja.. det finns faktiskt en TRASIG FALLEN ROSBÅGE därinne i mitten.. som måste bytas ut.. så HELA ROSEN ska ner 😳 (den är gigantisk)
.. tor jag har beslutat mig för att vänta tills efter blomningen (om jag inte får oväntat superenergi innan). Blomningen är spektakulär och det skulle ju vara lite trist att missa hela!
På tal om rosor har jag beställt hem 4 nya barrotade (på rea!)... som dök upp för ett par dagar sedan. Komiskt nog klättrare de också haha.. (jag som inte skulle ha rosor i min trädgård... har alltid haft sån otur med dem).
Två av vardera sorten.. Alchymist och Climbing Bonica 👍
Har nu satt dem ii jord (krukor) i väntan på att de ska få sin plats i trädgården. Tyvärr kommer det dröja lite.. då vi väntar lite hantverkshjälp som ska stöka omkring.. och vill inte riskera att det händer mina nya rosor något.. så de får helt enkelt vänta tills "de är färdiga"..
I övrigt så har jag planterat blomster..
Sprungit på många reor på plantor och har nu konstaterat att jag "fått" blommor till 8 amplar... för samma pengar som jag normalt brukar köpa 2 färdiga för
Perfekt! Synd bara att det inte ingick någon "vattnare" till alla amplarna också...
Har även beställt lite "rötter" från utlandet... (också rea..)
...och de kom för några dagar sedan de med.. och jag har redan planterat ner alla i krukor! Jag brukar låta dem sätta sig lite i krukor/jord.. innan de planteras ut i trädgården..
Har tom gjort etiketter åt dem.. som jag inte tror kommer håla så länge (ute) hehe.. men det var kul o göra (brukar ha "plastpinnar" annars)
Grannen var snäll och hämtade några lass "pinnar/träd".. då han ska flisa - och vi ville bara bli av med det. Sparade in 3-4 resor (a 4 mil).. plus packa på och av skiten.. (hoppas de har nytta av fliset!).
Så skönt..
Vi har fortfarande 2-3 lass kvar (och körde ett par tre lass för några v sedan) som ligger sämre till bakom vårt stall (ingen väg dit.. man måste släpa fram träden o grenarna)..
Man är ju inte direkt sysslolös! 😎
När kärran är tom sen.. ska jag försöka kratta upp alla småpinnar och löv som blev kvar "därborta" när grannen hämtat träden.. (det rasar ju av lite när det legat över vintern och våren..).
Vad händer mer? hmm.. jag skördar rabarber!
Jäklar va mycket rabarber det är i år.. och tidiga är de!
Dessa är från de mindre plantorna (annan sort)
Detta är ett gigantiskt (och mycket vackert blad från en större planta..
Detta är jag o mitt blad.. haha.. drunknar i rabarber!
Vi har haft rabarberproblem innan.. plantor som inte tagit sig, plantor som sorken ätit upp, plantor som aldrig växte osv.. Nu i år.. har ALLT tagit sig och dykt upp 😳 5 plantor som alla frodas.. (hade räckt med 1.. då den sista jag köpte.. var en xl-planta och den gav skörd redan några månader efter jag satt ner den.. och den har växt till sig ännumer nu när den satt sig riktigt..)
Har också satt ut/planterat lite tomater..
Chili o stora tomater står "på tapeten" när det kommer några regnfria dagar nu framöver.. börjar bli akut att plantera om dem och få ut dem ur huset!
Logga in
Skapa konto
Vilket gick sådär.. hade planerat att hinna klart på innergården innan regnet skulle komma (det var ju fint igår, men skulle regna typ en vecka sen.. iaf till och från). Jag vet inte riktigt vad som hänt eg.. men gräsklipparen dog ut halvvägs.. och då var batteriet fulladdat (hade stoppat i det dagen innan). Men nu undrar jag om jag verkligen stoppade i rätt sladd 😳 eller om batteriet fått något knas... för sådär snabbt har det aldrig tagit slut innan!
Jaja.. inte mycket att göra åt den saken, får stå ut med en "randig" halvfärdig gräsmatta ett tag helt enkelt haha (har batteriet på laddning igen.. )
Logga in
Skapa konto
Har klippt/rensat lite i rosorna.. men så kom jag till denna (i år igen..) och pustade mest.. och nä... jag har inte klippt ner den än.. och ja.. det finns faktiskt en TRASIG FALLEN ROSBÅGE därinne i mitten.. som måste bytas ut.. så HELA ROSEN ska ner 😳 (den är gigantisk)
.. tor jag har beslutat mig för att vänta tills efter blomningen (om jag inte får oväntat superenergi innan). Blomningen är spektakulär och det skulle ju vara lite trist att missa hela!
På tal om rosor har jag beställt hem 4 nya barrotade (på rea!)... som dök upp för ett par dagar sedan. Komiskt nog klättrare de också haha.. (jag som inte skulle ha rosor i min trädgård... har alltid haft sån otur med dem).
