1 161 044 läst ·
8 568 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 326 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 326 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är med i en facebookgrupp för boende där jag bor. En granne 500 meter bort annonserade ut att hon ville bli av med en rhododendron. Så jag tog spade och skottkärra och gick och hämta den.
Logga in
Skapa konto
Så senaste veckorna har jag gjort om ett tråkigt land genom att hämtat ölandssten hos en annan granne. Gjort en stenlagt yta med möbler vi egentligen skulle slänga. Dressat gräsmattan med sandlåde sand från en tredje granne och nu då planterat en buske!
Känns bra!
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Kogödsel till hallonlandet.
Förra året planterade jag mormorshallon som ska ge bär på grenarna som växte förra året. Men nu blir jag osäker. Man ska ju gärna klippa bort lite av grenarna om man har för många. Men är alla dessa grenar man ser nu sådana som växte upp förra året och kan ge bär i år?
Jag blir lite fundersam. Eller kommer det växa upp nya grenar (som jag inte ser än) den här säsongen som ska sparas till nästa år för att ge bär?
Förra året planterade jag mormorshallon som ska ge bär på grenarna som växte förra året. Men nu blir jag osäker. Man ska ju gärna klippa bort lite av grenarna om man har för många. Men är alla dessa grenar man ser nu sådana som växte upp förra året och kan ge bär i år?
Jag blir lite fundersam. Eller kommer det växa upp nya grenar (som jag inte ser än) den här säsongen som ska sparas till nästa år för att ge bär?
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Det kommer nya stammar i år som ger bär nästa år. Spara de du har nu, de ger antagligen bär i år. Både hallon och björnbär fungerar vanligtvis så att de ger bär på fjolårsskotten.R Real-House skrev:Kogödsel till hallonlandet.
Om vi säger såhär.. har skjutit på det där med höstlöven ett tag.. 🙄 och naturen jobbade inte med mig .. brukar ha tur att det blåser bort lite extra i stormarna härute på landet.. så blev inte riktigt fallet i år tydligen och jag fick ju tillslut pallra mig ut och kratta upp..
Tydligen har nån dåre (hm jag..) byggt upp massa hinder i trädgården så de inte kunde blåsa bort..
Men jag är imponerad över mängden alltså.. fyllt komposten.. och x antal säckar bara där vid odlingsbäddarna (och jordhögen som är under presenningen). På den lilla ytan
Jag som trodde vi högg ner hälften av alla lövfällande träd förra hösten!
Nåja.. nu är det mesta borta och alla pinnar upplockade..
Vi klippte gräset för första gången förra veckan och det prioriterades att få bort allt som låg i vägen på gräsmattan där först.. så nu de senaste dagarna tog jag tag i det som låg kvar på golv osv (vi har trägolv mellan odlingsbäddarna - dvs under löven på bilden..)
Näst på tur är att ta med terasstvätten ner och göra rent golven
IDAG specifikt nyss..
Har också krattat ihop lite ek/bokollon (har aldrig haft så mycket som i år).. och njutit av grönskan och ljuset ute.. så mysigt när allt slår ut.. det har en speciell "grönhet" både på gräsmattan och på åkern.. (och till en klarblå himmel kan man inte annat än bli glad!)
VI har gjort klart ramarna till mina nya hallonplantor också..golv även däremellan enligt mina önskemål 👍😎
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tydligen har nån dåre (hm jag..) byggt upp massa hinder i trädgården så de inte kunde blåsa bort..
Men jag är imponerad över mängden alltså.. fyllt komposten.. och x antal säckar bara där vid odlingsbäddarna (och jordhögen som är under presenningen). På den lilla ytan
Vi klippte gräset för första gången förra veckan och det prioriterades att få bort allt som låg i vägen på gräsmattan där först.. så nu de senaste dagarna tog jag tag i det som låg kvar på golv osv (vi har trägolv mellan odlingsbäddarna - dvs under löven på bilden..)
IDAG specifikt nyss..
Har också krattat ihop lite ek/bokollon (har aldrig haft så mycket som i år).. och njutit av grönskan och ljuset ute.. så mysigt när allt slår ut.. det har en speciell "grönhet" både på gräsmattan och på åkern.. (och till en klarblå himmel kan man inte annat än bli glad!)
