Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Ja de kommer upp, men blir aldrig sådär frodiga och ger pytteskörd. Jag odlar på friland och använder ingen köpt jord till dem. Och bönorna växer bra bredvid så jag tror inte det är jorden.
Märkligt! Tänker att bönor och ärter har ungefär samma krav. Pyralider kan komma med höns och kogödsel också. Men det borde väl ha samma påverkan på bönor i så fall?

U
Fotografen Fotografen skrev:
Klippt gräs lite mellan skurarna.
Det här fick mig att skratta högt i soffan :D

Grannens gräsklippare orsakar dimma av oförbrända kolväten enligt humoristisk forumdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Det är åtminstone 15 mil till Örebro härifrån så jag känner mig oskyldig, trots att Briggsen är en sidspis.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tagit mej ut i regnträdgården för att punktklippa avenbokshäcken så att brevbäraren når brevlådan från sin postbil. Häcken har blixtsnabbt vuxit vägrätt. Jag funderar lite på hur utvecklad postnissens intresse för bilars lack är eftersom jag bara klippt någon meter före och efter lådan ...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Massakrerat syrénbusken inför kommande ställningsbyggande
Syrénbuske bredvid terrass, delvis beskuren, förbereds för ställningsbyggande mot husvägg med tegel och vita paneler.
Skapa konto
En nedskuren syrénbuske vid en husvägg, omgiven av sten och grönska, med förberedelser för byggställning i trädgården.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
S
Fick hem tre ton jord till att fylla upp gräsmattan med i fredags så i helgen kärrade jag ut jorden. Jämnade till ikväll och gödslade och sådde gräs.

Nyutlagd jord på en gräsmatta intill ett hus med stensatt gång, omgiven av grönt gräs.
Skapa konto
Nyjordad mark bredvid stenhällor, redo för gräsplantering. Margaret är lätt synlig, antyder arbete med att packa jorden.
Skapa konto
Nyfylld och jämnad jordfläck på gräsmatta, omgiven av blommande rabatter med träd i bakgrunden, nära fotbollsmål.
Skapa konto

En täckt yta med vävduk över jord, omgiven av redskap och krukväxter, nära en husvägg och med grusgång bredvid.
Skapa konto

Gräsmatta täckt med presenning nära husvägg, del av renoveringsprojekt för att fylla ut ytan med ny jord och så gräs.
Skapa konto

Kändes som ett strongman-träningspass och det var jobbigare att packa jorden med fötterna än jag trodde. Det ser man på stegräknaren också (gjorde det efter middagsmaten).

Person drar en lastpall med säckar över jord på en grusgång, grönt band används, trädgårdsarbete pågår nära gräsmatta och blomsterbänk.
Skapa konto

Stegräknare visar 29,103 steg för dagen efter jordarbete i trädgården. Bar diagrammet visar stegvariationer under dagen.
Skapa konto

• Gilla
Magnus E K och 13 till
  • Laddar…
Vi har gjorde klart tralldäcket i helgen, det sista är att hälla ner lite makadam runtom och sen flytta värmepumpen 👍🏻

• Nytt tralldäck färdigställt, med utemöbler och grill på plats, bredvid en vit målad husvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
Hade hjälp av sönerna att sätta potatis i sommarstugan. När vi var klara grävde vi lite i ett sorkhål och råkade hitta lite slang.
Gräsmatta med grävda fåror och en slang i marken, omgiven av skog, en spade och en hög med kvistar i bakgrunden.
Skapa konto

Slangar ligger på marken framför en röd trävägg vid sommarstugan.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Idag har jag planterat stjärnklocka och grekvädd i en rabatt. Grekvädden har jag sått från frön jag plockade i trädgården förra året så lite extra kul att de tagit sig bra.
Häromdagen satte jag ut solhattarna som också är från egna frön. Är för snål för att köpa allt som färdiga plantor. 🙂

• Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
Satsuki
Sållat jord från en pallkrage som har ruttnat och blivit ett gigantiskt myrbo. Det finns myror i hela pallkragen…. Myrorna var INTE glada, men jag är nöjd med att kunna köra gräsklipparen där eftersom det finns massor m kirskål i häcken bredvid.

Jorden lägger jag sedan ut på gräsmattan där vi behöver jämna till (där det stod en ovanmarkpool under 10 år). Varför köpa dressjord när man kan sålla egen, det blir dessutom en gratis träningspass 🫣🤣

• Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Jag har också kört nån slags träningspass. Ultramaraton kanske?

Planterat ut en massa grönsaker och sommarblommor som avhärdats. Både i odlingslådor och rabatter. Krukan om annat som inte var färdigt för utplantering.

Rensat den sista rabatten. Grävt upp enorma plantor daggkåpa som rymt in i planteringar de inte ska vara i.

Burit ut pelargoner till avhärdningstältet.

Försökt skrämma en älg som ville flytta in. Jag tror inte han blev direkt skrämd men han valde att gå tillbaka till skogen iallafall.

• Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
S
Spenderat hela dagen i trädgården. Rensat en massa ogräs och tömt och sållat en kompost. Skvätt vatten på det nysådda gräset 3-4 gånger och snart är regnvattentanken slut.
Inte lyckats plantera ut de sista tomaterna som var planen.

Nu sitter jag på min trädgårdstol och kollar på kållandet.

Person sitter i trädgården med chips i en skål och ett glas öl, benen avslappnat utsträckta, med kålplantor i bakgrunden.
Skapa konto

Kålland med växande kålplantor i en trädgård, omgiven av kompostlådor och grönska.
Skapa konto

Kålplanter i en trädgård med halm som täckmaterial runt dem.
Skapa konto

• Gilla
hapazard och 11 till
  • Laddar…
Förtrimmat ogräsmattan inför klippning. Som ni ser finns det lite kvar till i morgon.

Måste skiten växa så förbannat?

Oklippt ogräsmatta med gula blommor och buskar i trädgård, hus syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Snigla och 4 till
  • Laddar…
K
kashieda kashieda skrev:
Förtrimmat ogräsmattan inför klippning. Som ni ser finns det lite kvar till i morgon.

Måste skiten växa så förbannat?

[bild]
Det är nackdelen med regn...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag har fortsatt gräva. 25 kvadrat gräsmatta i lerjord som ska bort visar att jag tydligen inte längre ör 25. När hände det?

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.