U
Eftersom kommunen haft 5år på sig att lösa avrinningen från vägen, men att det inte hänt nått. Och jag är hiskeligt trött på vatten i källaren blir det nu en 50cm hög stödmur med dränering bakom.
Markområde med grönska och en jordig yta förberett för stödmur. En häck och ett avloppsrör syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidigare var det lutning hela vägen mot husväggen, men skottade ur för 4 år sedan och fick till en lutning på 2.5m ut från huset och 15cm fall. Men det har istället gjort att häcken börjat kassa ner närmare huset.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K
Klippt gräs, igen. Roboten strejkar fastän den fått nytt batteri och blivit servad för många pengar 😡

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klippt alldeles för långt gräs.
Klippo'n hostade lite försynt och tuffade på. Blir lite omtag i dagarna så slipper gräsmattan se ut som att man vart på fyllan 😅

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Tror ni förresten, som hustrun, att jag lyckats få i lite väl mycket olja vid bytet?
Rök eller ånga stiger från grön gräsmatta framför ett rött skjul i solljus.
Skapa konto

• Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag har fortsatt gräva. 25 kvadrat gräsmatta i lerjord som ska bort visar att jag tydligen inte längre ör 25. När hände det?
Ca 15 kvadrat gräs/grönmatta borta och det mesta ligger in under en häck i block. Tanken ör att det antingen tar sig några gräs/blommor istället för kirskål eller blir det näring till häcken.
Några block utanför häcken orkade jag transplanterade genom att gräva etc (de med mest blommor) men det mesta är bara ditlagt.
Nu jämna till botten, köpa duk och beställa hem 4 m^3 makadam.

Kvarvarande yta att gräva har ökat till 25 m^2 men det viktigaste är rimligt klart för bygge.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
K
Tomatplantor, såpnejlikor och husarknapp i krukor på en bricka i en trädgård.
Skapa konto

Handlat lite till trädgården idag; tre tomatplantor ( varav två av min favorit Yellow mini, en gul, söt körsbärstomat)
Den tredje har jag redan glömt namnet på... (Beata nåt ? men röd och i jordgubbsformat)
Sen två Såpnejlikor och en Husarknapp till pynt. Det kan vara lagom att ta hand om denna sommar 👍

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]
Handlat lite till trädgården idag; tre tomatplantor ( varav två av min favorit Yellow mini, en gul, söt körsbärstomat)
Den tredje har jag redan glömt namnet på... (Beata nåt ? men röd och i jordgubbsformat)
Sen två Såpnejlikor och en Husarknapp till pynt. Det kan vara lagom att ta hand om denna sommar 👍
Det ser inte riktigt ut som såpnejlikor, är det bergsnejlikor?

Tänkte rekommendera Golden Bumble Bee.
Skönt inslag av persika i smaken.
Svårslaget 👌

• Förpackning med fröpåsar för körsbärstomaten 'Artisan Golden Bumble Bee' från Impecta Fröhandel.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
K
kashieda kashieda skrev:
Det ser inte riktigt ut som såpnejlikor, är det bergsnejlikor?
Små rosa grusnejlikor i kruka med gröna smala blad, placerad på ett bord.
Skapa konto

Nja, vi hade fel båda två! Grusnejlika är det! Det var nog blomman jämte som hette så...ibland är minnet bra men kort 😉

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag har fortsatt gräva. 25 kvadrat gräsmatta i lerjord som ska bort visar att jag tydligen inte längre ör 25. När hände det?
Hur menar du, det är väl lika lätt att köra grävmaskin antingen du är 25 eller 50-60? 😉😂

• Haha
sinuslinus
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Tänkte rekommendera Golden Bumble Bee.
Skönt inslag av persika i smaken.
Svårslaget 👌
Den där skulle man kunna odla bara för att titta på. Vilken skönhet!

• Gilla
Oskick
  • Laddar…
K
Stort rabarberblad som mäter 70 cm från mitten till ytterkant, med måttstock på gräsmatta och stenar i bakgrunden.
Skapa konto

Mätte det största rabarberbladet i kväll och det var 70 cm långt från mitten till bladets ytterkant! Makalöst.
Har aldrig haft så stora blad förut

• Gilla
  • Wow
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Tillbringade lördagen med att fixa till lite vindskydd till katten, hon vart missnöjd när vi plockade ner tujorna som stod mot hennes bur i fjol. Passade även på att sätta kjol under trädäcket så lilla My (roboten) får det lite mer ombonat i sitt nya hem.

• Person bygger vindskydd vid kattbur och fäster panel under trädäck med skruvdragare, katt syns i buren i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Svartmålat trädäck mot en röd vägg med svart skärmtak. En robotgräsklippare syns under trädäcket.
    Skapa konto
  • Svart trävägg byggd som vindskydd med burk målarfärg på en pall framför.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Vi har lyckats skrämma upp lite gräs. Gjorde ett inte alltför ambitiöst försök att punktlaga en väldigt död del av gräsmattan och en plätt där vi plockade bort en buske

Ena gjorde vi ändå ganska ordentligt förarbete och körde fiberduk över

Fiberduk täcker en nysådd del av en gräsmatta för att skydda frön, omgiven av stenar och grönska.
Skapa konto

Andra kändes mer som att vi bara kastade ut lite frön och vattnade

Gräsmatta med pågående reparation och en hund som står på det nylagda området.
Skapa konto

Odlade inte hunden

Hund i närbild på gräsmatta som nyligen blivit reparerad och där en buske har plockats bort.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fällde ett träd för några dagar sedan, idag kapat upp 2-3 meters bitar, och dragit undan och påbörjat att såga upp skiten.
Ryckt en del ogräs - jäklars vilka jobbiga rötter rödklöver har, om man låter dem växa till sig 2-3 år.

Klippt gräset.
Kändes konstigt att ta en gräsklipparöl före kl 11 på en fredag, så jag tänker att jag har den innestående.

• Gilla
4774
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.