Logga in
Skapa konto
VI har gjort klart ramarna till mina nya hallonplantor också..golv även däremellan enligt mina önskemål 👍😎
Logga in
Skapa konto
En del hallon bär frukt på årsskotten, då ska de rensas bort.Henningelvis skrev:
Ett tips är att böja årsskotten åt ena hållet, så det går att hålla isär nya och gamla skott.
Husägare
· Uppsala
· 733 inlägg
Mitt bästa lövuppsamlartips är att köra över löven med gräsklipparen med uppsamlare.Snigla skrev:
Om vi säger såhär.. har skjutit på det där med höstlöven ett tag.. 🙄 och naturen jobbade inte med mig .. brukar ha tur att det blåser bort lite extra i stormarna härute på landet.. så blev inte riktigt fallet i år tydligen och jag fick ju tillslut pallra mig ut och kratta upp..
[bild]
[bild]
[bild]
IDAG specifikt nyss..
[bild]
[bild]
Finfördelade och klara att hälla ut där man vill ha dem!
Husägare
· Uppsala
· 733 inlägg
Har startat upp gräsklippningssäsongen. Blev en del klipp att lägga runt lökarna.
Har även satt potatisen och den potatislök jag inte satte i höstas (fast det var iofs igår).
Har även satt potatisen och den potatislök jag inte satte i höstas (fast det var iofs igår).
Multiklipp (gräsklippartraktor), ingen uppsamlare.. och funkar oavsett inte så nära odlingsbäddarna (eller på golven)Mathildatiger skrev:
Där det inte är så mycket.. kör vi över.. men det är ju synligt halva sommaren sen ibland.. 😳
Jag anv min lilla elektriska gräsklippare med uppsamlare på innergården (grusplanen.. som inte längre har grus typ) .. och där kör jag över o samlar upp maskrosor .. o 100 sorters gräs.. men det tar tid! (Bara där på den grusplanen)
Ogräs är ju ett evighetsjobb.. men löven är tack och lov bara en gång om året! 👍😊
VÄXTHUSET
.
. också nått vi skjutit på.. att tömma! Nu växer plantorna (inne) oss ur huset .. så det var dags att ”tömma” växthuset med..
Logga in
Skapa konto
(Hälften av krukorna)
Var runt och ordnade nytt stöd till en klematis av gamla thuja-stammar eftersom det gamla tagit slut, ryckt vresros och allmänt pysslat.
Engelskt, passande dubbeltydigt talesätt: "The gardener's back says that spring has returned". Aj.
Engelskt, passande dubbeltydigt talesätt: "The gardener's back says that spring has returned". Aj.
Husägare
· Uppsala
· 733 inlägg
Det var tanken här med.. ja inte att fylla upp de befintliga.. vi hade ju tänkt fylla bottnarna på de nya med både pinnar o löv.. (vi odlar ju på höjd..) - men vi har ju inte byggt dem änMathildatiger skrev:
Så nu är de i säckar (det som inte fick plats i komposten)... ska spara de "rena" säckarna med både pinnar och löv.. så vi kan fylla bäddarna sen.. om vi får tummen ur och bygger dem nån gång
Det var nån sorts löv som försurade jorden.. som jag planerat att lägga på blåbären.. men inte fasiken kommer jag ihåg vilka de var 🙄.. tror det var ek.. hm måste googla
Ek ger lite surare jord om jag minns rätt, ja.Snigla skrev:
Det var tanken här med.. ja inte att fylla upp de befintliga.. vi hade ju tänkt fylla bottnarna på de nya med både pinnar o löv.. (vi odlar ju på höjd..) - men vi har ju inte byggt dem än
Så nu är de i säckar (det som inte fick plats i komposten)... ska spara de "rena" säckarna med både pinnar och löv.. så vi kan fylla bäddarna sen.. om vi får tummen ur och bygger dem nån gång
Det var nån sorts löv som försurade jorden.. som jag planerat att lägga på blåbären.. men inte fasiken kommer jag ihåg vilka de var 🙄.. tror det var ek.. hm måste googla![]()