Logga in
Skapa konto
Två av vardera sorten.. Alchymist och Climbing Bonica 👍
Har nu satt dem ii jord (krukor) i väntan på att de ska få sin plats i trädgården. Tyvärr kommer det dröja lite.. då vi väntar lite hantverkshjälp som ska stöka omkring.. och vill inte riskera att det händer mina nya rosor något.. så de får helt enkelt vänta tills "de är färdiga"..
I övrigt så har jag planterat blomster..
Logga in
Skapa konto
Sprungit på många reor på plantor och har nu konstaterat att jag "fått" blommor till 8 amplar... för samma pengar som jag normalt brukar köpa 2 färdiga för
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Perfekt! Synd bara att det inte ingick någon "vattnare" till alla amplarna också...
Har även beställt lite "rötter" från utlandet... (också rea..)
Logga in
Skapa konto
...och de kom för några dagar sedan de med.. och jag har redan planterat ner alla i krukor! Jag brukar låta dem sätta sig lite i krukor/jord.. innan de planteras ut i trädgården..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har tom gjort etiketter åt dem.. som jag inte tror kommer håla så länge (ute) hehe.. men det var kul o göra (brukar ha "plastpinnar" annars)
Logga in
Skapa konto
Grannen var snäll och hämtade några lass "pinnar/träd".. då han ska flisa - och vi ville bara bli av med det. Sparade in 3-4 resor (a 4 mil).. plus packa på och av skiten.. (hoppas de har nytta av fliset!).
Så skönt..
Vi har fortfarande 2-3 lass kvar (och körde ett par tre lass för några v sedan) som ligger sämre till bakom vårt stall (ingen väg dit.. man måste släpa fram träden o grenarna)..
Man är ju inte direkt sysslolös! 😎
När kärran är tom sen.. ska jag försöka kratta upp alla småpinnar och löv som blev kvar "därborta" när grannen hämtat träden.. (det rasar ju av lite när det legat över vintern och våren..).
Vad händer mer? hmm.. jag skördar rabarber!
Jäklar va mycket rabarber det är i år.. och tidiga är de!
Logga in
Skapa konto
Dessa är från de mindre plantorna (annan sort)
Logga in
Skapa konto
Detta är ett gigantiskt (och mycket vackert blad från en större planta..
Logga in
Skapa konto
Detta är jag o mitt blad.. haha.. drunknar i rabarber!
Vi har haft rabarberproblem innan.. plantor som inte tagit sig, plantor som sorken ätit upp, plantor som aldrig växte osv.. Nu i år.. har ALLT tagit sig och dykt upp 😳 5 plantor som alla frodas.. (hade räckt med 1.. då den sista jag köpte.. var en xl-planta och den gav skörd redan några månader efter jag satt ner den.. och den har växt till sig ännumer nu när den satt sig riktigt..)
Har också satt ut/planterat lite tomater..
Logga in
Skapa konto
Chili o stora tomater står "på tapeten" när det kommer några regnfria dagar nu framöver.. börjar bli akut att plantera om dem och få ut dem ur huset!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min rabarberplanta är också gigantisk i år! Några av bladen är t.o.m större än dasslock!
Jag är inte så förtjust i rabarber så jag brukar ge bort dom 🤷♀️
Det verkar vara ett rackarns rabarber år i år. Mina svämmar också över. Det blir till att göra saft. Då går det åt massor.
Provodla ärtor så ser du snabbt om det finns pyralider.Snigla skrev:
Jag använde hönsgödsel förut.. men efter det gapades om pyralider i det för nått år sedan så har jag inte vågat använda det heller (blev paranoid efter jord/näringsproblem .. )
Har gått o tjyvkikat på det även i år men vågade inte hehe.. vågar inte köpa något "naturligt" än.. (då de hittat det hos de flesta djurens avföringar..).
Enda garanterade pyralidfria de har är mineralgödslat..
(tror eg bara man har tur eller otur.. men det tar emot.. och det är irriterande! Tur att inte alla växter är lika kinkiga)
Alla verkar få mycket rabarber i år, men som vanligt inte vi. Vi har vid tre olika tillfället planterat tre olika plantor från tre olika ställen på tre olika platser i vår trädgård, ingen av dem vill ta sig. Alla tre givare med samtidiga löften om att "den här kommer att ta sig, den växer som ogräs!".K Kakelugnen566 skrev:
Tror att vi en gång har plockat en stjälk från en planta, den var nog ungefär 15 cm lång och tunn som ett lillfinger.
Låter nästan som att det finns något miljöfarligt dolt i marken.tveksamt skrev:
Alla verkar få mycket rabarber i år, men som vanligt inte vi. Vi har vid tre olika tillfället planterat tre olika plantor från tre olika ställen på tre olika platser i vår trädgård, ingen av dem vill ta sig. Alla tre givare med samtidiga löften om att "den här kommer att ta sig, den växer som ogräs!".
Tror att vi en gång har plockat en stjälk från en planta, den var nog ungefär 15 cm lång och tunn som ett lillfinger.
Prova annars att ha rabarbern i pallkragar ovanpå marken och se om de trivs med nyköpt jord.