Varit inne större del av dagen och lyckligt tittat på det efterlängtade regnet. Såg igår bevattning av ett fält med raps som precis gått i blom.

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
I krukorna ute (dvs till tomater och gurka) använder jag en blandning av förra årets krukjord, jord från komposten och hönsgödsel. Inne däremot, till förodling, använder jag köpt torvfri jord. Tycker det fungerar bra och man slipper bidra till skövlade våtmarker.
Jag använde hönsgödsel förut.. men efter det gapades om pyralider i det för nått år sedan så har jag inte vågat använda det heller (blev paranoid efter jord/näringsproblem .. )

Har gått o tjyvkikat på det även i år men vågade inte hehe.. vågar inte köpa något "naturligt" än.. (då de hittat det hos de flesta djurens avföringar..).

Enda garanterade pyralidfria de har är mineralgödslat..

(tror eg bara man har tur eller otur.. men det tar emot.. och det är irriterande! Tur att inte alla växter är lika kinkiga)

Mathildatiger Mathildatiger skrev:
I krukorna ute (dvs till tomater och gurka) använder jag en blandning av förra årets krukjord, jord från komposten och hönsgödsel. Inne däremot, till förodling, använder jag köpt torvfri jord. Tycker det fungerar bra och man slipper bidra till skövlade våtmarker.
Glömde tala om att vi för första gången sparade all jord från krukorna i växthuset förra året! Drog isär rötterna (de var ju ingen jord kvar..) och la på komposten vi faktiskt ställt upp i år :D

Så förhoppningsvis har vi fin jord nästa år att använda.. (har kastat på både lite pinnar och löv nu med..)

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Har fyllt ett par tunnor med vatten till odlingarna..
Tog ut dem precis rätt dag från förrådet :D

En tunna fylld med vatten står på en veranda, omgiven av brädor och grus. Himlen speglar sig i vattenytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag använde hönsgödsel förut.. men efter det gapades om pyralider i det för nått år sedan så har jag inte vågat använda det heller (blev paranoid efter jord/näringsproblem .. )

Har gått o tjyvkikat på det även i år men vågade inte hehe.. vågar inte köpa något "naturligt" än.. (då de hittat det hos de flesta djurens avföringar..).

Enda garanterade pyralidfria de har är mineralgödslat..

(tror eg bara man har tur eller otur.. men det tar emot.. och det är irriterande! Tur att inte alla växter är lika kinkiga)
Förstår att man blir paranoid om man varit drabbad, jag har haft tur och inte blivit det.
Jag har förstått det som att ekologisk hönsgödsel haft störst risk för pyralider så det har jag tyvärr inte vågat köpa. Kör med Plantagens påse och hittills har det gått bra.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Min typ av trädgårdsarbete. Jag gjorde rent stenen från mossa och annat och tanten planterade sedan växter i skrevorna, ett mycket snyggt lyft av utseendet.
Rensad sten med nyplanterade växter i skrevor, omgiven av gräs och tydliga skuggor från ett träd i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
K
Klippt en del av gräsmattan, blir lite varje dag. Roboten strejkar
Rensade runt lilla valnöten och sådde tagetesfrön vid varje hörna.
Sågade också av ett par grenar som satt för nära backen, vilket inte var så bra för de savade...😟

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Röd hink med toapapper, borrmaskin med mixerfäste och arbetshandske på stenbelagd yta. Används för gräsmix enligt forumtips.
Skapa konto

Testat ett Instagramtrick! Blanda gräsfrö, gödsel, vatten och toapapper. Mixa till fin smet.

Blandning av gräsfrö, gödsel och toapapper utlagd på stengång; synlig skugga och säck i bakgrunden.
Skapa konto

Sen kasta ut det!

Nyjordad yta på stenlagd uppfart med säck och verktyg i bakgrunden, del av projekt för att odla gräs med Instagramtrick.
Skapa konto

Litet tunt lager jord ovanför. Nu får jag väl ge det ett par veckor och se om det gjort någon skillnad.

En trädgård med en nysådd gräsmatta bredvid ett träd, synlig plastkorg och jordhögar på gräset.
Skapa konto

Har även siktat ett par hundra kilo jord från en urgrävning. Siktverket består av en plastkorg..

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Maria T
F fiskbuggaren skrev:
S saiter skrev:
En fråga; äter rådjur era hallonbuskar??

Planterade hallon för en vecka sedan och grannen sa att de fått sina hallon avgnagda.

//AA
Har själv inte upplevt att rådjuren äter på hallonbuskarna, och vi ganska frekvent med rådjur, men den här tiden på året så fejar de och det har gett skador på vinbärsbuskarna.

• Gilla
  • Wow
4774 och 1 till
  • Laddar…
K
En säck naturgödslad specialjord för rosor och perenner från Rölunda med blom- och fjärilsmotiv.
Skapa konto

Varit i stan och köpt jord och gödsel Säck med jord och olika blommor på trätrall, inklusive gula och röda blommor, samt rosa och gula blommor i olika krukor.
Skapa konto

Blev även några blommor

• Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
K
Planterat rosor
Nyplanterad rosbuske med gröna blad i jord framför en trävägg.
Skapa konto
Etikett för 'Husmorrose', Spinosissimagruppen, med bild på en ljusrosa rosblomma.
Skapa konto

Och denna Nyplanterade rosenbuskar i jord framför en trästaket.
Skapa konto
Bild av en etikett för en fylld kanelros, sorten 'Hångers källa', med vit blomma mot gröna blad.
Skapa konto

Hoppas att de kommer att trivas! 🤞🌹

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Gråtit en skvätt då en rådjursbock bestämde sig för att min senaste vinbärsbuske var bra att feja hornen mot.
Den lär överleva, men det blir inga vinbär från den i år skulle jag tro.

Med tanke på att den är i det närmaste demolerad, är det då bäst att klippa bort alla slamsor som är kvar så de inte drar kraft från rotsystemet i onödan och istället låta den satsa på att skotta nytt?

A AndersS skrev:
Varit inne större del av dagen och lyckligt tittat på det efterlängtade regnet. Såg igår bevattning av ett fält med raps som precis gått i blom.
Ja, det är rejält torrt nu. Här runt om går bevattningsmaskinerna för fullt. Å andra sidan verkar lantbrukarna häromkring mer än nöjda med starten på säsongen. Hoppas det inte regnar bort sedan.

tensiden tensiden skrev:
Gråtit en skvätt då en rådjursbock bestämde sig för att min senaste vinbärsbuske var bra att feja hornen mot.
Den lär överleva, men det blir inga vinbär från den i år skulle jag tro.

Med tanke på att den är i det närmaste demolerad, är det då bäst att klippa bort alla slamsor som är kvar så de inte drar kraft från rotsystemet i onödan och istället låta den satsa på att skotta nytt?
Klipp ner till fräsch ved låter vettigt.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Går det att flytta en tuja?
Ska gräva lite här om några veckor.

Häck av tuja vid hus med stenlagd gång och vit stolpe.
Skapa konto

//AA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.