1 161 044 läst ·
8 568 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Jag använde hönsgödsel förut.. men efter det gapades om pyralider i det för nått år sedan så har jag inte vågat använda det heller (blev paranoid efter jord/näringsproblem .. )Mathildatiger skrev:
Har gått o tjyvkikat på det även i år men vågade inte hehe.. vågar inte köpa något "naturligt" än.. (då de hittat det hos de flesta djurens avföringar..).
Enda garanterade pyralidfria de har är mineralgödslat..
(tror eg bara man har tur eller otur.. men det tar emot.. och det är irriterande! Tur att inte alla växter är lika kinkiga)
Glömde tala om att vi för första gången sparade all jord från krukorna i växthuset förra året! Drog isär rötterna (de var ju ingen jord kvar..) och la på komposten vi faktiskt ställt upp i årMathildatiger skrev:
Så förhoppningsvis har vi fin jord nästa år att använda.. (har kastat på både lite pinnar och löv nu med..)
Husägare
· Uppsala
· 733 inlägg
Förstår att man blir paranoid om man varit drabbad, jag har haft tur och inte blivit det.Snigla skrev:
Jag använde hönsgödsel förut.. men efter det gapades om pyralider i det för nått år sedan så har jag inte vågat använda det heller (blev paranoid efter jord/näringsproblem .. )
Har gått o tjyvkikat på det även i år men vågade inte hehe.. vågar inte köpa något "naturligt" än.. (då de hittat det hos de flesta djurens avföringar..).
Enda garanterade pyralidfria de har är mineralgödslat..
(tror eg bara man har tur eller otur.. men det tar emot.. och det är irriterande! Tur att inte alla växter är lika kinkiga)
Jag har förstått det som att ekologisk hönsgödsel haft störst risk för pyralider så det har jag tyvärr inte vågat köpa. Kör med Plantagens påse och hittills har det gått bra.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Klippt en del av gräsmattan, blir lite varje dag. Roboten strejkar
Rensade runt lilla valnöten och sådde tagetesfrön vid varje hörna.
Sågade också av ett par grenar som satt för nära backen, vilket inte var så bra för de savade...😟
Rensade runt lilla valnöten och sådde tagetesfrön vid varje hörna.
Sågade också av ett par grenar som satt för nära backen, vilket inte var så bra för de savade...😟
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 326 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 326 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Testat ett Instagramtrick! Blanda gräsfrö, gödsel, vatten och toapapper. Mixa till fin smet.
Logga in
Skapa konto
Sen kasta ut det!
Logga in
Skapa konto
Litet tunt lager jord ovanför. Nu får jag väl ge det ett par veckor och se om det gjort någon skillnad.
Logga in
Skapa konto
Har även siktat ett par hundra kilo jord från en urgrävning. Siktverket består av en plastkorg..
Har själv inte upplevt att rådjuren äter på hallonbuskarna, och vi ganska frekvent med rådjur, men den här tiden på året så fejar de och det har gett skador på vinbärsbuskarna.F fiskbuggaren skrev:
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Planterat rosor
Och denna
Hoppas att de kommer att trivas! 🤞🌹
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och denna
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hoppas att de kommer att trivas! 🤞🌹
Gråtit en skvätt då en rådjursbock bestämde sig för att min senaste vinbärsbuske var bra att feja hornen mot.
Den lär överleva, men det blir inga vinbär från den i år skulle jag tro.
Med tanke på att den är i det närmaste demolerad, är det då bäst att klippa bort alla slamsor som är kvar så de inte drar kraft från rotsystemet i onödan och istället låta den satsa på att skotta nytt?
Med tanke på att den är i det närmaste demolerad, är det då bäst att klippa bort alla slamsor som är kvar så de inte drar kraft från rotsystemet i onödan och istället låta den satsa på att skotta nytt?
Ja, det är rejält torrt nu. Här runt om går bevattningsmaskinerna för fullt. Å andra sidan verkar lantbrukarna häromkring mer än nöjda med starten på säsongen. Hoppas det inte regnar bort sedan.A AndersS skrev:
Klipp ner till fräsch ved låter vettigt.tensiden skrev:
Gråtit en skvätt då en rådjursbock bestämde sig för att min senaste vinbärsbuske var bra att feja hornen mot.